Geschiedenis
Zoals je wellicht weet, neemt de geschiedenis van Volkswagen ons mee terug naar een van de donkerste periodes in de geschiedenis. Midden jaren '30, in het hart van nazi-Duitsland dat net zijn nieuwe snelwegen had ingehuldigd, droomde Adolf Hitler ervan Duitsland te motoriseren. Hij vroeg Ferdinand Porsche om de 'Volkswagen', oftewel 'de auto van het volk', te ontwerpen. Porsche, geïnspireerd door andere ontwerpen en met name een Tatra, bedacht een voertuigconcept met een boxermotor aan de achterkant. De Tweede Wereldoorlog zou dit project, dat toch sterk gemediatiseerd was, op de achtergrond plaatsen. Na de oorlog werd de productie van de Kever heropgestart dankzij een Britse majoor. Het succes, zoals we weten, was wereldwijd, met meer dan 21 miljoen geproduceerde exemplaren! Het merk, lange tijd beperkt tot een monocultuur, zou uiteindelijk innoveren en veel modernere en meer consensuele producten lanceren, zoals de Golf in de jaren '70. Twee decennia later stelde het succes van het gamma het in staat om vele automerken over te nemen en zo grote schaalvoordelen te realiseren. Deze gelukkige initiatieven stelden het bedrijf in staat om te bloeien tot op de dag van vandaag met het succes dat we kennen.
Groep en iconische merken
Het "miraculeuze" succes van de Kever gaf het merk vleugels om zich vanaf de jaren '60 te diversifiëren. In 1965 kocht Volkswagen zelfs Audi, gevolgd door NSU in 1969. De welvaart, voornamelijk gebracht door de Volkswagen Golf, stelde het in staat zijn expansiebeleid voort te zetten door in 1986 Seat te kopen, gevolgd door Skoda in 1991, en Bentley, Bugatti en Lamborghini in 1998. In 2006 kreeg Porsche aandelen in het merk, maar drie jaar later, toen het op de rand van faillissement stond, kocht Volkswagen de sportwagenfabrikant over. Naast de genoemde automerken bezit Volkswagen ook Italdesign, Cupra, Man, Scania, Ducati en Europcar.
Modellen assortiment
Vandaag de dag is het assortiment groter dan ooit, met dank aan elektrische modellen. De meeste gebruikersprofielen zullen iets vinden dat bij hen past, of ze nu op zoek zijn naar een stadsauto (Volkswagen Polo), een veelzijdige compacte auto (Volkswagen Golf), of een grote gezinswagen zoals de Volkswagen Passat Variant. Het SUV-assortiment is ook compleet, variërend van stadsvoertuigen tot echte luxe SUV's: van de Volkswagen T-Roc tot de Volkswagen Touareg via de Volkswagen Tiguan, de keuze is ruim! Het elektrische assortiment is ook zeer uitgebreid met de veelzijdige Volkswagen ID.3, de SUV Volkswagen ID.4 en de gezinsauto Volkswagen ID.7. Tot slot, voor degenen die een authentiek recreatievoertuig willen, blijft natuurlijk de Volkswagen California beschikbaar, perfect voor avontuur!
Legendarische modellen
Als de Volkswagen Kever het model is dat de legende smeedde, werd deze versterkt met de komst van de Golf. In zijn GTI-versie, gepresenteerd in 1975, creëerde de kleine VW zelfs een nieuw genre: dat van de kleine, hoogwaardige compacte auto's. Weinigen binnen het merk geloofden erin, maar het succes was onmiddellijk! Vier andere modellen verdienen vermelding: de Polo, vanwege zijn levensduur sinds 1975, de Tiguan voor zijn enorme commerciële succes, de Touareg voor zijn flair die breekt met de gewoonten van het merk (versies met V10 TDI en W12 zagen zelfs het licht) en natuurlijk de Passat, de 'alleskunner' gelanceerd in 1973.
Innovatie en technologie
Hoewel Volkswagen wordt gezien als een traditioneel merk, heeft het toch herhaaldelijk weten te innoveren en met tradities gebroken. Zij die al lang met auto’s bezig zijn herinneren zich ongetwijfeld de Golf, waarvan de mechanische architectuur een radicale breuk met de Volkswagen Kever betekende. In de jaren '90 was het merk ook voorop met zijn directe injectie dieselmotoren. Na het dieselschandaal veranderde de groep van koers door flink te investeren in elektrische voertuigen. Wat connectiviteit betreft, innoveerde het merk in 2014 met het aanpasbare digitale dashboard van de Passat. Recenter maakt Volkswagen gebruik van kunstmatige intelligentie voor zijn multimedi
functies.
Duurzaamheid en elektrische voertuigen
De ID.3 is niet de eerste elektrische Volkswagen in de geschiedenis. In de vroege jaren '70 ontwikkelde het merk een elektrische T2. Aan het begin van het volgende decennium lanceerde het een kleine serie elektrische Golfs, voornamelijk bedoeld voor tests. Sinds het dieselschandaal en de aangekondigde verbod op de verkoop van nieuwe thermische voertuigen in 2035 in Europa, heeft het merk zijn inspanningen verdubbeld om zijn elektrische assortiment te ontwikkelen, dat nu de ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en de nostalgische ID.7 omvat. Het merk is ook van plan terug te keren naar zijn wortels door een toegankelijker elektrisch model te ontwikkelen, de ID.2, tegen een verlaagde prijs. Daarnaast is Volkswagen ook actief in het uitrollen van oplaadstations.
Wereldwijde aanwezigheid
Volkswagen is aanwezig in 150 landen over de hele wereld, met ongeveer zestig productielocaties in twintig landen. Met een wereldwijd marktaandeel van bijna 7% is de Volkswagen Group een van de grootste automobielgroepen ter wereld, samen met Toyota. In West-Europa heeft de Duitse groep een groot aandeel: bijna één op de vier auto's komt van de groep!
Conclusie
Niets, absoluut niets, deed vermoeden dat dit merk, ontstaan uit de wil van een van de wreedste dictators uit de geschiedenis, in het hart van een van de donkerste periodes, zo'n lot zou hebben. Van een nazi-auto werd Volkswagen de lieveling van de hippies met de T2 en andere Kevers, vervolgens de mascotte van dynamische managers met de Golf GTI en ten slotte het hippe voertuig van werknemers die zich zorgen maken over hun imago. Deze wonderbaarlijke wedergeboorte heeft Volkswagen te danken aan de wil van enkele mannen, met een geest die even kritisch als rationeel is.