Audi heeft het elektrische gedeelte van zijn twee grote plug-in hybride SUV’s herwerkt om ervoor te zorgen dat ze onder de symbolische grens duiken van de 50 gram CO2 per kilometer (die in België gebruikt wordt om “valse hybrides” te onderscheiden op fiscaal vlak). 

Concreet kan de lithium-ion batterij in de Q7 en Q8 voortaan netto 14,4kWh energie opslaan op een brutocapaciteit van 17,9 kWh. De evolutie is dus eerder beperkt, want Audi kondigde bij de lancering een capaciteit aan van 17,3 voor de Q7 plug-in en 17,8 kWh voor de Q8 plug-in.

Er worden nog steeds twee vermogensvarianten aangeboden: 50 TFSi e en 60 TFSI e. In beide gevallen zit er nog steeds een 340 pk sterke 3.0 liter benzine in het vooronder. De Q7 en Q8 55 TFSI e quattro beschikken dankzij de hulp van een elektromotor over een totaal systeemvermogen van 381 pk en een koppel van maximaal 600 Nm. De sportievere Q7 en Q8 60 TFSI e quattro doen het met een totaal vermogen van 462 pk en 700 Nm koppel.

De aanpassingen aan de batterij zorgen ervoor dat (zo goed als) alle versies voortaan onder de grens van de 50 g/km zitten. 

Concreet bedraagt het gehomologeerde CO2-cijfer van de Audi Q7 55 TFSI e quattro en 60 TFSI e quattro respectievelijk 46 en 47 g/km. Bij de Q8 SUV coupé dalen de homologatiecijfers naar 49 g/km en 52 g/km voor dezelfde motorversies.