Porsche heeft een intens jaar achter de rug: maar liefst 5 van de 6 modellen werden vernieuwd. En dat heeft het bedrijf uit Zuffenhausen geen windeieren gelegd, integendeel. Toch blijft de druk hoog.

Advertentie
Advertentie

Ondanks moeilijke marktomstandigheden evenaarde Porsche bijna het recordresultaat van het voorgaande jaar. De omzet daalde lichtjes (met 1%) met een verkoop van 310.718 auto’s. De 10.500 stuks die er minder verkocht zijn dan in 2023 moeten we vooral gaan zoeken in China, waar Porsche toch een deel van zijn aanzien lijkt te zijn verloren in het voordeel van thuisspelers en nieuwkomers zoals Xiaomi. De operationele winst daalde dan weer met 22,6%, als gevolg van de hoge kosten van de modelupdates en door de vele terugroepacties waar vooral de Taycan onder te lijden had.

Porsche presentatie met rode modellen: Taycan, Panamera, 911 op een nachtelijke stedelijke achtergrond.
Advertentie
Advertentie

Alles welbeschouwd vindt Porsche dat er geen reden tot klagen is, omdat het laat zien dat het ook in onzekere tijden een goed resultaat kan neerzetten. Dat was nochtans niet het signaal dat we kregen toen het onlangs plots zijn financiële topman en verkoopdirecteur aan de deur zette…

In ieder geval lijkt het bedrijf zijn voorzorgen te nemen voor een onzekere toekomst. Zo zouden er tegen 2029 ongeveer 1.900 medewerkers minder moeten zijn. Daarnaast evalueert Porsche constant de toestand van de markt en bevestigt het opnieuw dat het zich niet vast wil pinnen op één soort aandrijving. En dat voornemen heeft zo zijn effecten op de modelstrategie van Porsche.

Macan: geen weg terug naar benzine

Verwacht geen nieuwe benzine- of hybrideversie van de Porsche Macan. Om de Macan in alle opzichten beter te maken, heeft Porsche al in een vroeg stadium besloten om het model enkel nog als EV aan te bieden. Porsche herhaalt opnieuw dat het bij deze beslissing blijft.

Elektrische Porsche Macan's rijden in de schemering op een stadsweg.

Cayenne krijgt een elektrische tweeling

De Cayenne zal echter niet hetzelfde lot ondergaan als de Macan. Porsche bevestigt dat er een 100% elektrische versie aankomt tegen het einde van dit jaar. Die elektrische versie zou dan niet het einde betekenen van de Cayenne met verbrandingsmotor, want beide zouden naast elkaar blijven bestaan. Samen met de Panamera zou de Cayenne nog “tot ver in de jaren 2030” te koop blijven met een verbrandingsmotor.

Mysterieus nieuw SUV-model bij Porsche

Daar blijft het niet bij, want Porsche laat weten dat het momenteel “een aparte modellijn in het SUV-segment met verbrandings- en hybride aandrijflijnen aan het bekijken is. Het nieuwe model zou tegen het einde van het decennium gelanceerd kunnen worden.”

Aangezien Porsche spreekt over een nieuw model, gaat het waarschijnlijk niet over de elektrische 7-zitter SUV, waarvan we trouwens niet weten of hij nog een ander type aandrijving krijgt. Waar die nieuwe SUV zich dan wel zal positioneren in het Porsche-gamma is vooralsnog een geheim.

Advertentie
Advertentie
Productielijn met groene sedan in autofabriek, moderne geautomatiseerde assemblage.

718 moet wachten, 911 krijgt superversie

De Boxster en Cayman wachten al even op hun elektrische vervanger, zeker sinds de vorige generatie - omwille van cybersecurity redenen godbetert - uit de Europese catalogus is verdwenen. Die komt er dus nog altijd aan, alleen heeft de 718 haasje-over gespeeld met de Cayenne qua lanceringsdatum. De Cayenne krijgt dus voorrang en daar zullen zijn hoge verkoopcijfers ongetwijfeld voor iets tussenzitten. De 718 wordt beloofd voor “het midden van dit decennium”.

Tot slot kregen we ook nog vaag nieuws over de iconische 911. “Op middellange termijn zal de 911-familie ook een extra topversie verwelkomen, die de lat nog hoger zal leggen in het segment van de sportwagens.” Wat Porsche daarmee precies bedoelt, weet voorlopig niemand, maar onder Porsche-liefhebbers wordt al luidop gedroomd van een nieuwe generatie 911 GT2 RS! Wij zouden het alvast niet erg vinden.

Advertentie
Advertentie
Detail van zilveren wiel en gele remmen van een grijze Porsche GT2 RS.