Audi lijkt niet meer te weten welke richting het op wil met de naamgeving van zijn wagens. Na de modelnamen veranderen nu ook de benamingen van de motorisaties! Plug-in hybrides zullen namelijk niet langer TFSI e heten, maar voortaan e-hybrid.

Advertentie
Advertentie

Voor het eerst in zijn geschiedenis, maar ook in die van zijn voorganger, krijgt de A5 plug-in hybride aandrijflijnen. En Audi heeft geen halfslachtig werk geleverd, want zoals veel andere modellen van de Volkswagen-groep bieden zowel de berline als de break de keuze tussen twee e-hybrid versies met verschillende vermogensniveaus: 220 kW (299 pk) en 450 Nm of 270 kW (367 pk) en 500 Nm. Dat is bijna evenveel vermogen als de sportieve S5!

Moderne witte stationwagen geparkeerd voor een eigentijds huis met grote ramen.
Witte elektrische Audi A5 geparkeerd voor een stedelijke skyline bij zonsondergang.
Witte Audi A5 geparkeerd bij een stadslandschap aan het water bij schemering.
Advertentie
Advertentie

220 kW (299 pk) en 450 Nm of 270 kW (367 pk) en 500 Nm

Beide Audi A5 e-hybrid versies beschikken eigenlijk over dezelfde 2.0 TFSI viercilinder van 185 kW (252 pk). Alleen verschilt het vermogen van de elektromotor die geïntegreerd is in het carter van hun zeventraps S tronic-transmissie. Ze zijn ook nog eens uitgerust met quattro vierwielaandrijving. Het resultaat: de Audi A5 e-hybrid van 220 kW (299 pk) sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden, terwijl die met 270 kW (367 pk) dezelfde oefening klaart in 5,1 seconden. Beide hebben wel dezelfde elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Audi A5 2023 grijs op snelheid met stadsachtergrond bij zonsondergang.
Witte Audi A5 rijdt op schilderachtige weg langs bergmeer.
Witte Audi A6 rijdt langs kustweg met natuurlijke achtergrond.

110 km elektrisch bereik, maar meer dan 110 l minder kofferruimte...

De twee Audi A5 e-hybrid modellen hebben ook dezelfde 25,9 kWh batterij waarvan 20,7 kWh daadwerkelijk bruikbaar is. Deze stelt de berline in staat om tot 110 km in volledig elektrische modus af te leggen. Die rijmodus blijft trouwens actief tot 140 km/u. Audi heeft zijn hybride A5-modellen ook uitgerust met een geïntegreerde lader die een maximaal laadvermogen van 11 kW aankan, genoeg om de batterij in zo’n 2,5 uur volledig op te laden. Helaas gaat deze grote batterij ten koste van meer dan 110 l aan kofferruimte in de Duitse wagen. De laadruimte van de Audi A5 Avant e-hybrid bedraagt nu 361 l tot 1.306 l, terwijl die van de berline varieert van 331 tot 1.175 l wanneer de achterbank is neergeklapt.

Advertentie
Advertentie
Witte Audi A5 geparkeerd voor een modern huis bij schemerig licht.
Witte Audi A5 Sportback op een weg, stad op de achtergrond bij schemering.
Witte elektrische Audi geparkeerd voor een moderne houten woning in de schemering.

Wat zijn de prijzen van de Audi A5 plug-in hybrides in België?

Net als in de volledig elektrische Audi's zitten er flippers achter het stuur van de A5 plug-in hybrides om de energierecuperatie in 3 niveaus in te stellen. Handig. In België beginnen de prijzen van de Audi A5 berline e-hybrid quattro vanaf 60.500 euro. Voor de Avant break moet altijd 1.650 euro extra worden betaald. Deze nieuwe plug-in hybride varianten van de Audi A5 worden officieel gelanceerd in België in de loop van april 2025.

Advertentie
Advertentie