Mazda doet het weer op zijn eigen manier. Na de ontwikkeling van een gloednieuwe zes-in-lijn dieselmotor en de comeback van zijn wankelmotoren, werkt de Japanse autobouwer nu aan nieuwe benzinemotoren met de naam Skyactiv-Z! Dit is wat we er tot nu toe over weten.

Advertentie
Advertentie

Mazda lijkt evenveel te investeren in verbrandingsmotoren als in elektrische aandrijving. Nadat het merk de Mazda6e in Europa heeft geïntroduceerd, werkt het ook aan een nieuwe generatie verbrandingsmotoren, die het de naam Skyactiv-Z heeft gegeven. Mazda beschrijft deze motoren als “de ideale verbrandingsmotor”.

Ze zullen gebruikmaken van een technologie genaamd SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition, ofwel vonkgestuurde compressieontsteking). Dit systeem maakt een naadloze overgang mogelijk tussen conventionele vonkontsteking en compressieontsteking. Dankzij de combinatie van beide technieken én een zekere mate van elektrificatie, belooft Mazda de voordelen van zowel benzine- als dieselmotoren te benutten. Met andere woorden: Skyactiv-Z wordt een hybride evolutie van de Skyactiv-X-technologie.

Achterlicht Mazda met Skyactiv-X badge, glanzende rode afwerking, modern ontwerp.
Advertentie
Advertentie

De voordelen van diesel en benzine in één motor

In de praktijk moeten de Skyactiv-Z-motoren een laag verbruik en veel koppel bij lage toerentallen bieden, zoals een diesel. Tegelijkertijd behouden ze hoge toerentallen en lage emissies, zoals een benzinemotor. Dit betekent schonere en zuinigere motoren, zonder in te boeten op vermogen of koppel. Mazda zou deze technologie bovendien ook op zijn zes-in-lijnmotoren willen toepassen.

Betekent dit dat Mazda een zes-in-lijn benzinemotor zal introduceren in Europa? In de VS biedt Mazda al een 3,3-liter zes-in-lijn benzinemotor aan met maximaal 280 pk in de CX-70 en CX-90. Dit blok zou in Europa een uitstekend alternatief kunnen vormen voor de dieselmotor in de CX-60 en CX-80

Detail van 'Inline 6' badge op zijpaneel van een rode auto, modern ontwerp.

Eerst in de nieuwe Mazda CX-5!

Het eerste model dat deze nieuwe generatie verbrandingsmotoren zal krijgen, is de nieuwe CX-5. Onder de motorkap zal de Skyactiv-Z in de vorm van een 2,5-liter viercilinder hybride komen. Of deze motor plug-inhybride zal zijn, is nog niet bekend. Momenteel is de SUV leverbaar met een 2-liter viercilinder benzinemotor van 163 of 194 pk en een 2,2-liter viercilinder dieselmotor met 150 of 184 pk. Hoewel aanvankelijk werd verwacht dat de nieuwe CX-5 al dit jaar zou worden gelanceerd, is de introductie nu uitgesteld tot eind 2027. Mazda-fans zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat ze kennis kunnen maken met de nieuwe Skyactiv-Z-motoren.

Advertentie
Advertentie