Een aandachtige blik op de technische kenmerken van de drie kleine Suzuki’s bevestigt dat de Celerio langer en hoger is dan de Alto, maar korter en lager dan de Splash. De wielbasis is wel 65 mm in vergelijking met zijn twee broers. Dat is goed voor de ruimte, één van de sterke troeven van de Celerio. De koffer heeft zelfs een recordinhoud van 254 liter. 

Met een lengte van 360 cm haalt de Celerio bijna het gemiddelde van het segment (365,5 cm voor de Hyundai i10, 354 cm voor de VW up!). De Suzuki wint op punten in de hoogte, alleen de Twingo klopt hem met een centimeter (155 cm). De Suzuki maakt ook het verschil met zijn vijf plaatsen (behalve in de basisversie met vier plaatsen en vereenvoudigde achterbank).

In het segment van de kleine stadswagens trekken sommige constructeurs de kaart van het design, de personalisatie en de emotie. Die keuze werd bijvoorbeeld gemaakt door de drieling Peugeot 108, Citroën C1 en de Toyota Aygo, maar ook door de Volkswagen up! en de nieuwe Renault Twingo.

Schoonheid

Meteen zie je dat Suzuki dit niet geprobeerd heeft. Uitdagend is het allemaal niet en de Celerio straalt geen charme uit met zijn klassieken en tijdloze kleedje (typisch Aziatisch zouden we zeggen).

Dit ontwerp had al vijf jaar kunnen bestaan of over vijf jaar kunnen verschijnen. Open de deuren en die indruk wordt eigenlijk alleen maar bevestigd. Het nette maar zeker niet gedurfde instrumentbord zal bij estheten zeker geen tranen van emotie opwekken.

Zwart overheerst en wordt alleen getemperd door enkele gekleurde accenten en een aluminium inzetstuk in de console. Harde plastics zijn alomtegenwoordig en op onze preproductiemodellen maakten ze enkele geluiden. We geven het voordeel van de twijfel en merken op dat ze al het plaatwerk goed verbergen. Een goed punt is ook de aanwezigheid van handgrepen aan het plafond voor de inzittenden.   

Welkom aan boord

Zowel voorin als achterin is er veel plaats voor de passagiers en is er genoeg hoofdruimte voor grote personen. Het hoekige koetswerk heeft zijn voordelen, denk maar aan de Wagon R die in zijn tijd een mooi succes boekte. De toegang tot het interieur wordt vergemakkelijkt door grote deuren met een grote openingshoek.

Qua uitrusting verschijnen de zijdelingse gordijnairbags pas vanaf het tweede afwerkingsniveau (GL), wat de facto één ster kost bij de tests van Euro NCAP. Het basismodel, zonder de zijdelingse airbags en de vijfde zitplaats, staat eigenlijk alleen voor zijn lage prijs in de catalogus. Hij vertegenwoordigt volgens Suzuki maar 5 procent van de verkoop.

Deze basisversie (GA) kost in België 9.999 euro, het tussenmodel GL kost 1.000 euro meer. Een lanceringsprijs tijdens de salonperiode maakt de Celerio heel aantrekkelijk: 8.500 euro voor de GA, 9.500 euro voor de GL, 10.000 euro voor de GL Airco en 10.600 euro voor de topversie GLX.

We hoeven je niet te vertellen dat op de GA bijna alles ontbreekt, terwijl de GL Airco behalve manuele airco ook een radio-cd-mp3-speler met Bluetooth en USB-connectie en een sleutel met afstandsbediening bij de uitrusting krijgt. De GLX wordt verrijkt met ruitenheffers in de achterdeuren, aluminium velgen, mistlampen vooraan, elektrische zijspiegels en enkele cosmetische kleinigheden.   

Rijden maar!

Geen mechanische revolutie onder de motorkap, waar de gewillige kleine driecilinder benzinemotor één liter groot is. Suzuki haalt er 68 pk uit bij 6.000 tr/min, met een koppel van 90 Nm bij 3.5002 trmin. Gecombineerd met een gewicht van 835 kg zorgt dit blok voor veel leven in de Celerio, ondanks de (zoals steeds) veel te lange versnellingen.

Onze korte trip in het noorden van Portugal overtuigde ons: de Celerio mist geen dynamische kwaliteiten. Hij rijdt levendig remt goed en reageert spontaan op het rempedaal, heeft een goed comfort en zelfs de geluiddemping is oké voor deze categorie.

De Celerio is in elk terrein op zijn gemak, van wegen op het platteland tot autosnelwegen waar je plankgas geeft (hij rijdt sneller bergaf dan bergop …) of de files tijdens het spitsuur in Porto. Een verrassing was het verbruik van 5 l/100 km voor de files en 5,7 l/100 km erna, een mooi resultaat gezien onze rijstijl. De officiële waarden zijn 4,3 l/100 km met een uitstoot van 99 g CO2/km.

De mechanische vijfbak kan vanaf april geruild worden voor een gerobotiseerde versnellingsbak, ook met vijf versnellingen.

Conclusie

Toen we achter het stuur kropen van de Celerio vroegen we ons af wat we jullie te vertellen zouden hebben, maar we waren er al aan gehecht toen we hem achterlieten op de parking aan de luchthaven. Het rijplezier achter het stuur van de Celerio, de onmiskenbare praktische kwaliteiten en het gevoel van stevigheid maken hem tot een goede keuze.