Opgelet: de hervorming die de federale regering heeft uitgedacht, heeft enkel betrekking op nieuwe plug-inhybrides (PHEV) die gekocht worden tussen 2025 en 2031. De eerder bepaalde aftrekbaarheid voor volledig elektrische auto's, hybrides, benzine- en dieselwagens, enzovoort blijft dus onveranderd.
Sinds dit jaar is Euro 6 e-bis van kracht en vormt deze norm de basis voor de federale overeenkomst rond de aftrekbaarheid van plug-inhybride wagens (PHEV). Deze nieuwe norm wordt officieel van toepassing vanaf 1 januari 2026. Modellen die al vóór de invoering van deze norm op de markt zijn gebracht, zullen geleidelijk aan getest worden om tegen 31 december 2025 ook over gecertificeerde Euro 6 e-bis-cijfers te beschikken. Euro 6 e-bis is strenger dan de vorige norm en zal naar verwachting een aanzienlijke stijging van de CO2-uitstoot van plug-inhybrides veroorzaken. De uitstoot kan zelfs twee tot drie keer hoger liggen dan nu! Met andere woorden: er zullen minder PHEV’s fiscaal voordelig blijven. Wanneer ze wel nog in aanmerking komen, zal het fiscale voordeel echter groter zijn.

Theoretische maximale aftrekbaarheid van 100% voor PHEV’s met minder dan 50 g/km CO2-uitstoot volgens de Euro 6 e-bis norm
De regering-Arizona wil dat de aftrekbaarheid op de aankoop en kosten van een plug-inhybride model waarvan de CO2-uitstoot volgens de Euro 6 e-bis norm niet hoger ligt dan 50 g/km, berekend wordt volgens de formule: 120% – (0,5% x g/km CO2), met een maximum dat gelijk is aan dat van elektrische wagens. Concreet: een plug-inhybride die geen gram CO2 uitstoot, zou in 2026 theoretisch 100% aftrekbaar zijn en 95% in 2027. In de tekst van Arizona wordt echter niet gespecificeerd wat er vanaf 2028 met dit type plug-inhybride zal gebeuren.

Welke aftrekbaarheid voor plug-inhybrides met CO2-uitstoot tussen 50 en 75 g/km volgens de Euro 6 e-bis norm?
Volgens de nieuwe tekst van Arizona zal een plug-inhybride wagen met een CO2-uitstoot tussen 50 en 75 g/km volgens de Euro 6 e-bis norm dezelfde formule volgen: 120 % – (0,5 % x g/km CO2), maar met een maximale aftrekbaarheid van 75% voor wagens gekocht in 2026 en 2027. Vanaf 2028 daalt de maximale fiscale aftrekbaarheid naar 65%, vervolgens naar 57,5% voor wagens gekocht in 2029 en uiteindelijk naar 0% vanaf 2030.

De "valse hybrides" blijven bestaan, maar vanaf 75 g/km CO2
Boven de 75 g/km CO2 blijven PHEV’s beschouwd worden als “valse hybrides”. Ze worden dan behandeld als een vergelijkbaar brandstofmodel, indien zo’n model bestaat. Bestaat er geen vergelijkbaar model met enkel een verbrandingsmotor, dan worden de officiële CO2-emissies vermenigvuldigd met 2,5.

Wat met de aftrekbaarheid van elektriciteit en brandstof bij plug-inhybrides?
Op het vlak van energie zal de fiscale aftrekbaarheid van de stroom die plug-inhybrides verbruiken gelijkgesteld worden aan die van elektrische wagens. Concreet betekent dit 100% aftrekbaarheid voor een PHEV gekocht in 2026, 95% voor een hybride gekocht in 2027, 90% in 2028, 82,5% in 2029, 75% in 2030 en 67,5% in 2031. Wat de brandstof betreft, blijft de fiscale aftrekbaarheid beperkt tot 50% tot eind 2027, waarna ze vanaf 2028 zakt naar 0% voor alle plug-inhybrides, inclusief de modellen die vóór 2026 werden aangekocht!

Wat gebeurt er met wagens gekocht tussen 2025 en 2026?
Wie morgen een wagen koopt die al gehomologeerd is volgens Euro 6 e-bis, zal genieten van dezelfde fiscale aftrekbaarheid alsof hij in 2026 werd aangekocht. Dat betekent maximaal 100% fiscale aftrekbaarheid gedurende twee jaar. In het andere geval blijven de formules en plafonds zoals hierboven vermeld geldig, maar dan op basis van de cijfers van de vorige norm, met één uitzondering: vanaf 51 g/km CO2 zal de auto als een valse hybride worden beschouwd.

Nog niets is definitief…
Opgelet: hoewel de hervorming concreter wordt, is nog niets definitief. Het wetsontwerp moet nog worden ingediend bij de Kamer én goedgekeurd worden door het Parlement! Er kunnen dus nog wijzigingen volgen. Bovendien blijven sommige punten onduidelijk. Zo is het bijvoorbeeld nog niet zeker of de nieuwe aftrekbaarheid van plug-inhybrides geleidelijk zal afnemen of niet. Wel is duidelijk dat de aankoopdatum altijd de datum is waarop de bestelbon of het leasecontract wordt ondertekend, en niet de leveringsdatum van de wagen.