De 7X, die afgelopen zomer in China werd gepresenteerd, wordt de elektrische SUV waarmee Zeekr eindelijk officieel naar België komt. Ook de compacte SUV X en de shooting brake 001 zouden naar hier moeten afreizen. Maar heeft dit nieuwe en volledig elektrische model van de Chinese constructeur voldoende kwaliteiten om zijn plaats af te dwingen op onze markt?
Design Zeekr 7X
De Zeekr 7X: een Chinese elektrische SUV, maar ontworpen in Europa
Hij is ontworpen in Göteborg, Zweden, in het thuisland van Volvo, en de Zeekr 7X toont een eigen stijl, of toch ongeveer. Hij is bijvoorbeeld uitgerust met frameloze zijspiegels zoals we die ook zien bij de nieuwste Volvo's, maar ook bij Polestar. Net als veel moderne elektrische SUV's heeft hij ook een doorlopende lichtsignatuur over de hele breedte, zowel vooraan als achteraan. Hij onderscheidt zich dan weer door zijn zwarte strook over de voorkant, waardoor het lijkt alsof hij een zonnebril opheeft. Waarom ook niet.
In China verbergt deze strook zelfs een hele reeks lampjes en lichtanimaties! Helaas, om een betere voetgangersveiligheid te kunnen garanderen, is dit niet het geval in Europa. Deze brede zwarte band bevat ook geen sensoren, behalve ter hoogte van de voorportieren. Hij zorgt er dus alleen voor dat de Zeekr 7X zich visueel onderscheidt van zijn concurrenten en die zijn vandaag talrijker dan ooit! Over het algemeen vertoont de Chinese elektrische SUV een onmiskenbaar dynamische en unieke stijl, zonder ooit overdreven of karikaturaal te zijn.
Tussen het D- en E-segment
Een ander aspect waarmee de Zeekr 7X zich weet te onderscheiden, is zijn formaat: het is een SUV uit het D-segment die qua maten tegen de hogere klasse aanschurkt. Hij is 4,787 meter lang, 1,93 meter breed en 1,65 meter hoog – vrijwel identiek aan de afmetingen van de Tesla Model Y, zijn directe concurrent.
Meer premium dan sommige Duitse merken...
Binnenin de Zeekr 7X zijn het ontwerp en vooral de presentatie ervan zo verzorgd als maar kan! De lijnen zijn eenvoudig, er is met niets overdreven en de materialen zijn van een uitstekende kwaliteit! Met uitzondering van de knoppen op het stuur, die trouwens prettig in gebruik zijn, raak je vrijwel nergens plastic aan. Het is er wel, maar je moet echt gaan zoeken om het te vinden. Als kers op de taart is de assemblage van het geheel gewoon onberispelijk. Deze Zeekr 7X is opnieuw het bewijs dat Chinese merken weten hoe ze uitstekende voertuigen moeten bouwen, misschien zelfs beter dan sommige Europese premium merken...
Beleving Zeekr 7X
De snelheid en beeldkwaliteit van een iPad, maar niet het gebruiksgemak
De Zeekr 7X is vanaf het eerste afwerkingsniveau voorzien van een digitaal instrumentenpaneel van 13 inch en een centraal scherm van 16 inch. Beide hebben een uitstekende beeldkwaliteit. Jammer dat het instrumentenpaneel zo goed als niet aan te passen is. Het centrale scherm blinkt dan weer uit met zijn reactiesnelheid. Het is echt alsof je een gigantische iPad gebruikt, alleen is de menu-indeling van de Chinese SUV veel minder goed doordacht.
Tijdens onze test was Spotify bijvoorbeeld alleen toegankelijk via het multimediagedeelte en niet via het overzicht van de apps. Bijzonder. In het infotainmentsysteem stonden ook twee afzonderlijke applicaties voor navigatie. Nog vreemder. Zeekr heeft ons echter al bevestigd dat deze twee "problemen" snel zullen worden opgelost via Over-The-Air (OTA) updates vanop afstand. Maar nu lijkt het dus toch nog een beetje rommelig.
Echte fysieke knoppen, maar niet voor de juiste functies
Ander minpunt: het hele aircosysteem kan alleen bediend worden via het centrale scherm, inclusief de richting van de luchtstroom! Ook het stuurwiel en de spiegels kunnen enkel via het infotainmentsysteem worden versteld. De Zeekr 7X heeft nochtans nog enkele fysieke knoppen, die trouwens van uitstekende kwaliteit en (zeer) prettig in gebruik zijn, maar ze zijn er alleen om het volume en de gasrespons aan te passen of om de kofferbak en het handschoenenkastje te openen. Al deze acties zijn dan ook nog eens redelijk gemakkelijk uit te voeren via het centrale systeem. Jammer, we hadden dan bijvoorbeeld liever de temperatuur van de airconditioning direct kunnen instellen.
Royale ruimte achterin...
Zeekr heeft daarentegen bijna perfect werk geleverd op het gebied van de ruimte achterin. Naast elektrisch verstelbare rugleuningen op de achterbank, staat de 7X op een enorme wielbasis van 2,9 m! Deze twee aspecten laten de achterpassagiers (zeer) comfortabel plaatsnemen en genieten van een zeer ruime beenruimte, misschien zelfs te ruim...
Maar die gaat een (heel) klein beetje ten koste van de kofferbak
In vijfzitsconfiguratie heeft de bagageruimte van de Zeekr 7X een laadvolume van 539 l, plus een frunk van 66 l op de varianten met achterwielaandrijving en eentje van 42 l op de ene versie met twee motoren. Aangezien de Zeekr 7X zeer duidelijk een elektrische gezins-SUV is, zouden enkele extra liters ten koste van enkele centimeters minder zitruimte achterin welkom zijn geweest, vooral voor gezinnen met nog jonge kinderen. Desondanks blijft de verhouding tussen buitenafmetingen en binnenruimte van de Zeekr 7X zeker interessant.