Slecht nieuws voor de diesel-adepten. Het aandeel van diesel als brandstof in de nieuw ingeschreven wagens zakte van 31% in 2019 naar amper 5% in 2024 volgens Statbel, het Belgische statistiekbureau.
Constructeurs schrappen meer en meer dieselwagens uit hun gamma (of zelfs helemaal zoals Volvo) ten voordele van hybrides en 100% elektrische wagens. De ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren staat daardoor op een historisch laag pitje…
Dieselwagens staan nochtans gekend om hun hoge koppel bij lage toeren en om hun zuinigheid. Daarom zijn er ook vandaag nog steeds liefhebbers die niets anders in hun garage willen dan een dieselauto.
Wij gingen op zoek naar de top 5 van beste dieselwagens van het moment. Aan jullie om er eentje uit te kiezen voor het te laat is en ze voor altijd uit het aanbod geschrapt worden!
1. BMW 320d
De roemruchte 320d met zijn TwinPower Turbo diesel van BMW: de sweet spot der diesels, het perfecte evenwicht tussen budget en prestaties! Er is al zoveel over gezegd en geschreven en we kunnen er lyrisch over doen of juist zijn zwakke plekken aanhalen zoveel we willen, uiteindelijk liegen de verkoopcijfers nooit.
De 320d is ondertussen toegetreden tot het clubje van de mild-hybrides, maar wees gerust, hij behoudt zijn geweldige eigenschappen. 400 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren en een vermogen van 140 kW (190 pk) worden gepuurd uit de 4-cilinder van 1.995 cm³. Via de achterwielen stuwt hij de BMW 3 in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en hij versaagt niet tot hij de 235 km/u heeft bereikt. Dit alles met een verbruik dat zelfs door de dorstige mussen hier als zuinig omschreven wordt…
Akkoord, de 330d xDrive en de M340d xDrive zijn als zescilinder nog aantrekkelijker, maar de rijplezier/prijs-verhouding is toch duidelijk in het voordeel van de 320d.
Opgelet: in de UK zijn de dieselmotoren al bijna allemaal uit het assortiment van BMW geschrapt!

2. Skoda Superb Combi 2.0 TDI
De Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI was vorig jaar de efficiëntste dieselwagen in de ADAC Ecotest. Maar we kennen een bijna exacte kopie die een stuk goedkoper is met dezelfde aandrijving: de Skoda Superb Combi. De 2.0 TDI heeft dan misschien niet het meest sexy imago, hij past wel perfect bij het rationele karakter van de Skoda. De versie met 150 pk voldoet zelfs in een auto van dit formaat.
Als het allemaal een maatje kleiner mag, is de VW Golf met een 2.0 TDI van 150 pk een gesmaakt geheel. Dat merk je ook wanneer je op zoek gaat naar een tweedehands Golf, waarbij deze motor een van de meest gezochte en meest waardevaste is voor dit model.

3. Citroën C5 Aircross BlueHDI 130
Van zijn styling moet je houden en sportief zouden we hem ook niet durven noemen, maar als je vooral waarde hecht aan comfort en flexibiliteit voor een gezinswagen, dan is de C5 Aircross de auto om te hebben. Hij absorbeert hobbels en bobbels als geen ander, hij is opvallend stil tijdens het rijden en zijn stoelen zijn zo heerlijk dat we al overwogen hebben om er eentje als bureaustoel te adopteren.
Maar goed, dit is een lijstje over dieselmotoren en ook daar blinkt deze Citroën in uit. De 1.5 liter BlueHDI 130 mag dan de basisdiesel zijn, hij is krachtig genoeg in de lage toeren om je overal vlot doorheen te loodsen op een heel relaxte manier. Daarbij is het opvallend gemakkelijk om minder dan 5 liter diesel per 100 km te verbruiken. Leg je er graag de pees op en wil je ook op de kleine landwegen kunnen genieten van een dynamisch chassis? Dan sla je deze Citroën C5 Aircross BlueHDI 130 beter over…

4. Land Rover Defender D250
Ben jij eerder een persoon die liever naast dan op de weg rijdt? Dan is de Land Rover Defender met zijn MHEV 3.0 liter 6 cilinder Ingenium twinturbo diesel van 250 pk een uitstekende keuze! Deze motor wordt gekoppeld aan een automaat en uiteraard heeft de Defender in al zijn variaties een vierwielaandrijving. Met 249 pk en 570 Nm koppel is er niets dat hem offroad kan tegenhouden. Tenzij - euhm - motorpech… Als we alle doemverhalen over de Ingenium diesels zouden moeten geloven, dan zou er geen enkele Defender, Discovery of Range Rover nog op de weg mogen rijden.
Ben je minder avontuurlijk aangelegd - en dan bedoelen we qua riskeren van motorpech - dan is de Toyota Land Cruiser een waardig alternatief. Die komt wat minder verfijnd voor de dag op asfalt dan de Defender, maar met zijn beproefde 2.8 liter 4 cilinder dieselmotor met 204 pk en 500 Nm moet hij offroad zeker niet onderdoen voor de Defender.

5. Mazda CX-60 e-Skyactiv D 200
De Mazda CX-60 kreeg voor het modeljaar 2025 een update met vooral aandacht voor de ophanging. Onze aandacht gaat echter naar de dieselmotor, die opvalt omdat hij nog niet zo lang geleden nieuw ontwikkeld is en dan ook nog eens bijzonder zuinig is voor zijn cilinderinhoud.
De 3.3 liter grote 6-cilinder in lijn met 48 V mild hybride ondersteuning is er in twee vermogens: 200 pk met 450 Nm of 254 pk met 550 Nm, waarbij deze laatste versie ook vierwielaandrijving heeft. Met het instapmodel heb je comfort en rijplezier zat met deze fijnzinnige motor en blijft de dieselconsumptie beperkt tot slechts 5 l/100 km! Indrukwekkend voor een SUV van dit formaat en zo’n motorblok, dat bovendien ook nog eens een aangename stem heeft, wat ook al niet vanzelfsprekend is voor een diesel.
