Q7-liefhebbers mogen gerust zijn: deze tweede generatie blijft een indrukwekkende auto. Door een slimme materiaalkeuze bij het ontwerp van het onderstel en het koetswerk wist Audi het gewicht wel te beperken tot 1.995 kg. Net geen twee ton dus, terwijl de concurrenten over die grens gaan. De Q7 werd tot 325 kg lichter dan zijn voorganger en is 4 cm korter en 1,5 cm smaller.
Dieselhybride
Door dat lagere gewicht verbruiken de TFSI-benzinemodellen (-28%) en de TDI’s (-23%) minder brandstof. De Q7, die op een nieuw platform staat, biedt voor het eerst ook hybridetechnologie. De Q7 e-tron quattro is de eerste plug-inhybride met een dieselmotor van Audi. De 3.0 TDI (258 pk) wordt gekoppeld aan een elektromotor met 128 pk (rijbereik: 56 km), samen goed voor maximaal 373 pk. Voorlopig is dit ook de sterkste Q7, sneller dan de 3.0 TDI (272 pk) en de 3.0 TFSI (333 pk).
Digitale cockpit
Natuurlijk legt de Q7 de lat weer wat hoger inzake infotainment en rijhulpsystemen. Hij krijgt onder meer een handig touchpad, internetdiensten van Audi connect (drie maanden gratis, daarna tegen betaling) en de volledig digitale instrumenten voor de bestuurder, net zoals in de TT. Voor de passagiers achterin zijn er tablets. Ook smartphone-integratie met Google Android Auto of Apple CarPlay is mogelijk.
De Q7 is beschikbaar met vijf of zeven zitplaatsen en beleeft zijn wereldpremière op het salon van Detroit in januari.