In februari stelde Kia een hele reeks elektrische modellen voor: de EV4, PV5 en een concept van de EV2. De PV5 is bedoeld om dit jaar nog op de markt te komen als modulaire bestelwagen en als minibus. Het WKNDR concept gebaseerd op deze PV5 kregen we al eerder te zien als concept van een moderne kampeerwagen, maar tijdens de Milan Design Week konden we hem nog eens van naderbij bekijken.
Modulair platform biedt flexibiliteit
De PV5 WKNDR (je spreekt het uit als “weekender”) is Kia’s idee van “hoe stedelijke en outdoor levensstijlen naadloos op elkaar kunnen aansluiten via één enkel platform.” Wat het Zuid-Koreaanse merk met dit concept vooral wil doen is de flexibiliteit van het Electric-Global Modular Platform for Service (E-GMP.S) tonen waarop de PV5 gebouwd is. Hoewel het in de basis om hetzelfde voertuig gaat, kan de PV5 een functionele bestelwagen, comfortabele personenbus en dus ook camper zijn.


Wildkamperen met een kleine voetafdruk
Om hem te transformeren naar een kampeerwagen die niet vies is van een avontuur meer of minder, heeft Kia onder meer de wielkasten een stuk stoerder gemaakt. Daarin vinden we ingenieuze turbinewielen met stevige offroad banden en met die wielen is er iets bijzonders aan de hand: ze kunnen namelijk via een waterturbinesysteem elektriciteit opwekken. Handig in de wildernis als je gezellig onder je luifel je espressoapparaat via V2L wil aansluiten, zonder je rijbereik daarvoor op te moeten offeren.
Deze elektrische PV5 heeft dus een extra zwak voor duurzame oplossingen. Op het dak vinden we een installatie met zonnepanelen, maar het gaat verder dan dat. De vloer is bijvoorbeeld gemaakt van iemands versleten sportschoenen…
Verder heeft de PV5 WKNDR natuurlijk ook alle kenmerken van een echte camper: een hefdakje met daaronder plaats voor een matras, stoelen die je kan schikken zoals je zelf wil en de voorzieningen voor een buitenkeukentje.


Afwachten of we hem ooit in het wild zullen spotten
Over de technische specificaties van dit concept vertelt Kia voorlopig niets. De gewone PV5 zou worden aangedreven door een elektromotor op de voorwielen van 120 kW (163 pk) met 250 Nm koppel en krijgt een batterij van 51,5 kWh of 71,2 kWh waarmee hij een rijbereik tot 400 km haalt. Het zou ons logisch lijken als deze WKNDR offroad-versie er minstens een extra elektromotor bij zou krijgen.
Liefhebbers van avontuurlijk kamperen hebben al luid en duidelijk laten verstaan dat ze de PV5 WKNDR best aardig vinden, maar voorlopig houdt Kia de lippen stijf op elkaar over een eventuele productieversie van dit concept. Voor hetzelfde geld leidt Kia twee modellen af uit dit concept: een 4x4-versie van de PV5 met meer bodemvrijheid en een wat bravere kampeerwagen. De toekomst zal het moeten uitwijzen!