De Skoda Superb Combi is verkrijgbaar in vijf afwerkingsniveaus, te beginnen met de Essence met een aanbevolen catalogusprijs zonder opties of premies van 39.580 euro. Skoda noemt deze “het perfecte instapmodel”, maar wij beschouwen hem eerder als een “showroomlokkertje” met zijn lage prijs en rudimentaire aankleding. Deze Essence versie is bovendien enkel te krijgen met de basismotor, de 1.5 TSI m-HEV van 150 pk met DSG7 automaat, maar uit onze test bleek die toch wat kracht te kort te komen voor een wagen van dit formaat. De basisversie valt dus af. Blijven over: Family, Corporate, Sportline en L&K.
Uitvoering: beginnen met een goede basis
De Family uitvoering (vanaf 43.275 euro) is wat ons betreft een interessante basis om op verder te bouwen en slim verder aan te kleden met zelfgekozen opties. Hij is standaard al uitgerust met onder andere parkeersensoren voor- en achteraan, een achteruitrijcamera, elektrisch openen van de kofferklep, airco met drie zones, verwarmde zetels vooraan, cruisecontrol en de mogelijkheid om Android Auto en Apple CarPlay draadloos op het 10” infotainmentscherm te tonen.
De Corporate versie (45.845 euro) gooit een gratis metaalkleur, adaptieve cruisecontrol, geavanceerde lane assist en een groter centraal scherm van 13” met ingebouwde navigatie in de strijd. Wil je een Superb met werkelijk alles op en aan, dan kan je kiezen voor de L&K uitvoering (52.850 euro). De Sportline is tot slot een knappe en goed uitgeruste verschijning, maar met een basisprijs vanaf 51.275 euro is ook deze versie voor ons budget te hoog gegrepen.
Plug-in hybride 1.5 TSI iV als ideale motor
Hou er rekening mee dat deze startprijzen altijd gebaseerd zijn op de mild-hybride 1.5 TSI als motor. Veelrijders die deze auto niet als bedrijfswagen zouden kopen, kunnen opteren voor de 2.0 TDI op diesel met 150 pk of 193 pk (4x4). Onze voorkeur is de plug-in hybride 1.5 TSI iV die ongeveer 2.000 euro meer kost dan de mild-hybride instapper, maar goedkoper is dan de diesels. Hij is in staat om meer dan 100 km puur elektrisch te rijden. Zijn gecombineerd vermogen van 204 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 8,1 seconden zijn meer dan toereikend voor eender welke situatie waarin een normaal gezin in verzeild zou kunnen geraken.


Een bewuste keuze voor stof in het interieur
Laat ons dan eens bekijken wat we nog aan de standaarduitrusting van de Family uitvoering willen toevoegen. Voor de metaalkleur Graphite Grey betalen we 880 euro extra. De configurator schotelt ons vervolgens een reeks velgen voor. De 16” lichtmetalen velgen die standaard geleverd worden, wisselen we in voor de 17” Alrakis velgen die er wat minder klassiek uitzien. Kostprijs: 825 euro.
Het lederen interieur Suite (in de kleuren Black of Cognac) kost een ferme 3.640 euro. De Design Selection Lounge kost “slechts” 1.945 euro voor een interieur van leder en microvezel met een contrasterend oranje sierstiksel. Wij blijven bij het standaard Loft interieur in grijze stof. Akkoord, het patroon van de stoelen doet misschien wat “retro” aan, maar stof is wel minder plakkerig in de zomer en sneller warm in de winter. En zo sparen we wat budget voor andere leuke dingen.
Opties en pakketten à la carte!
Het leuke aan de configurator van de Skoda Superb is dat je nog relatief veel vrijheid hebt om afzonderlijke opties te kiezen, zonder dat je ze moet gaan zoeken in een of ander pakket waar je de helft toch niet van nodig hebt. Je kan bijvoorbeeld een verwarmd stuur (met schakelpeddels) toevoegen voor maar 150 euro! Wij kiezen toch voor het Pack Climate (560 euro), dat deze twee opties bevat en ook nog verwarmde zetels achteraan (gezinswagen, weet je wel) en een verwarmde voorruit.
En hou je nu vast, want we gaan shoppen…
- Pack Assisted Drive Plus (360°-camera, intelligente parkeerhulp en automatisch parkeren voor dit slagschip van 4,9 m, adaptieve cruisecontrol, lane assist): 1.295 euro
- Canton sound system met 12 speakers en een subwoofer: 730 euro
- Acoustic Package met Sunset (betere geluidisolatie en getinte ruiten): 375 euro
- Pack Business (slaaphoofdsteunen achteraan, extra airbags en rolgordijnen achteraan): 530 euro
- Scheidingsnet (we willen niets van al die bagage in onze nek krijgen): 160 euro
- Variabele laadvloer (voor een mooie vlakke of extra diepe laadvloer): 285 euro
- Bandenspanningscontrole: 140 euro
- Panoramisch open dak (met rolgordijn): 1.265 euro




Skoda “de kannibaal” Superb
Hebben we ons laten gaan? Misschien een beetje. We eindigen met onze goed uitgeruste Skoda Super Combi 1.5 TSI iV plug-in hybride in Family uitvoering op een totaal van 54.445 euro. Dat is niet goedkoop, maar nog altijd 10.000 euro goedkoper dan zijn technisch verwante Passat Style 1.5 TSI eHybrid met een gelijkaardige uitrusting! Dat is een sterk staaltje kannibalisme. Het is ons een compleet raadsel aan wie Volkswagen de Passat nog denkt te verkopen met een concurrent als deze Superb in huis…
Skoda strooit momenteel kwistig in het rond met tijdelijke promoties: zo zijn er de Lente Bonus (-2.285 euro), de iV Bonus (-3.000 euro) en de voorwaardelijke overnamepremie (-3.000 euro). Trekken we die van ons eindtotaal af, dan zakken we naar een wel erg aantrekkelijke 46.160 euro. De wettelijke garantie van 2 jaar wordt bovendien gratis met 2 jaar verlengd.