Na de Mazda EZ-6, die uiteindelijk in Europa werd gelanceerd onder de naam 6e, zet Mazda zijn samenwerking met de Chinese groep Changan voort en onthult het merk een volledig elektrische SUV onder de naam EZ-60.
Hoewel de naam eerder doet denken aan de CX-60, positioneert de nieuwe Mazda EZ-60 zich eerder als de elektrische variant van de populaire CX-5. Qua design is het niet meer of minder dan een verhoogde en robuustere versie van de Mazda 6e. Beide modellen delen bovendien gelijkaardige lichtsignaturen, zowel vooraan als achteraan. Logisch ook, aangezien beide voertuigen werden ontwikkeld in samenwerking met de Chinese groep Changan.

Geavanceerde aerodynamica voor de Mazda EZ-60
In feite konden we de meeste lijnen van Mazda’s nieuwe elektrische SUV al ontdekken via het Arata-concept. Dat concept werd vorig jaar voorgesteld op het Autosalon van Peking. Toch vertoont de Mazda EZ-60 een nog verfijndere aerodynamica dan het conceptmodel en zelfs dan de berline 6e. Zo beschikt de elektrische SUV onder andere over luchtgaten naast de achterste zijruiten, een geperforeerde grille en een motorkap met luchtinlaten om de luchtweerstand te beperken. Maakt dat van de Mazda EZ-60 een referentie qua rijbereik? Waarschijnlijk niet...



Wat is het rijbereik van de Mazda EZ-60?
Mazda heeft nog geen technische details vrijgegeven over de nieuwe EZ-60. We vermoeden echter dat hij gebaseerd zal zijn op hetzelfde platform als de Changan Deepal S07, een andere elektrische SUV die in China de populaire Tesla Model Y het vuur aan de schenen legt. Die Chinese SUV beschikt over een batterij van 80 kWh en een enkele elektromotor op de achteras van 157 kW (214 pk). Dankzij deze combinatie haalt hij een maximaal rijbereik van ongeveer 475 km. Zal de autonomie van de Mazda EZ-60 vergelijkbaar zijn? We komen het binnenkort te weten.

Ook naar Europa als Mazda CX-6e?
De technische fiche en het interieur van de Mazda EZ-60 zullen officieel worden onthuld op het Autosalon van Shanghai, dat de deuren opent op 23 april 2025. Net zoals de berline 6e, die oorspronkelijk enkel voor de Chinese markt bedoeld was maar uiteindelijk ook in Europa werd gelanceerd, zou de Mazda EZ-60 eveneens zijn weg naar ons continent kunnen vinden, maar dan onder de naam CX-6e. Die benaming doet vermoeden dat hij zich in het gamma van de Japanse constructeur zou positioneren tussen de CX-5 en de CX-60. Wat betreft de prijzen van de toekomstige Mazda CX-6e: daarvoor is het helaas nog veel te vroeg. We weten namelijk nog niet zeker of hij effectief naar Europa zal worden geïmporteerd.