Op een moment waarop we bijna dagelijks te maken krijgen met nieuwe Chinese spelers, introduceert het mysterieuze Britse Perseus Motor Corporation een nieuw EV-merk. Het bedrijf heeft vandaag de eerste details onthuld van zijn eerste model: een compacte en technologisch hoogstaande premium SUV die tegen eind 2027 op de Europese markt moet verschijnen.
Brits merk met Europese partners
Hoewel Perseus zich als een Brits merk presenteert, blijkt het vooral te steunen op Europese partnerschappen. Zo zal het bedrijf in licentie gebruik maken van een bestaand EV-platform van een niet nader genoemde Europese constructeur.
Voor het ontwerp en de ontwikkeling van de auto werkt het samen met een “gerenommeerd Italiaans design- en ingenieursbureau” (je kent ze wel: Pininfarina, Italdesign Giugiaro, Bertone of Zagato).
De productie wordt ook uitbesteed aan de Europese leverancier van het platform en zo krijgt het Britse merk toegang tot een efficiënte en flexibele productielijn, goed om een EV te bouwen die voldoet aan de hoogste kwaliteitsstandaarden.
Premium en online, maar ook bereikbaar… via een partner
Volgens Perseus moet de SUV een combinatie bieden van inspirerend design, innovatieve technologie en aantrekkelijke prestaties, zonder dat dit ten koste gaat van de betaalbaarheid. Het merk kiest voor een “direct-to-consumer” verkoopmodel, met een sterke focus op online verkoop en belevingscentra. Hiermee hoopt Perseus de distributiekosten laag te houden.
Om klantenservice en onderhoud op premium niveau te brengen, zal Perseus het Europese netwerk van zijn platformpartner gebruiken. Slimme zet, want uit het verleden blijkt dat goede service na verkoop cruciaal is om vertrouwen te winnen bij potentiële klanten.
Daarnaast zet Perseus zwaar in op een aangename gebruikerservaring. Een - alweer - gespecialiseerde partner zal zorgen voor de integratie van AI-technologie en een Human Machine Interface (HMI), waarmee het merk zich hoopt te onderscheiden op het gebied van personalisatie en interactie. Met andere woorden: geavanceerde rijhulpsystemen en AI-assistenten die het rijden makkelijk en je tijd in de wagen aangenaam maken.
Serieuze uitdagingen liggen nog voor de boeg


Dit alles komt uit het brein van een team met uitgebreide ervaring in de auto-industrie. CEO en oprichter Mohammed Yehya El Bakkali wordt bijgestaan door een select clubje dat zijn sporen heeft verdiend bij Jaguar Land Rover, Lotus, Bentley en INEOS Automotive. Niet de minsten dus.
De vraag die we ons hierbij toch moeten stellen, is of Perseus zich met deze strategie voldoende kan onderscheiden van de gevestigde orde. Gebruikmaken van een bestaand platform en samenwerken met andere partijen omwille van hun expertise is economisch gezien misschien een veilige keuze, maar je kan je afvragen of Perseus dan nog voldoende mogelijkheden heeft om zijn eigen stempel te drukken op het eindresultaat.
Zal dat overtuigend genoeg zijn om enkele kopers af te snoepen van die Chinese budgetspelers en Europese premiummerken in een segment waar de concurrentie momenteel al bikkelhard is? Perseus zal met een bijzonder aantrekkelijk aanbod moeten komen om zijn plaatsje op te eisen!