Terwijl zijn brandstoftegenhanger zopas werd voorgesteld in breakversie en binnenkort ook als berline volgt, is de nieuwe Audi A6 er sinds enkele maanden ook als volledig elektrische e-tron. Maar wat zijn de plus- en minpunten van deze A6 e-tron Avant met grote koffer?
Zijn sterktes:
1. Zijn uithoudingsvermogen en laadtijden
De Audi A6 Avant e-tron kan worden uitgerust met twee verschillende batterijformaten: 83 of 100 kWh. Deze twee batterijen zorgen voor een officieel rijbereik tussen 598 km en 720 km. Natuurlijk zijn deze cijfers theoretisch, maar ook in de praktijk heeft de Audi A6 Avant e-tron een (zeer) lange adem! Zelfs aan het stuur van de Audi S6 Avant e-tron konden we een gemiddeld verbruik meten van 20,2 kWh/100 km, met een minimum van 18,4 kWh/100 km. Dat maakt het mogelijk om effectief iets meer dan 350 km af te leggen met ongeveer 70% van de batterij, wat je meestal gebruikt tussen twee laadbeurten door tijdens roadtrips. De Duitse break hoeft dus niet al te vaak te stoppen en, wanneer dat wel nodig is, blijft het laadproces gelukkig erg kort.

De Audi A6 Avant e-tron heeft namelijk een 800 V-platform, waardoor hij een maximale laadcapaciteit van 270 kW aankan (225 kW met de batterij van 83 kWh)! Hierdoor kan je het batterijpercentage van 10 naar 80% brengen in slechts 21 minuten, ongeacht de batterijgrootte. Handig!

2. Zijn rijgedrag
De Audi A6 Avant e-tron is in alle situaties aangenaam om mee te rijden dankzij een rijgedrag dat tegelijk verfijnd en sportief is. Bij gematigde snelheden blinkt de Duitse break uit dankzij zijn stabiele en soepele onderstel en de uitstekende geluidsisolatie van het interieur. Bij dynamischer rijden valt de Audi A6 Avant e-tron op door de snelle respons van zijn elektrische aandrijving én zijn achterwielaangedreven karakter, zelfs bij de quattro-versies en de S6. Zodra hij goed op zijn steunen staat, gaat hij vlot door de bocht zonder ooit de controle te verliezen, waarbij de elektronica discreet ingrijpt.

3. De combinatie van stijl en praktisch nut
Audi heeft bijzonder veel aandacht besteed aan de lijnen van zijn A6 Avant e-tron. Enerzijds trekt hij, ondanks zijn sobere breakcarrosserie, de aandacht dankzij zijn slanke lijnen die vrijwel identiek zijn aan die van het gelijknamige concept dat in 2022 werd gepresenteerd. Bovendien is de Duitser extreem gestroomlijnd, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. De Audi A6 Sportback e-tron doet het zelfs nog beter en is daarmee het meest gestroomlijnde model ooit uit Ingolstadt!
Toch heeft Audi de praktische aspecten niet opgeofferd. De wielbasis van 2,95 m biedt de achterpassagiers een bijzonder ruime leefruimte. Wat de kofferruimte betreft: die blijft royaal, met een volume van 502 liter dat kan uitbreiden tot 1.422 liter met de achterbank neergeklapt. Extra handig is ook de kleine 'frunk' van 27 liter, ideaal om laadkabels netjes op te bergen.



Zijn zwaktes:
1. Sommige interieurmaterialen
Helaas is de Duitse break niet zonder gebreken. In het interieur van de Audi A6 Avant e-tron vinden we nog steeds harde en eerder goedkope kunststoffen terug in de lagere delen van het interieur, met name rond het handschoenkastje. Deze zullen ongetwijfeld snel krassen vertonen. De bovenste delen van het interieur zijn dan weer onberispelijk afgewerkt, maar deze harde kunststoffen passen simpelweg niet in een premiumwagen… Jammer.

2. Misschien net iets te veel schermen…
Opnieuw geldt: hoewel het digitale instrumentenpaneel en het centrale scherm van de Audi A6 Avant e-tron voortreffelijk zijn, betreuren we dat de klimaatregeling uitsluitend via dit scherm bediend moet worden. De integratie en het menu zijn weliswaar goed uitgevoerd, maar een paar fysieke knoppen zouden geen overbodige luxe zijn geweest — zeker omdat er genoeg plaats voor is. Maar de grootste vraag die we ons stellen in het interieur van de Audi A6 Avant e-tron, is het nut van het passagiersscherm en de digitale buitenspiegels, die het altijd lastig maken om afstanden goed in te schatten… Gelukkig zijn al deze extra displays optioneel, wat echter ook weer een nadeel is.



3. Let op de extra opties!
In België begint de prijs van de Audi A6 Avant e-tron vanaf 66.559,99 euro. Dat is 1.650 euro meer dan de Sportback, maar bijna 10.000 euro minder dan zijn rechtstreekse concurrent, de BMW i5 Touring! De Beierse break biedt nochtans minder ruimte en een kleiner rijbereik… Waarom dan klagen over de prijzen die Audi hanteert? Omdat de kostprijs makkelijk met enkele duizenden, zelfs tienduizenden euro's kan oplopen als je je verliest in de optielijst van de Audi A6 Avant e-tron! Je flirt dan al snel, en zonder veel meerwaarde toe te voegen, met de grens van 100.000 euro. Met een rationele middenweg, met een instapmotorisatie en enkele opties, kan je echter al volop genieten van alles wat de Audi A6 Avant e-tron te bieden heeft.