Net als de rest van het gamma is ook de 4e generatie Skoda Octavia RS bij de schoonheidsspecialist geweest. Daar heeft de Tsjechische gezinswagen zijn sportieve randje verder fijngeslepen, zonder echter zijn praktische aspecten uit het oog te verliezen. Met dit doel voor ogen, zijn de diesel- en plug-inhybride versies van de Octavia RS geschrapt uit het gamma. Alle ogen zijn nu gericht op de turbobenzine.
Design
Subtiel sportiever dan de andere Skoda Octavia’s
De facelift van de Skoda Octavia RS heeft maar een licht gewijzigd design gekregen. Het laagje make-up is vooral op de neus te zien, waar de Tsjechische middenklasser een nieuwe bumper, grille en nieuwe LED-matrixkoplampen krijgt met een eveneens hertekende lichtsignatuur. Achteraan blijven de wijzigingen beperkt tot nieuwe lichtblokken. De Octavia RS krijgt ook specifieke velgdesigns en koetswerkkleuren. Net als vroeger onderscheidt de RS-versie zich van zijn reguliere broertjes door een duidelijk sportievere look, zonder dat het té opzichtig wordt. De verschillen blijven subtiel.
Octavia RS als berline of Combi
De Skoda Octavia RS is nog steeds verkrijgbaar als berline en als break (Combi). In beide gevallen staat de koets 15 mm dichter tegen de grond dan bij de reguliere Octavia’s. De meest sportieve telg van de familie meet 4,698 m lang, 1,829 m breed en 1,455 m hoog. Dimensies die trouwens identiek blijven, of je nu voor de 5-deursberline kiest of voor de break Combi.
In het interieur zijn de evoluties van de facelift nog moeilijker te zien: de zetels en het dashboard zijn exact hetzelfde gebleven. Ook qua bouwkwaliteit of materialen zijn er geen evoluties, wat zowel goed als slecht nieuws is. Hoewel we niets op te merken hebben over de bovenzijde van het dashboard, vinden we nog steeds goedkope plastics terug onderaan het interieur. Jammer, maar alles zit wel stevig in elkaar.
Beleving
Beter, maar er is nog ruimte voor digitale verbetering
De Skoda Octavia RS geniet standaard van een groot centraal aanraakscherm van 13 inch. Dat draait nu ook op de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van het merk. En hoewel het snel reageert en beter is ingedeeld dan vroeger, heeft het systeem nog steeds enige gewenning nodig. In sommige (gelukkig zeldzame) gevallen heb je meerdere kliks nodig om te vinden wat je zoekt. Zeker als je een minder gebruikte instelling zoekt, kan je je weg kwijtraken in de menu’s en submenu’s. Bovendien zijn er enkele kleine toetsen die tijdens het rijden moeilijk te bereiken zijn met je vinger.
Gelukkig is draadloze Android Auto en Apple CarPlay standaard. Maar we hebben nog een laatste opmerking: omdat er niets veranderd is op fysiek vlak aan het dashboard, is de aanraakschuiver onder het scherm voor het volume nog steeds erg onhandig geplaatst. Dat gezegd zijnde, is het centrale scherm zeker niet onbruikbaar. Daarnaast krijg je ook nog een digitaal instrumentenpaneel van 10 inch, dat erg uitgebreid personaliseerbaar is en wel gemakkelijk is in gebruik.
Ruimte in overvloed
De sportieve Tsjechische berline en break hebben dezelfde wielbasis van 2,681 m en delen dus ook hun troeven. Om te beginnen is er bijzonder veel zitruimte aanwezig op de achterbank. Vijf volwassenen kunnen zonder enig probleem plaatsnemen aan boord, al zal de persoon in het midden achteraan zijn schouders een beetje moeten intrekken. Als een goede gezinswagen ontbreekt het de Octavia RS ook niet aan kofferruimte. De berline geniet van een laadvolume van 600 tot 1.555 liter, toegankelijk via een enorme en zeer praktische achterklep. De break Combi kan zelfs 640 tot 1.700 liter aan bagage slikken.