Aan de start van het derde millennium stelde de sportieve afdeling van Renault, die net Renault Sport gedoopt werd, zijn tweede auto voor: na een explosieve Spider was het de beurt aan een … sportieve Clio! Haak niet te snel af, want deze Clio 2 RS is een waardige opvolger voor de Clio Williams: zijn 2 liter zestienklepper levert 172 pk, zijn onderstel werd verder verfijnd, de motorkap is gemaakt uit aluminium en - kers op de taart - Renault verwijst naar zijn successen in de F1 met een ‘shifter light’ op het dashboard dat aangeeft wanneer de piloot best schakelt!
5 jaar en 3 evoluties!
Van bij zijn lancering werd de Clio gezien als een referentie. Zijn prestaties deden sommige auto's uit het hogere segment beven, terwijl zijn efficiëntie voor fun zorgde in de handen van ervaren bestuurders! De minder ervaren piloten waren wat bang voor deze auto, die als heel levendig werd beschouwd... De 'Phase 2', die al heel snel zijn opwachting maakte (2001), kalmeerde de rijkarakteristieken wat en maakte van de gelegenheid gebruik om de uitrusting en de afwerking te verbeteren. Maar het is in 2004 dat Renault de mooiste versie presenteert: de 'Phase 3' krijgt een tot 182 pk opgevoerde motor en een dubbele uitlaat. Daarmee verklaarde Renault de oorlog aan de Peugeot 206 RC!
Vandaag is hij zeldzaam!
De Clio 2 RS, waarvan er tot 2005 bijna 50.000 exemplaren werden gebouwd, is niet zo gemakkelijk te vinden, zeker niet als je een auto in perfecte staat zoekt. Zijn mechanische robuustheid is in zekere zin immers zijn grootste vijand: de wagens hebben vaak een hoge kilometerstand en zijn afgeleefd. De prijzen beginnen rond de 5.000 euro voor een auto met wat werk en kunnen oplopen tot meer dan 15.000 euro voor een speciale editie in perfecte staat. Op dat vlak is de lichtere Ragnotti-uitvoering een aanrader! Check de onderhoudsgeschiedenis en let vooral op de staat van de aandrijflijn, de ophanging en de versnellingsbak voordat je er één koopt.