Olivier Maloteaux

19 MRT 2025

Test: BMW 2 Reeks Gran Coupé, verfijnde evolutie

De BMW 2 Reeks Gran Coupé steekt in het nieuw. De meest opvallende wijzigingen zijn onder andere een meer verfijnde lijn en een upgrade voor de digitalisering aan boord. Genoeg om het model te transformeren?

{"fr":"BMW bleu vif conduisant sur route de campagne sinueuse, montagnes en arrière-plan.","nl":"Felblauwe BMW rijdend op kronkelende landweg, bergen op de achtergrond."}
{"fr":"BMW M2 bleu roulant sur une route panoramique avec montagnes en arrière-plan.","nl":"Blauwe BMW M2 rijdt op een panoramische weg met bergen op de achtergrond."}

"Geen revolutie voor deze nieuwe generatie 2 Reeks Gran Coupé: het is vooral een effectieve en grondige evolutie van het origineel."

De 2 Reeks Gran Coupé werd in 2020 voorgesteld als compacte vierdeurscoupé, waarmee hij het kleine broertje werd van de 4 Reeks Gran Coupé. Twee modellen die vooral inzetten op hun uiterlijk om te verleiden. Voor deze tweede generatie 2 Reeks ‘GC’ heeft BMW de lijn nog verder fijngeslepen, maar ook de technologie gaat erop vooruit om de strijd aan te gaan met de Mercedes CLA, die net volledig is vernieuwd.

Advertentie
Advertentie

Design

Nieuwe generatie of doorgedreven facelift?

BMW spreekt van een nieuwe generatie 2 Reeks Gran Coupé, die daarmee ook een nieuwe modelcode krijgt: F74 in plaats van de oude F44. Maar op technisch vlak neemt dit nieuwe model de basis over van zijn voorganger, met een voorwielaangedreven platform (of vierwielaandrijving als optie). Objectief gezien kunnen we eerder spreken van een facelift dan een volledig nieuwe generatie. Het model wordt nog steeds geproduceerd in de Duitse fabriek van Leipzig, naast de BMW 1 Reeks, 2 Reeks Active Tourer en de Mini Countryman, drie modellen waarmee hij zijn platform deelt.

Zelfde formaat…

Aangezien hij de technische basis overneemt van zijn voorganger, is de nieuwe 2 Reeks Gran Coupé ook ongeveer even groot gebleven, met een lengte van 4,55 m (ongeveer 17 cm korter dan de nieuwe Mercedes CLA en 23 cm korter dan de BMW 4 Reeks Gran Coupé), een breedte van 1,80 m en een hoogte van 1,43 m. Van de ene generatie op de andere is de 2 Reeks Gran Coupé dus maar 2 cm langer geworden en 2,5 cm hoger. Het profiel van een vierdeurscoupé blijft overeind, met een 3 cm lager dak dan bij de technisch verwante 1 Reeks. Naast het lage dak onderscheidt het model zich ook met zijn frameloze zijruiten, zoals bij een coupé.

… met een verfijnd design

Hoewel zijn grootte amper is veranderd, is het design van de 2 Reeks GC wel bijgewerkt. Hij neemt de voorzijde over van de nieuwste 1 Reeks, met een lagere neus die hem atletischer doet ogen. Ook de grille is hertekend, met fijnere neusgaten (die optioneel verlicht kunnen worden) en een structuur bestaande uit verticale en diagonale spijlen. Let ook op de vernieuwde koplampen, met standaard LED-verlichting. De achterzijde evolueert ook grondig en is veel minder massief dan voordien, vooral dankzij de slankere, naar buiten gerichte achterlichten.

Contrasterend dak

Naast de basisversie biedt BMW drie exterieurdesigns aan met een meer dynamische look: M Sport Package, M Sport Pro en M Technical Pack. De constructeur biedt ook een ruime keuze aan kleuren, inclusief de speciale BMW Individual-tinten. En de nieuwe 2 Reeks Gran Coupé kan nu worden uitgerust met een contrasterend zwart dak.

Beleving

Groot digitaal display

De esthetische veranderingen vallen nog meer op in het interieur dan aan de buitenzijde, dankzij een volledig nieuw dashboard dat de nadruk legt op digitalisering. Zo krijg je standaard een groot dubbel schermpaneel dat bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch achter het stuur en een centraal aanraakscherm van 10,7 inch voor het multimediasysteem. Een derde scherm voor de passagier is er echter niet, zoals in de nieuwe Mercedes CLA… Het nieuwe digitale pakket van BMW schept in ieder geval een veel modernere sfeer dan in de oude 2 Reeks Gran Coupé.

Het nadeel is dat de klassieke fysieke knoppen voor de klimaatcontrole zijn verdwenen, waardoor je via een menu van het centrale aanraakscherm moet om de temperatuur, de ventilatie en de ontwaseming te regelen, wat voor ons een stap achteruit is op vlak van ergonomie. Over de afwerking hebben we echter niets te klagen, die is zeer goed voor het segment.

Up-to-date multimedia

De multimedia draait op de 9e generatie van BMW’s besturingssysteem, met de mogelijkheid om verschillende apps te downloaden (inclusief videospelletjes) en met de Alexa-stemassistent van Amazon. Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard aanwezig, met of zonder kabel. Alles werkt ook zeer vlot.

De navigatie kan ook een satellietbeeld tonen en er is zelfs een augmented reality-functie (met pijlen op het voorste camerabeeld om aan te geven waar je moet inslaan). Optioneel kan je ook een inductielader krijgen voor je smartphone. Die kan zelfs dienen als sleutel om in te stappen en de motor te starten, of zelfs om in te parkeren vanop afstand (als optie)!

Correcte hoofdruimte

Dit is een moderne BMW, dus hij doet het zonder echt leder en geeft de voorkeur aan synthetische bekledingsopties, met standaard stof en Veganza-similileer als optie, een mix van Alcantara/Veganza (op de M Sport) of een nieuwe, mooie bekleding van gerecycleerd polyester (Econeer, enkel op de optionele sportzetels). We raden de sportzetels aan, met een goede steun en ze kunnen optioneel ook met een massagefunctie worden uitgerust.

De toegang tot de achterbank is minder gemakkelijk dan bij een klassieke berline vanwege de lage deuren, maar de zijdelingse plaatsen zijn comfortabel en voldoende ruim, zowel aan de benen als aan het hoofd. Het middelste plekje is echter smal, met een harde rugleuning en een dikke middentunnel tussen de benen (die enkel nut heeft op de vierwielaandrijvers, maar die wel in elke versie zit). Om meer licht te scheppen aan boord, raden we het optionele glazen panoramadak (met schuifraam) aan.

Geen grote achterklep

In tegenstelling tot zijn grote broer, de 4 Reeks Gran Coupé/i4, heeft deze 2 Reeks GC geen grote achterklep om in de koffer te komen. Je moet het doen met een eenvoudige kofferklep, die minder praktisch is om spullen in te laden. De bagageruimte is echter voldoende groot, met een mooi volume van 430 liter met de achterbank op zijn plek. Of toch in het geval van de versies zonder mildhybride systeem (de 216 benzine, 218d en de krachtige M235 benzine). De mildhybrides (220 diesel en benzine, en de 223 benzine) verliezen 70 liter inhoud (360 liter) door de 48V-batterij die onder de vloer zit. In alle gevallen is de achterbank standaard neerklapbaar in drie delen (40/20/40).

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Benzine of diesel, maar niets anders

In tegenstelling tot de nieuwe Mercedes CLA heeft deze BMW geen volledig elektrische aandrijflijn, maar enkel benzine- (1.5 driecilinder van 122 pk voor de 216, 150 of 170 pk voor de 220 en een 2.0 viercilinder van 218 pk voor de 223 xDrive of 300 pk voor de M235 xDrive) en dieselmotoren (2.0 viercilinder van 136/150 pk voor de 218d en 163 pk voor de 220d). Enkel de 220 en 223 xDrive op benzine en de 220d hebben een mildhybride ondersteuning: een elektromotor van 20 pk/55 Nm die een boost kan geven aan de verbrandingsmotor om de prestaties te bevorderen. Vreemd genoeg zijn de mildhybride 220 benzine en diesel minder krachtig dan hun niet-hybride voorgangers, die nog 178 pk ontwikkelden als 220 op benzine en 190 pk als 220d, tegenover 170 en 163 pk (inclusief de elektrische boost) vandaag.

Geen handbak meer

In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de nieuwe BMW 2 Reeks Gran Coupé geen recht meer op een manuele versnellingsbak. Een gerobotiseerde transmissie met dubbele koppeling en 7 versnellingen is nu standaard, en levert over het algemeen goed werk, hoewel hij minder zacht schakelt en snel reageert als de geweldige 8-trapsautomaat van de grotere BMW’s. De transmissie bedien je nu via een kleine schakelaar en dus niet meer via een klassieke pook, maar er zijn wel nog peddels beschikbaar op het stuurwiel.

Op benzine konden we de middelste optie testen: de 220 met gecombineerd 170 pk. De prestaties zijn correct (0-100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 230 km/u), maar de driecilinder mist de kracht en de soepelheid van een viercilinder. Het is een motor die geen enkele emotie uitstraalt. 

We konden ook de 218d van 150 pk testen, die iets minder snel optrekt (0-100 km/u in 8,4 seconden), maar die met zijn hogere koppel van zijn viercilinder (360 Nm tegenover 280 Nm gecombineerd voor de mildhybride 220 op benzine) wel beter herneemt en soepeler rijdt. De dieselmotor is stil aan een constante snelheid en bromt ook niet te veel bij het optrekken. Hij verbruikt ook ongeveer 1 l/100 km minder: wij haalden een gemiddelde van ongeveer 7 l/100 km in de 220, tegenover 6 l/100 km in de 218d. Officieel zou de 220d nog eens 0,4 l/100 km zuiniger moeten zijn dan de 218d dankzij zijn mildhybride ondersteuning, maar daar betaal je wel 1.500 euro extra voor en verlies je een stuk koffer door de batterij…

Feilloze tractie

Voor deze vernieuwing heeft BMW het koetswerk van de 2 Reeks Gran Coupé stijver gemaakt en de precisie van het onderstel nog verder verbeterd. In de praktijk levert dit een uitstekende wegligging op in alle omstandigheden, met een scherpe voortrein. Ook in de bochten is deze voortrekker scherp en levendig. De ophanging is niet zacht, maar het comfort volstaat en er zijn nog adaptieve dempers leverbaar als optie.

Prijs

Hoeveel kost de BMW 2 Reeks Gran Coupé 2025 in België?

De 2 Reeks Gran Coupé is niet enkel groter en knapper dan een 1 Reeks, maar ook 3.500 euro duurder met dezelfde motor. De vierdeurscoupé is wel meer dan 10.000 euro goedkoper dan zijn grote broer, de 4 Reeks Gran Coupé…

De basismotor op benzine is de 216 met 122 pk, die 35.800 euro kost. De mildhybride 220 met 170 pk gecombineerd, kost 40.300 euro. De 223 xDrive van 218 pk kost 45.800 euro, en de topversie M135 xDrive van 300 pk is er vanaf 59.950 euro. Op diesel is er de 218d van 150 pk voor 40.800 euro, terwijl de mildhybride 220d van 163 pk verkrijgbaar is vanaf 42.300 euro.

De basisuitrusting is correct, met standaard op alle versies 17-inch lichtmetalen velgen, verwarmde voorzetels, automatische airco in één zone, cruisecontrol en een ingebouwde navigatie. Maar er zijn heel veel opties die je soms verplicht in een pakket moet nemen, wat de prijs snel doet stijgen.

Verdict

Deze nieuwe BMW 2 Reeks Gran Coupé is geen volledige transformatie, het is vooral een grondige evolutie van het origineel. BMW heeft wel een al geslaagd model op heel wat vlakken verbeterd. Deze nichevorm zal in de smaak vallen voor designliefhebbers, en binnen de familie van vierdeurscoupé’s van BMW is de 2 Gran Coupé een stuk goedkoper dan de 4 Gran Coupé. Hij is ook minder duur dan zijn dichtste rivaal, de Mercedes CLA, die op technologisch vlak wel nog verder staat.

Advertentie
Advertentie