of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Dit account bestaat reeds

Sébastien Vanhouche

13 APR 2025

Test: Zeekr 7X (2025), een (goede) elektrische SUV erbij...

De Zeekr 7X moet eindelijk de komst van de Chinese fabrikant naar België inluiden! Maar heeft deze nieuwe elektrische SUV de nodige kwaliteiten om de markt door elkaar te schudden?

{"fr":"SUV électrique XPeng G9 gris roulant sur route montagneuse.","nl":"Grijze elektrische SUV XPeng G9 rijdt op bergweg."}
{"fr":"Voiture électrique HiPhi Z grise sur route sinueuse sous ciel nuageux.","nl":"Grijze HiPhi Z elektrische auto op kronkelige weg onder bewolkte hemel."}

"De Zeekr 7X is tegelijk ruim, comfortabel, dynamisch, (zeer) goed afgewerkt en heeft een goed bereik... Maar hij doet niets significant beter dan zijn concurrenten."

De 7X, die afgelopen zomer in China werd gepresenteerd, wordt de elektrische SUV waarmee Zeekr eindelijk officieel naar België komt. Ook de compacte SUV X en de shooting brake 001 zouden naar hier moeten afreizen. Maar heeft dit nieuwe en volledig elektrische model van de Chinese constructeur voldoende kwaliteiten om zijn plaats af te dwingen op onze markt?

Advertentie
Advertentie

Design

De Zeekr 7X: een Chinese elektrische SUV, maar ontworpen in Europa

Hij is ontworpen in Göteborg, Zweden, in het thuisland van Volvo, en de Zeekr 7X toont een eigen stijl, of toch ongeveer. Hij is bijvoorbeeld uitgerust met frameloze zijspiegels zoals we die ook zien bij de nieuwste Volvo's, maar ook bij Polestar. Net als veel moderne elektrische SUV's heeft hij ook een doorlopende lichtsignatuur over de hele breedte, zowel vooraan als achteraan. Hij onderscheidt zich dan weer door zijn zwarte strook over de voorkant, waardoor het lijkt alsof hij een zonnebril opheeft. Waarom ook niet.

In China verbergt deze strook zelfs een hele reeks lampjes en lichtanimaties! Helaas, om een betere voetgangersveiligheid te kunnen garanderen, is dit niet het geval in Europa. Deze brede zwarte band bevat ook geen sensoren, behalve ter hoogte van de voorportieren. Hij zorgt er dus alleen voor dat de Zeekr 7X zich visueel onderscheidt van zijn concurrenten en die zijn vandaag talrijker dan ooit! Over het algemeen vertoont de Chinese elektrische SUV een onmiskenbaar dynamische en unieke stijl, zonder ooit overdreven of karikaturaal te zijn.

Tussen het D- en E-segment

Een ander aspect waarmee de Zeekr 7X zich weet te onderscheiden, is zijn formaat: het is een SUV uit het D-segment die qua maten tegen de hogere klasse aanschurkt. Hij is 4,787 meter lang, 1,93 meter breed en 1,65 meter hoog – vrijwel identiek aan de afmetingen van de Tesla Model Y, zijn directe concurrent.

Meer premium dan sommige Duitse merken...

Binnenin de Zeekr 7X zijn het ontwerp en vooral de presentatie ervan zo verzorgd als maar kan! De lijnen zijn eenvoudig, er is met niets overdreven en de materialen zijn van een uitstekende kwaliteit! Met uitzondering van de knoppen op het stuur, die trouwens prettig in gebruik zijn, raak je vrijwel nergens plastic aan. Het is er wel, maar je moet echt gaan zoeken om het te vinden. Als kers op de taart is de assemblage van het geheel gewoon onberispelijk. Deze Zeekr 7X is opnieuw het bewijs dat Chinese merken weten hoe ze uitstekende voertuigen moeten bouwen, misschien zelfs beter dan sommige Europese premium merken...

Beleving

De snelheid en beeldkwaliteit van een iPad, maar niet het gebruiksgemak

De Zeekr 7X is vanaf het eerste afwerkingsniveau voorzien van een digitaal instrumentenpaneel van 13 inch en een centraal scherm van 16 inch. Beide hebben een uitstekende beeldkwaliteit. Jammer dat het instrumentenpaneel zo goed als niet aan te passen is. Het centrale scherm blinkt dan weer uit met zijn reactiesnelheid. Het is echt alsof je een gigantische iPad gebruikt, alleen is de menu-indeling van de Chinese SUV veel minder goed doordacht.

Tijdens onze test was Spotify bijvoorbeeld alleen toegankelijk via het multimediagedeelte en niet via het overzicht van de apps. Bijzonder. In het infotainmentsysteem stonden ook twee afzonderlijke applicaties voor navigatie. Nog vreemder. Zeekr heeft ons echter al bevestigd dat deze twee "problemen" snel zullen worden opgelost via Over-The-Air (OTA) updates vanop afstand. Maar nu lijkt het dus toch nog een beetje rommelig.

Echte fysieke knoppen, maar niet voor de juiste functies

Ander minpunt: het hele aircosysteem kan alleen bediend worden via het centrale scherm, inclusief de richting van de luchtstroom! Ook het stuurwiel en de spiegels kunnen enkel via het infotainmentsysteem worden versteld. De Zeekr 7X heeft nochtans nog enkele fysieke knoppen, die trouwens van uitstekende kwaliteit en (zeer) prettig in gebruik zijn, maar ze zijn er alleen om het volume en de gasrespons aan te passen of om de kofferbak en het handschoenenkastje te openen. Al deze acties zijn dan ook nog eens redelijk gemakkelijk uit te voeren via het centrale systeem. Jammer, we hadden dan bijvoorbeeld liever de temperatuur van de airconditioning direct kunnen instellen.

Royale ruimte achterin...

Zeekr heeft daarentegen bijna perfect werk geleverd op het gebied van de ruimte achterin. Naast elektrisch verstelbare rugleuningen op de achterbank, staat de 7X op een enorme wielbasis van 2,9 m! Deze twee aspecten laten de achterpassagiers (zeer) comfortabel plaatsnemen en genieten van een zeer ruime beenruimte, misschien zelfs te ruim...

Maar die gaat een (heel) klein beetje ten koste van de kofferbak

In vijfzitsconfiguratie heeft de bagageruimte van de Zeekr 7X een laadvolume van 539 l, plus een frunk van 66 l op de varianten met achterwielaandrijving en eentje van 42 l op de ene versie met twee motoren. Aangezien de Zeekr 7X zeer duidelijk een elektrische gezins-SUV is, zouden enkele extra liters ten koste van enkele centimeters minder zitruimte achterin welkom zijn geweest, vooral voor gezinnen met nog jonge kinderen. Desondanks blijft de verhouding tussen buitenafmetingen en binnenruimte van de Zeekr 7X zeker interessant.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 470 kW (630 pk) en 710 Nm of 615 km bereik

De Zeekr 7X is direct verwant aan de Smart #5. Hij staat namelijk op dezelfde SEA-architectuur, maar neemt niet dezelfde aandrijflijnen over, of toch niet helemaal. De Chinese elektrische SUV wordt aangeboden in drie verschillende versies. Als instapper is er de Core-variant met achteraan een motor van 310 kW (421 pk) en 440 Nm koppel. Die stelt de Zeekr 7X in staat om in 6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Hij is gekoppeld aan een batterij van 75 kWh, waardoor de Chinese elektrische SUV een maximaal bereik van 480 km per lading heeft. De Long Range-versie heeft dezelfde motor achteraan en levert dezelfde prestaties. Hij is echter uitgerust met een grotere batterij van 100 kWh om de Zeekr 7X een maximaal WLTP-bereik van 615 km te geven. Tot slot bestaat de Chinese elektrische SUV ook in een Privilege-variant. Deze is uitgerust met twee motoren die samen tot 470 kW (630 pk) en 710 Nm koppel ontwikkelen! Genoeg om de Zeekr 7X in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u te lanceren. Ook die motoren worden gevoed door een batterij van 100 kWh waardoor de Chinese elektrische SUV een maximaal WLTP-bereik van 543 km heeft. Alle varianten van de Zeekr 7X hebben een begrensde topsnelheid van 210 km/u.

Opladen in 10 minuten! In theorie dan toch...

Alle versies van de Chinese elektrische SUV zijn ook gebaseerd op een 800V-architectuur! Het gevolg is dat de Zeekr 7X een maximaal laadvermogen heeft van 22 kW AC, maar vooral 480 kW DC! Genoeg om in minimaal 10,5 minuten van 10% naar 80% batterijniveau te gaan! Aangezien de installaties die zo’n vermogen kunnen leveren niet dik gezaaid zijn, heeft Zeekr ook de laadtijden berekend voor een laadpaal die tot 360 kW levert. Dan hebben de 7X-modellen met een 100 kWh-batterij slechts 16 minuten nodig en die met een 75 kWh-unit zelfs maar 13 minuten om van 10% naar 80% batterijniveau te gaan. Da’s snel.

Een comfortabel bereik in de praktijk, maar zonder meer

Tijdens onze test van de variant met twee motoren hebben we een gemiddelde van 22,6 kWh/100 km verbruikt en daarmee ook 30% van de 100 kWh-batterij na 130 km. Die afstand hebben we afgelegd op een gevarieerd parcours, maar met toch vrij weinig snelwegen. Dat alles weliswaar bij een graad of vijftien en typisch wisselvallig Belgisch weer, ook al vond onze test plaats op Portugese wegen. Deze cijfers blijven echter iets hoger dan de 19,9 kWh/100 km die officieel door Zeekr wordt gecommuniceerd. Op die manier is het ook niet mogelijk om meer dan 500 km tussen twee laadsessies af te leggen. In de praktijk zou de 7X toch comfortabel zo’n 300 à 400 km moeten kunnen afleggen tussen twee laadbeurten.

Even comfortabel als dynamisch met zijn voor- en nadelen

Het rijgedrag van de Zeekr 7X is net zoals zijn rondingen: dynamisch, maar zonder overdrijven. Net als een zekere Škoda Kodiaq RS die we onlangs hebben getest, is het een SUV die weliswaar prettig rijdt, maar die je ook nooit met het mes tussen de tanden bestuurt. De besturing is precies en de Zeekr helt weinig over, zelfs in de comfortmodus, terwijl je hem licht voelt duwen vanuit zijn achteras. Leuk. Toch blijft hij vooral stabiel en evenwichtig. Dit is zeker geen auto waarmee je driftend een bocht uitkomt, hoe klein die ook is. De Zeekr 7X vertoont zelfs een lichte neiging tot onderstuur! Met een gewicht dat varieert van 2.395 tot 2.535 kg afhankelijk van zijn aandrijflijn, is de Chinese SUV geen lichtgewicht en kan hij wat hinder ondervinden van zijn massa.

In werkelijkheid is de Zeekr 7X even dynamisch als comfortabel. De luchtvering op ons testmodel weet niet alleen het koetswerk goed stabiel te houden, maar slaagt er ook in om kleine oneffenheden en onregelmatigheden in het wegdek efficiënt te filteren. De grotere hobbels en kuilen zijn echter wel voelbaar in het interieur. De Zeekr 7X heeft ook een praktische one pedal rijmodus, maar de regeneratieve remwerking is helaas niet sterk genoeg. In de praktijk moet je bijna systematisch op de rem trappen om te stoppen. Niet echt "one pedal" dus... De rijhulpsystemen zijn, hoewel soms luidruchtig en opdringerig, over het algemeen van zeer goede kwaliteit. De Chinese SUV kan bijvoorbeeld zelfstandig van rijstrook wisselen op de snelweg, in het midden van zijn rijstrook blijven en het voertuig voor hem volgen. Handelingen die hij allemaal perfect beheerst.

Prijs

Wat is de prijs van een Zeekr 7X in 2025 in België?

Ga niet op zoek naar zijn prijzen op het internet of in een showroom van het merk in België, want die zijn er nog steeds niet... voorlopig! De Chinese constructeur benadrukt dat zijn SUV officieel in ons land op de markt zal komen tegen de zomer. De prijzen zouden vergelijkbaar (waarschijnlijk iets hoger) moeten zijn met die bij onze Nederlandse buren. Daar beginnen de prijzen van de Zeekr 7X vanaf 52.990 euro voor de Core-versie. Een respectabele prijs, hoewel tegen de bovengrens van zijn segment. We moeten er wel bij vermelden dat de 7X standaard zeer goed is uitgerust en, zoals alle Zeekr-modellen, een garantie van 5 jaar of 100.000 km heeft. Een garantie die automatisch wordt verlengd met nóg eens 5 jaar of 100.000 km zolang het onderhoud op tijd wordt uitgevoerd binnen het netwerk van het merk. De batterij is standaard gedekt door een garantie van 8 jaar of 200.000 km.

Verdict

De Zeekr 7X is onmiskenbaar een goede auto en een interessant aanbod op de markt van de elektrische SUV's. Hij is tegelijk voldoende ruim, comfortabel, dynamisch, goed afgewerkt, heeft een goed bereik... Kortom, hij kan alles en doet het goed, maar hij doet niets significant beter dan zijn concurrenten. Hij heeft helaas niets echt nieuws, bijzonders of revolutionairs om mee uit te pakken, behalve zijn indrukwekkende theoretische laadcapaciteit en zijn design. Een design dat een relatief hoge prijs zal hebben wanneer Zeekr hem eindelijk in België op de markt brengt…

Advertentie
Advertentie