Een elektrische wagen vereist een kleine aanpassing qua gewoontes voor automobilisten die een wagen met verbrandingsmotor gewend zijn. Dat gaat in beide richtingen: een EV heeft heel wat voordelen, maar natuurlijk zijn er ook enkele nadelen om rekening mee te houden…
Hij wordt voorgesteld als de enige echte oplossing voor de toekomst volgens de Europese politici, maar nog niet iedereen is fan van de elektrische wagen. Anno 2025 voldoet hij misschien nog niet aan ieders behoefte. Toch heeft een EV heel wat voordelen. Om je te helpen je keuze te maken, hebben we alle belangrijkste voor- en nadelen opgelijst van elektrische wagens. Zaken die zeker nog zullen evolueren tegen 2030 of 2035.

De voordelen van elektrische wagens
- Geen CO2- of NOx-uitstoot van de wagen
- Mag in alle lage-emissiezones (LEZ)
- Laag verbruik in de stad en in de file
- Fiscaal voordelig ten opzichte van gelijkaardige modellen met verbrandingsmotor (verkeersbelasting, fiscale aftrekbaarheid, VAA)
- Goedkoper te verzekeren bij sommige maatschappijen
- Onmiddellijk koppel van de motor voor vlotte acceleraties
- Eenpedaalrijden dankzij regeneratief remmen
- Compacte elektromotoren zorgen voor meer ruimte aan boord
- Stilte aan boord
- Minder trillingen en soepeler rijden
- Geen versnellingsbak (gewoon P-R-N-D) of schakelmomenten
- Meer designmogelijkheden dankzij flexibele indeling
- De mogelijkheid om verschillende motoren te plaatsen voor vierwielaandrijving of betere prestaties
- Lager zwaartepunt (dankzij de batterij in de bodem)

- De mogelijkheid om thuis bij te ‘tanken’ met een eigen laadinstallatie (AC-laden aan 7,4 tot 22 kW)
- Laden is goedkoper dan tanken met een thuislader of bij de meeste gewone publieke laadpalen
- Zelfde flexibiliteit bij dagelijks gebruik als een brandstofauto (op enkele uitzonderingen met een klein rijbereik na)
- Vakantieritten zijn goed mogelijk dankzij de ontwikkeling van het DC-snellaadnetwerk in België en in de meeste buurlanden (Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, …)
- App om opladen en status van de auto vanop afstand te kunnen volgen
- 30 minuten is meestal genoeg om tot 80% bij te laden aan een snellader
- Je kan het interieur opwarmen of afkoelen vanop afstand (ook tijdens het laden)
- Lagere onderhoudskosten
- Extra functies zoals externe elektrische apparaten aansluiten aan de auto
- Sommige modellen hebben een extra koffer aan de voorkant (frunk, handig voor de laadkabels)
- Technologie gaat er steeds op vooruit voor meer autonomie en efficiëntere aandrijflijnen, met soms ook updates vanop afstand om bestaande modellen te verbeteren tijdens hun levensduur
- Lange garantie op de batterij (minstens 8 jaar en 160.000 km)
- Lagere milieu-impact over de hele levensduur, met de mogelijkheid om batterijen te recycleren of te hergebruiken voor andere doelen

De nadelen van elektrische wagens
- Aankoopprijs (momenteel)
- Hoog verbruik op de snelweg (boven 100 km/u)
- Goedkopere modellen hebben een kleinere batterij en laden vaak trager op
- Wie veel rijdt, moet een duurder model met een grotere autonomie kopen
- Liefst een eigen thuislader of laadpaal op het werk nodig om laadpaalstress te vermijden
- Soms verwarrende parkeerregels bij publieke laadpalen (soms verplicht om de wagen te verplaatsen na een bepaalde tijd, met extra kosten als je te lang blijft staan)
- Dure snelladers nodig bij lange ritten (die niet altijd even snel zijn)
- Betrouwbaarheid van sommige publieke laadpalen en -netwerken (onderbroken lading, pannes, traag laden, slechte toegankelijkheid, …)
- Badge of laadkaart nodig om te betalen bij publieke laadpalen (nieuwe laders moeten wel bancontact aanvaarden)
- Bij lange ritten op de snelweg moet je elke 1,5 tot 3 uur stoppen, afhankelijk van de reële actieradius en het weer (al zijn pauzes ook aangeraden met een brandstofauto…)
- Snelladen gaat trager vanaf 80%
- Laadnetwerk is niet overal even uitgebreid (vooral in het oosten en zuiden van Europa)
- Meer planning nodig voor lange ritten, navigatie nodig om laadstops te berekenen
- Je moet kabels meesleuren in de koffer (als er geen specifieke opbergruimte is)

- Bij koud weer daalt de autonomie en duurt opladen langer
- Zonder warmtepomp verlies je veel autonomie als je de verwarming inschakelt
- Batterij verslijt in de loop der jaren
- Elektrische auto’s zijn zwaarder
- Vaak beperkt trekvermogen
- Minder emotionele rijervaring, meer kunstmatig gevoel van de elektrische aandrijving
- Geen echt motorgeluid voor sportieve modellen, ondanks geluidsgeneratoren
- Meer kans op ongelukken door de hevige acceleratie, zelfs voor compacte stadswagens
- Verboden om elektrische wagens te slepen bij panne (ze moeten op een platform worden meegenomen)
- Banden slijten sneller door het hoge koppel en gewicht
- Batterijen branden hevig
- Hoge herstelkosten bij een ongeval (zeker als de batterij wordt geraakt)
- Omniumverzekering met aangepaste formules voor EV’s die oververhitting van de batterij dekken
- Zeer moeilijk of onmogelijk om zelf aan je auto te werken (verzegelde elektromotor, transmissie, batterij, software, …)