Kan de Volkswagen ID.7 Tourer echt meer dan 500 of zelfs 600 km afleggen met een volgeladen batterij? Het antwoord vinden we achter het stuur van de GTX-variant die zowel de krachtigste als sportiefste is, maar ook de meest energieverslindende en dus ook die met het kleinste bereik...
De elektrische break uit Wolfsburg kan uitgerust worden met twee verschillende batterijformaten: 77 of 86 kWh, die voor beide daadwerkelijk volledig bruikbaar zijn. Afhankelijk van de aandrijflijn waarmee ze gecombineerd worden, zorgt hun opslagcapaciteit ervoor dat het bereik van de Volkswagen ID.7 Tourer varieert van 567 tot 688 km in de meest efficiënte Pro S-variant. Maar het was niet achter het stuur van die laatste dat we het werkelijke verbruik en bereik van de Volkswagen ID.7 Tourer hebben kunnen controleren, integendeel...



Kan het bereik van de Volkswagen ID.7 Tourer GTX ook indruk maken?
We zijn in een Volkswagen ID.7 Tourer GTX gestapt om na te gaan of de Duitse break echt kan schitteren met zijn bereik. Als deze variant al indruk kan maken, zou de rest van het gamma dat nog meer moeten doen! Deze sportieve versie van de Duitse elektrische break heeft niet alleen achteraan dezelfde motor van 210 kW (286 pk) als de andere ID.7-modellen, maar krijgt daarbovenop een tweede motor van 80 kW (109 pk) aan de voorkant! Het resultaat: een vierwielaangedreven auto met een totaalvermogen van 250 kW (340 pk). Officieel geeft Volkswagen hem een theoretisch maximaal WLTP-bereik van 583 km en een gemiddeld WLTP-verbruik van 16,6 kWh/100 km. In Wolfsburg zeggen ze ook dat de ID.7 Tourer GTX op de snelweg 20,8 kWh/100 km verbruikt. Maar is dat wel zo in de praktijk?

Een mooi werkelijk bereik, maar in "ongunstige" omstandigheden
Na iets meer dan 250 km, met een combinatie van voornamelijk landelijke binnenwegen, snelwegen en een beetje stadsverkeer, gaf de boordcomputer van onze Volkswagen ID.7 Tourer GTX een gemiddeld verbruik aan van 22,7 kWh/100 km. We hebben ook een verbruik gemeten van 16,7 kWh/100 km over de laatste 40 kilometer. Die werden grotendeels afgelegd op de snelweg, wat al aanzienlijk beter is. En niet om de Duitse break te bevoordelen, maar het is belangrijk te vermelden dat de buitentemperaturen tijdens onze test niet hoger waren dan 10 graden en zelfs tegen het vriespunt aanzaten. We hebben al slechtere omstandigheden gekend, maar dus ook al betere. In de praktijk maken deze verbruikscijfers het toch mogelijk om in het slechtste geval bijna 400 km per volledige laadbeurt af te leggen en meer dan 500 km in het beste geval! Dat is meer dan respectabel voor een elektrische break die 0-100 km/u kan halen in 5,5 seconden, met een bagageruimte die varieert van 605 tot 1.714 l, maar vooral met een batterij die “maar” 86 kWh groot is.

De Volkswagen ID.7 Tourer is een echte grand tourer!
Naast een zeer royaal rijbereik – zelfs in de minst efficiënte GTX-variant – kan de Volkswagen ID.7 Tourer ook rekenen op een hoog laadvermogen. De versies met een 77 kWh-batterij kunnen een laadvermogen tot 175 kW aan en daardoor in minimaal 28 minuten opladen van 10% naar 80%. De versies met 86 kWh genieten zelfs van een maximaal laadvermogen van 200 kW en kunnen dezelfde oefening voltooien in 26 minuten. De Volkswagen ID.7 Tourer mag dus een echte grand tourer genoemd worden. Dit hadden we trouwens al vastgesteld tijdens onze lange-afstandstest met de ID.7 sedan. Die sloot tot voor kort de top 5 af van elektrische auto's met het grootste bereik, voordat de nieuwe elektrische Mercedes CLA ten tonele verscheen.