De Historie
Alles begint in 1810, wanneer Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot besluiten om de familiewindmolen om te bouwen tot een staalgieterij. Zo werd het merk geboren midden in de industriële revolutie! In het begin gaat het natuurlijk niet om auto's, die bestonden nog niet. Peugeot produceert voornamelijk gereedschappen, voordat het in 1840 begint met de productie van de beroemde... koffiemolens. Pas in 1886 lanceert Peugeot zijn eerste voertuig, een fiets! Vanaf dat moment gaat alles heel snel, want de allereerste auto's verschijnen en Armand Peugeot is een visionair: hij wil erbij zijn! In 1889 ontwikkelt hij een driewieler aangedreven door een stoommotor. Minder dan twee jaar later verkoopt hij zijn eerste auto met een 'vis-à-vis' carrosserie. Armand Peugeot heeft zijn roeping gevonden en richt in 1896 de "Société des Automobiles Peugeot" op.
Midden jaren '70 is Peugeot een serieus Frans merk, dat de voorkeur geeft aan de betrouwbaarheid van beproefde technische oplossingen boven de uitbundigheid van avant-gardistische opties. Peugeot is dus het tegenovergestelde van Citroën, maar koopt uiteindelijk het laatstgenoemde merk, dat in grote problemen verkeert, in 1976 en vormt de PSA Peugeot-Citroën groep. Deze groep zal aanzienlijk uitbreiden: na de aankoop van Opel in 2017 fuseert PSA in 2021 met Fiat-Chrysler Automobiles om de Stellantis groep te creëren.
Modellen reeksen
Het kenmerkende van Peugeot is de benaming van de modellen met een nul in het midden, een traditie die begon met de 201 uit 1929 en nog steeds van toepassing is, met name bij de erfgenaam van dit model, de Peugeot 208. Het assortiment beperkt zich echter niet tot deze stadswagen: de Peugeot 308 is een rivaal van de VW Golf, en is verkrijgbaar in een break-variant (Peugeot 308 SW) en een sportieve variant (Peugeot 308 GT). Sportiever qua uiterlijk is de Peugeot 508 een sportieve sedan, net als zijn kleine zusje met scherpe lijnen, de 408! Peugeot heeft zich natuurlijk ook op de SUV-markt geworpen, met de Peugeot 2008, Peugeot 3008, Peugeot 4008 en Peugeot 5008.
Peugeot heeft ook een grote traditie van bedrijfswagens met de ruime Expert en Boxer, maar ook de meer compacte Peugeot Partner en Peugeot Rifter, waarvan de laatste meer als een 'ludospace' moet worden beschouwd.
Legendarische modellen
Veel Peugeots hebben natuurlijk de geschiedenis gemarkeerd, van de economische 201 die het merk hielp de vreselijke financiële crisis van eind jaren '20 te doorstaan tot de sportieve 205 GTI die sportliefhebbers betoverde met zijn wendbaarheid en uitgesproken stijl. Peugeot heeft ook een sterke reputatie voor robuustheid, te beginnen met de onverwoestbare 203, 403 en 404 van na de oorlog, evenals de 504, waarvan de elegantie een onfeilbare betrouwbaarheid verborg en die vele markten veroverde, vooral in Afrika.
Innovatie en technologie
Historisch gezien was Peugeot technologisch terughoudender dan Citroën, maar het heeft toch enkele opvallende successen behaald. In 1959 bracht Peugeot de 403 Diesel op de markt, de eerste Franse seriedieselauto! Recentelijk zet het merk grote stappen op het gebied van elektrificatie en connectiviteit, met zijn i-Cockpit die zich onderscheidt door een klein stuurwiel en digitale instrumenten.
Prestaties en competitie
Peugeot en autosport, dat is een lange liefdesgeschiedenis die vaak bekend is via de 24 uur van Le Mans, met de 905, 908 en 9X8. Het merk was echter actief in veel andere disciplines, zoals de Formule 1 waar het lange tijd als motorleverancier fungeerde voordat het samenwerkte met Prost Grand Prix. Peugeot is uiteraard ook bekend in de rallywereld, met de formidabele Peugeot 206 WRC (die driemaal het constructeurskampioenschap won), maar ook in rally-raid met de brute 205 en 405 Turbo 16 die de Paris-Dakar wonnen. Peugeot is tenslotte een merk van records, met onder andere in 1965 een aangepaste 404 Diesel die in enkele dagen tijd maar liefst 40 internationale records brak!
Duurzame ontwikkeling en elektrische voertuigen
Peugeot elektrificeert zijn assortiment in hoog tempo, met een toenemend aantal hybride en elektrische modellen, variërend van bedrijfswagens zoals de E-Traveller tot de familie-SUV zoals de E-3008. De vermindering van CO2-uitstoot wordt niet alleen bereikt door de commercialisatie van elektrische voertuigen, maar ook door een herkalibrering van de productieketen, met het gebruik van groene energie en gerecycleerde materialen in de voertuigen.
Wereldwijde aanwezigheid
Aanwezig in bijna 160 landen, ontwikkelt Peugeot modellen die zijn aangepast aan de lokale markten, zoals China, Latijns-Amerika en Afrika, waar het merk profiteert van een historische klantenkring die gehecht is aan robuuste voertuigen die zijn aangepast aan de lokale omstandigheden.
Conclusie
De gedwongen elektrificatie herverdeelt de kaarten en dwingt constructeurs zich opnieuw uit te vinden. Voor Peugeot, met meer dan twee eeuwen geschiedenis, is dat een traditie: het merk heeft zich voortdurend vernieuwd om te voldoen aan de behoeften van vandaag en die van morgen te anticiperen. Bekend om de robuustheid van zijn producten tijdens de Trente Glorieuses en vervolgens om de dynamiek van zijn modellen in de jaren '80 en '90, doet het merk vandaag gewaagdere zetten dan vroeger, vooral op het gebied van design.