Denza is een naam die bij de kenners van de Chinese elektrische auto-industrie misschien nog een belletje doet rinkelen. Mercedes-Benz had in 2010 (toen nog Daimler) namelijk een joint venture opgericht met BYD, met als idee toegang te krijgen tot de batterijtechnologie en de kennis van BYD om wagens in China op de markt te brengen. Dit leidde tot het merk Denza, maar de samenwerking werd in 2024 formeel beëindigd en Denza is nu volledig in handen van BYD.

Advertentie
Advertentie

Denza greep de Brera Design Week in Milaan aan als ideale moment om hun premium merk te lanceren op de Europese markt. Dat deed het door een eerste model aan het publiek te tonen: de Denza Z9 GT, een luxueuze shooting brake. Die moet de concurrentiestrijd aangaan met Europese merken in de premium klasse zoals BMW, Audi en - oh ironie - Mercedes-Benz.

Onthulling van een sportwagen op het podium tijdens een auto evenement.
BYD Seal geparkeerd voor de kathedraal van Milaan bij zonsopgang.
Advertentie
Advertentie

Indrukwekkende specificaties voor de Denza Z9 GT

Als we de technische specificaties echter bekijken, dan denken we dat het eerder Porsche is dat in het vizier komt. De Z9 GT is namelijk in zijn 100% elektrische variant gebouwd op het ingenieuze e3 Platform, speciaal ontwikkeld voor het Denza-merk.

In de Chinese versie heeft de Z9 GT EV drie motoren: eentje op de vooras (308 pk) en twee op de achteras (322 pk), goed voor een gezamenlijk vermogen van bijna 1.000 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3 seconden… Met een LFP-batterij van om en bij 100 kWh komt hij ook 630 km ver, maar dat is wel gemeten volgens de optimistische Chinese CLTC-methode. Luchtvering is standaard op het model, met vooraan een double-wishbone ophanging en een multi-link opstelling aan de achterkant.

Heel letterlijk moet je deze gegevens trouwens nog niet nemen, want Denza laat weten dat ze de auto nog aanpassen voor de Europese markt. De specificaties zouden dus nog iets kunnen afwijken van de Chinese gegevens, maar indrukwekkend zullen ze zonder twijfel zijn.

Nog een leuk weetje: de Z9 GT EV kan zijn twee achterste motoren onafhankelijk van elkaar en van de voorste motor besturen. Samen met de wielen die meesturen kan hij zich daardoor schuin voortbewegen (als een krab) of rond zijn vooras draaien. Handig voor een wagen van bijna 5,2 meter lang.

De Denza Z9 GT is er ook als plug-in hybride op basis van een 2.0-liter benzinemotor met turbo. Deze PHEV heeft ook drie elektromotoren aan boord en levert zo’n 858 pk. Hij heeft een volledig elektrisch bereik tot 201 km en een gecombineerd bereik rond 1.100 km (alweer volgens CLTC).

Open kofferbak van een Denza Z9 auto met ruime en moderne laadruimte.
Elegante middenconsole met kristallen versnellingspook in een moderne Volvo auto.
Elegante auto-interieur van Lexus met lederen armleuning en subtiele sfeerverlichting.

Meer modellen in de Denza showrooms

Het tweede Denza-model voor Europa wordt een 7-zitter MPV, genaamd de D9. Die is in China al twee jaar op rij de best verkopende MPV. Ook dit model wordt aangeboden als EV en als PHEV.

Een exacte tijdslijn voor de uitrol in Europa of prijzen voor de genoemde modellen werden tijdens deze introductiedagen nog niet meegedeeld door Denza.

Advertentie
Advertentie