Advertentie
Advertentie

Sportieve styling met Alpine-signatuur

De Megane E-Tech electric trekt zijn sportschoenen aan. Om zijn dynamische kant wat meer in de verf te zetten, introduceert Renault een extra uitrustingsniveau: Esprit Alpine. Dat vertaalt zich aan de buitenkant onder meer in een nieuwe exclusieve lakkleur Schiste Grijs, extra spoilerlippen voor- en achteraan, donker getinte 20” lichtmetalen velgen, donkere sierlijsten rond de zijruiten en uiteraard een Alpine logo op de voorvleugel.

Ook binnenin is de Alpine-signatuur duidelijk zichtbaar met sportieve accenten zoals omhullende stoelen “met zwart textiel in de stijl van hardloopschoenen”, afgewerkt met blauwe stiksels. Die blauwe accentkleur komt ook op andere plaatsen overvloedig terug, bijvoorbeeld in de sierstiksels op het dashboard en aan de gordels, maar nog opvallender als sierlijst over de hele cockpit in een gradatie van zwart en blauw. Het meest in het oog springende kleurrijke detail zijn misschien nog de blauwe tapijten in het interieur.

Auto-interieur met digitaal dashboard en modern stuur, GPS-scherm zichtbaar.
Detail van het wiel en Renault Esprit Alpine kenteken tegen blauwe achtergrond.
Ruim interieur van de Renault Scenic 2024 met zwarte lederen stoelen en modern stuur.
Advertentie
Advertentie

Eindelijk One-Pedal driving bij Renault

Renault heeft niet alleen aan het uiterlijk van de Megane E-Tech electric gewerkt, maar er zijn ook enkele interessante technische vernieuwingen. Voor meer rijcomfort en extra energie-terugwinning krijgen de versies die zijn uitgerust met het regeneratieve remsysteem met peddels aan het stuur nu een vijfde niveau van regeneratie: de “One Pedal”-functie, een primeur voor een elektrische Renault. De Megane E-Tech kan nu door het gas te lossen volledig tot stilstand komen. Dat zorgt niet enkel voor leuk rijden in de stad, maar haalt ook het verbruik naar beneden en spaart de remblokken. Nog meer goed nieuws: deze technologie komt ook naar de R4, R5 en Scenic E-Tech electric. Megane E-Tech electric-exemplaren die na maart 2024 zijn geproduceerd, kunnen deze update ook nog retroactief krijgen.

Klaar voor de toekomst met nieuwe laadtechnologie

Verder krijgt deze update op alle versies een nieuwe bidirectionele wisselstroomlader van 11 kW, die optioneel ook kan worden vervangen door een 22 kW model. Vehicle-to-Load (V2L) is ook een nieuwe optie, waarmee je kleine apparaten kan aansluiten op je auto, om bijvoorbeeld je elektrische step op te laden of je stofzuiger van stroom te voorzien.

In Frankrijk wordt de V2L-optie nog uitgebreid met Vehicle-to-Grid (V2G), waarmee je energie uit de batterij ook terug naar het net kan sturen, om je elektriciteitsfactuur omlaag te krijgen. Of en wanneer deze uitbreiding ook in België beschikbaar wordt, weten we nog niet.

Tot slot is de Megane E-Tech electric ook compatibel met de Plug & Charge-service, die ondertussen gebruikt kan worden aan 800.000 laadpalen in 25 Europese landen. Dankzij deze service hoef je geen laadpas of -kaart meer boven te halen en kan je de auto gewoon inpluggen om het laden te starten.

Het gamma bestaat voortaan uit 3 uitrustingsniveaus: Techno, Esprit Alpine en Iconic, allen met dezelfde 220pk motor en 60 kWh batterij met 468 km rijbereik. In België is de Megane E-Tech electric beschikbaar vanaf 39.250 euro.

Advertentie
Advertentie