Op die foto’s is te zien dat de algemene designtaal in grote mate behouden blijft, maar we kunnen wel afleiden dat de Audi nieuwe lichtunits krijgt. Als de instapversie al Xenon-lampen krijgt, dan zal je in optie ongetwijfeld voor de Matrix LED verlichting kunnen kiezen. Dit systeem maakte zijn intrede op de gefacelifte A8 en zien we nu al terug op de A6 en A7.
De Matrix LED-technologie gebruikt aparte diodes die elk afzonderlijk kunnen worden aangestuurd. Dat heeft ondermeer als voordeel dat je bijvoorbeeld het grootlicht kunt gebruiken zonder dat er tegenliggers worden gehinderd omdat het systeem de zone van de tegenligger minder sterk verlicht.
Andere nieuwigheid is dat de grille vooraan weer zeshoekig wordt. De Q7 blijft een imposante verschijning, die dankzij het gebruik van een nieuw platform lichter zou zijn dan z’n voorganger. De motoren worden overgenomen uit de A7- en A8-familie waardoor je de keuze hebt van een 3.0 TDI met een vermogen tussen de 218 en 320 pk.
Ook een sportieve versie zit in de pijplijn. Die zal uitgerust worden met een biturbo V8 van 4 liter of de 3.0 TDI met drie turbo’s die debuteerde in de Concept RS5. Dat moet voldoende zijn om de concurrentie met de BMW X5 M50d aan te kunnen gaan.
Voor de groene jongens onder ons: de Q7 zal ook beschikbaar worden in een e-tron versie die gebruikt maakt van een hybride aandrijving.