De 2 Reeks Gran Coupé werd in 2020 voorgesteld als compacte vierdeurscoupé, waarmee hij het kleine broertje werd van de 4 Reeks Gran Coupé. Twee modellen die vooral inzetten op hun uiterlijk om te verleiden. Voor deze tweede generatie 2 Reeks ‘GC’ heeft BMW de lijn nog verder fijngeslepen, maar ook de technologie gaat erop vooruit om de strijd aan te gaan met de Mercedes CLA, die net volledig is vernieuwd.
Design
Nieuwe generatie of doorgedreven facelift?
BMW spreekt van een nieuwe generatie 2 Reeks Gran Coupé, die daarmee ook een nieuwe modelcode krijgt: F74 in plaats van de oude F44. Maar op technisch vlak neemt dit nieuwe model de basis over van zijn voorganger, met een voorwielaangedreven platform (of vierwielaandrijving als optie). Objectief gezien kunnen we eerder spreken van een facelift dan een volledig nieuwe generatie. Het model wordt nog steeds geproduceerd in de Duitse fabriek van Leipzig, naast de BMW 1 Reeks, 2 Reeks Active Tourer en de Mini Countryman, drie modellen waarmee hij zijn platform deelt.
Zelfde formaat…
Aangezien hij de technische basis overneemt van zijn voorganger, is de nieuwe 2 Reeks Gran Coupé ook ongeveer even groot gebleven, met een lengte van 4,55 m (ongeveer 17 cm korter dan de nieuwe Mercedes CLA en 23 cm korter dan de BMW 4 Reeks Gran Coupé), een breedte van 1,80 m en een hoogte van 1,43 m. Van de ene generatie op de andere is de 2 Reeks Gran Coupé dus maar 2 cm langer geworden en 2,5 cm hoger. Het profiel van een vierdeurscoupé blijft overeind, met een 3 cm lager dak dan bij de technisch verwante 1 Reeks. Naast het lage dak onderscheidt het model zich ook met zijn frameloze zijruiten, zoals bij een coupé.
… met een verfijnd design
Hoewel zijn grootte amper is veranderd, is het design van de 2 Reeks GC wel bijgewerkt. Hij neemt de voorzijde over van de nieuwste 1 Reeks, met een lagere neus die hem atletischer doet ogen. Ook de grille is hertekend, met fijnere neusgaten (die optioneel verlicht kunnen worden) en een structuur bestaande uit verticale en diagonale spijlen. Let ook op de vernieuwde koplampen, met standaard LED-verlichting. De achterzijde evolueert ook grondig en is veel minder massief dan voordien, vooral dankzij de slankere, naar buiten gerichte achterlichten.
Contrasterend dak
Naast de basisversie biedt BMW drie exterieurdesigns aan met een meer dynamische look: M Sport Package, M Sport Pro en M Technical Pack. De constructeur biedt ook een ruime keuze aan kleuren, inclusief de speciale BMW Individual-tinten. En de nieuwe 2 Reeks Gran Coupé kan nu worden uitgerust met een contrasterend zwart dak.
Beleving
Groot digitaal display
De esthetische veranderingen vallen nog meer op in het interieur dan aan de buitenzijde, dankzij een volledig nieuw dashboard dat de nadruk legt op digitalisering. Zo krijg je standaard een groot dubbel schermpaneel dat bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch achter het stuur en een centraal aanraakscherm van 10,7 inch voor het multimediasysteem. Een derde scherm voor de passagier is er echter niet, zoals in de nieuwe Mercedes CLA… Het nieuwe digitale pakket van BMW schept in ieder geval een veel modernere sfeer dan in de oude 2 Reeks Gran Coupé.
Het nadeel is dat de klassieke fysieke knoppen voor de klimaatcontrole zijn verdwenen, waardoor je via een menu van het centrale aanraakscherm moet om de temperatuur, de ventilatie en de ontwaseming te regelen, wat voor ons een stap achteruit is op vlak van ergonomie. Over de afwerking hebben we echter niets te klagen, die is zeer goed voor het segment.
Up-to-date multimedia
De multimedia draait op de 9e generatie van BMW’s besturingssysteem, met de mogelijkheid om verschillende apps te downloaden (inclusief videospelletjes) en met de Alexa-stemassistent van Amazon. Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard aanwezig, met of zonder kabel. Alles werkt ook zeer vlot.
De navigatie kan ook een satellietbeeld tonen en er is zelfs een augmented reality-functie (met pijlen op het voorste camerabeeld om aan te geven waar je moet inslaan). Optioneel kan je ook een inductielader krijgen voor je smartphone. Die kan zelfs dienen als sleutel om in te stappen en de motor te starten, of zelfs om in te parkeren vanop afstand (als optie)!
Correcte hoofdruimte
Dit is een moderne BMW, dus hij doet het zonder echt leder en geeft de voorkeur aan synthetische bekledingsopties, met standaard stof en Veganza-similileer als optie, een mix van Alcantara/Veganza (op de M Sport) of een nieuwe, mooie bekleding van gerecycleerd polyester (Econeer, enkel op de optionele sportzetels). We raden de sportzetels aan, met een goede steun en ze kunnen optioneel ook met een massagefunctie worden uitgerust.
De toegang tot de achterbank is minder gemakkelijk dan bij een klassieke berline vanwege de lage deuren, maar de zijdelingse plaatsen zijn comfortabel en voldoende ruim, zowel aan de benen als aan het hoofd. Het middelste plekje is echter smal, met een harde rugleuning en een dikke middentunnel tussen de benen (die enkel nut heeft op de vierwielaandrijvers, maar die wel in elke versie zit). Om meer licht te scheppen aan boord, raden we het optionele glazen panoramadak (met schuifraam) aan.
Geen grote achterklep
In tegenstelling tot zijn grote broer, de 4 Reeks Gran Coupé/i4, heeft deze 2 Reeks GC geen grote achterklep om in de koffer te komen. Je moet het doen met een eenvoudige kofferklep, die minder praktisch is om spullen in te laden. De bagageruimte is echter voldoende groot, met een mooi volume van 430 liter met de achterbank op zijn plek. Of toch in het geval van de versies zonder mildhybride systeem (de 216 benzine, 218d en de krachtige M235 benzine). De mildhybrides (220 diesel en benzine, en de 223 benzine) verliezen 70 liter inhoud (360 liter) door de 48V-batterij die onder de vloer zit. In alle gevallen is de achterbank standaard neerklapbaar in drie delen (40/20/40).