Geschiedenis
Het begint allemaal aan het begin van de 20e eeuw, wanneer August Horch gedwongen wordt om het gelijknamige bedrijf dat hij heeft opgericht te verlaten. Als geboren ondernemer heeft hij maar één wens: een nieuw bedrijf oprichten. De naam is origineel: Audi, wat in het Latijn "luister" betekent, net als... "Horch" in het Duits. Op 16 juli 1909 wordt Audi opgericht. Geïnteresseerd in competitie, schrijft hij zijn creaties snel in voor races en behaalt enkele successen. Helaas is de financiële situatie van de fabrikant aan het begin van de jaren 30 aanzienlijk verslechterd. De beursval van het einde van het vorige decennium heeft hier natuurlijk niet geholpen... Maar eenheid maakt de kracht: Audi voegt zich bij DKW, Wanderer en... Horch, de voormalige vijand, om de Auto Union groep te vormen. Het logo van deze laatste? Vier ringen, die elk een merk vertegenwoordigen. Met de nadruk op middenklasse modellen onderscheiden de merken zich elk op hun eigen manier.
De Tweede Wereldoorlog laat het merk in puin en as achter. De medewerkers, die haast hebben om een verscheurd land weer op te bouwen, verhuizen naar de DKW-fabriek in Ingolstadt en richten "Auto Union GmbH" op. Na een periode in handen van Mercedes, koopt Volkswagen uiteindelijk de fabriek in 1964. Audi herrijst uit de as en krijgt het logo van Auto Union. De echte boost komt echter het volgende decennium, met de komst van ene Ferdinand Piëch die Audi naar het hoogste niveau wil tillen. Het merk keert terug naar de races, imponeert internationaal met innovatieve technologieën en wordt uiteindelijk het derde Duitse premiummerk, naast BMW en Mercedes.
Modelgamma
Vanaf de jaren 60 positioneert Audi zich op de markt als een fabrikant van gezinsmodellen. Maar het is echt in de jaren 90 dat het gamma volwassen wordt met modellen en een nomenclatuur die nog steeds de huidige modellen inspireert. In dit decennium verschijnen de Audi A3, Audi A4, Audi A6 en Audi A8. Deze modellen kennen ook sportieve afgeleiden die snel een legendarische reputatie opbouwen: we denken met name aan de formidabele Audi RS4 en Audi RS6! Audi heeft ook andere markten verkend, zoals de onmisbare SUV-markt. Als zijn geschiedenis op dit segment begint met de Q7, ontwikkelt het gamma zich snel tot een zeer breed scala aan modellen, beginnend met de briljante en zeer veelzijdige Audi Q2. Bovendien heeft het merk ook andere segmenten verkend, zoals de vierdeurs coupés, waar het vertegenwoordigd is met de prachtige Audi A5 en Audi A7. Ten slotte heeft het merk recentelijk een grote elektrische offensief gelanceerd, met de e-tron Quattro in 2018, het eerste 100% elektrische voertuig van Audi, gevolgd door de Audi Q4 e-tron, Audi Q5 e-tron, Audi Q8 e-tron en Audi Q6 e-tron.
Legendarische modellen
De lijst is lang! De meest iconische Audi is waarschijnlijk de Audi Quattro, een coupé met vijf cilinders en vierwielaandrijving. Hoe kunnen we ook niet de Audi TT en Audi R8 noemen, waarvan de laatste zijn technische basis deelt met Lamborghini! De sportieve varianten van sommige modellen genieten ook van een geweldige reputatie, zoals de Audi RS3, RS4, RS5 en RS6.
Innovatie en technologie
Met de slogan "Vorsprung durch Technik" (vooruitgang door techniek), is Audi een voorloper in technologie. Het merk heeft inderdaad enkele opvallende successen behaald, zoals de Audi Front uit de jaren 30, met zijn zes cilinders die de voorwielen aandrijven. Maar het is in 1980 dat het merk zijn mooiste prestatie levert met de introductie van de Coupé Quattro. Met dit model populariseert en verbetert Audi de permanente vierwielaandrijving. De successen van het model in de competitie zullen de concurrentie snel verbazen. Kers op de taart: de originele vijfcilinder motor met zijn kenmerkende staccato, die meer dan 40 jaar aangeboden wordt! Verder introduceerde Audi in 1989 een turbodieselmotor met directe injectie, een primeur voor de Volkswagen-groep. Het merk onderscheidde zich ook op het gebied van verlichting, met de introductie van tweede generatie Xenon-koplampen, LED-verlichting, en MATRIX LED-koplampen. Ten slotte presenteerde Audi in 1994 de Audi A8, de eerste serieproductie auto met een aluminium monocoque. De meer geleerde wijzen echter op andere modellen, zoals de Panhard Dyna Z1 uit 1954. Vandaag de dag is het merk meer betrokken dan ooit bij de elektrificatie van zijn gamma. Ondanks zware concurrentie, behaalt Audi enkele mooie commerciële successen, zoals de Audi Q4 e-tron.
Prestaties en betrokkenheid in competities
Hoewel het merk al vroeg in de 20e eeuw successen boekte in competities, bouwde het zijn solide reputatie voornamelijk op in de jaren 80. Audi won het constructeurskampioenschap in rally's in 1982 en 1984, met de formidabele Audi Quattro. Eind jaren 90 begon Audi aan endurance-racen. Het niveau van dominantie was verbluffend, met 13 overwinningen in de 24 uur van Le Mans tussen 2000 en 2014, zowel officieel als privé! Ten slotte heeft het merk aangekondigd in 2026 terug te keren naar de Formule 1. Op de weg hebben vele sportieve Audi's indruk gemaakt, van de Audi Sport Quattro met 306 pk uit 1983 tot de formidabele Audi RS e-tron GT met 646 pk die verbluffende prestaties levert. Met enkele zeldzame uitzonderingen genieten de meeste sportieve modellen, de S en RS, van vierwielaandrijving, wat stabiliteit en efficiëntie garandeert, vooral onder moeilijke omstandigheden.
Milieubescherming en elektrische voertuigen
Audi voert een snelle elektrificatie van zijn gamma door. Deze elektrificatie kan vorm krijgen als milde hybridisatie met een 48-volt systeem, oplaadbare hybridisatie of volledig elektrische modellen. Op termijn zal uiteraard de laatste optie de overhand krijgen. Naast deze snelle elektrificatie is Audi op verschillende niveaus betrokken bij milieubescherming en duurzaamheid. Zo zet het merk zich in voor de recycling van batterijen, ruiten, banden... Bovendien zorgt de fabrikant voor de ecologische balans van de in zijn voertuigen gebruikte materialen, zoals kunststof en andere stoelbekledingen zonder dierlijk leer. De CO2-balans van de fabrieken staat ook centraal, met de fabriek in Neckarsulm, waar de Audi e-tron wordt geassembleerd, als de eerste CO2-neutrale Duitse fabriek.
Internationale aanwezigheid
Aanwezig in meer dan 100 landen en met 13 productievestigingen verspreid over 13 landen, is Audi een wereldspeler in de auto-industrie, met een uitstekende reputatie. De grootste markt voor het merk blijft China, maar Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië blijven zeer belangrijk voor de fabrikant!
Conclusie
Hoewel Audi niet de geschiedenis van Mercedes heeft of de sportiviteit van BMW, verdient het toch volledig zijn plaats tussen deze twee andere premium fabrikanten. Een niveau bereikt door hard werken, competitieprestaties, technologische innovaties en voortdurende zelfreflectie. Een mentaliteit die het merk goed van pas komt in deze tijd van snelle elektrificatie!