Het Zweedse Koenigsegg ken je ongetwijfeld van zijn exclusieve en snelle sportwagens, maar het houdt zich ook bezig met de technische ontwikkeling van technologie voor aandrijvingen. En dat levert soms interessante resultaten op, zoals deze Quark elektromotor. Die is bijzonder compact (met op de foto een blikje energiedrank voor de schaal) en weegt minder dan 30 kg, maar levert toch een koppel van 600 Nm en een vermogen van 250 kW (340 pk). Volgens het bedrijf van Kristian von Koenigsegg is het daarmee de motor met de beste verhouding gewicht/koppel/vermogen. Waarom dat nuttig is? Bijvoorbeeld om een compacte elektrische aandrijving te maken, wat Koenigsegg doet met de Terrier. Een bijzondere naam die, net als bij het gelijknamige hondenras compactheid, nervositeit en wendbaarheid moet uitdrukken. Daarin worden twee Quark-motoren aan elkaar gekoppeld, samen met een planetair tandwielstelsel om er een aandrijving van te maken die het koppel intelligent kan sturen. In theorie kan die 680 pk leveren!

Efficiënt

Door het volledige concept van de elektromotor te herdenken, biedt de Quark unieke karakteristieken. Normaal gezien leveren elektromotoren veel vermogen onderin, maar zijn ze minder goed om tegelijkertijd te zorgen voor hoge topsnelheden. Daardoor worden ze soms gecombineerd met een versnellingsbak met twee standen, zodat ze zowel aan lage als aan hoge snelheden hun werk optimaal doen. Maar dat doet afbreuk aan hun efficiëntie en zorgt voor extra gewicht en extra omvang, dingen die je niet wil in een sportwagen. De Quark maakt zowel gebruik van radiale flux als axiale flux, zoek dat gerust zelf even op als je technisch aangelegd bent, om daarvoor een oplossing te bieden.

Koenigsegg heeft het bij de Terrier over verdere toepassingen in EV’s, de luchtvaart, VTOL (verticaal opstijgende mobiliteitstoepassingen) en boten, maar laat nog niets los over in welk van zijn modellen de motor gebruikt kan worden. Misschien zit Polestar er voor iets tussen?


?