Net zoals de legendarische Defender, krijgt ook de Mercedes G-Klasse binnenkort een kleinere, betaalbaardere broer — en die zal volledig elektrisch zijn. Dit is wat we nu al weten.

Advertentie
Advertentie

De kleine broer van de G-Klasse zit al geruime tijd in de pijplijn bij Mercedes. De eerste officiële bevestiging kwam van CEO Ola Källenius tijdens het autosalon van München in 2023. Destijds waren de details nog schaars... Vandaag weten we echter dat de “kleine G” de hoekige lijnen van zijn grote broer behoudt. Hij krijgt waarschijnlijk ook een ronde lichtsignatuur. Toch zal hij zich ook enigszins onderscheiden van de huidige G-Klasse. “Hij krijgt zijn eigen karakter, maar het blijft een G,” aldus designchef Gorden Wagener tegenover de collega’s van Autocar. Dankzij een aantal specifieke designelementen zou hij ook veel aerodynamischer worden dan de huidige G-Klasse.

Zwarte Mercedes-Benz G-Klasse met verlichte LED-koplampen, stijlvolle voorzijde gedeeltelijk zichtbaar.
Advertentie
Advertentie

Enkel elektrisch of ook met verbrandingsmotor?

In tegenstelling tot zijn grote broer zal de toekomstige “kleine G” niet gebouwd worden op een ladderchassis, dat bekendstaat om zijn terreinvaardigheden. Toch zou hij zich nog steeds goed moeten redden naast de gebaande paden. Maar deze wijziging in architectuur heeft vooral gevolgen voor zijn aandrijving! De compacte G-Klasse zou op twee verschillende platformen kunnen rusten. Enerzijds zou hij gebruik kunnen maken van het MMA-platform van de nieuwe CLA en de volgende GLB. In dat geval zou hij beschikbaar kunnen zijn met zowel een verbrandingsmotor als met een volledig elektrische aandrijving. Anderzijds zou hij ook kunnen gebouwd worden op het 800V MB.EA-platform, dat exclusief is voor elektrische modellen zoals de toekomstige GLC en C-Klasse met EQ-technologie. In dat scenario wordt de “baby G” dus puur elektrisch.

EQ-badge op een blauwe elektrische Mercedes voertuig met deurbeslag detail.

Startprijs rond de 80.000 euro voor de kleine Mercedes G-Klasse?

Hoewel het nog niet duidelijk is op welk platform de toekomstige “baby G” zal rusten, doen er al geruchten de ronde over zijn startprijs. Die zou rond de 80.000 euro liggen, exclusief opties. Met andere woorden: ondanks zijn compacte formaat zal hij niet echt goedkoop zijn. Wel blijft hij aanzienlijk betaalbaarder dan de grotere Duitse terreinwagen, waarvan de prijzen vandaag starten vanaf 126.929 euro, of zelfs 148.467 euro voor de volledig elektrische versie! Helaas zullen we nog even geduld moeten hebben voor alle details. De kleine broer van de Mercedes G-Klasse wordt pas in 2027 bij de dealers verwacht.

Advertentie
Advertentie