Volkswagen heeft aangekondigd dat het zijn populaire modellen Tiguan, Tayron en Passat voorziet van nieuwe, krachtige benzinemotoren. Deze uitbreiding komt bovenop het bestaande aanbod van sterke dieselmotoren en is specifiek gericht op klanten die regelmatig een zware aanhanger willen trekken met hun Volkswagen.
Trekkracht staat centraal
De nieuwe benzinemotoren worden standaard gekoppeld aan vierwielaandrijving (4MOTION) en dat levert een indrukwekkend trekcapaciteit op. De Tiguan en Passat kunnen aanhangers tot 2.200 kg trekken, terwijl de Tayron, afhankelijk van de uitrusting, zelfs geschikt is voor aanhangers tot 2.500 kg.
Voor de SUV-modellen Tiguan en Tayron kunnen klanten kiezen uit twee vermogensvarianten: een 2.0 TSI met 204 pk of een krachtiger versie met 265 pk. De Passat wordt enkel geleverd met de sterkste 265 pk motor en komt standaard met sportieve R-Line uitrusting.
In combinatie met een zeventraps DSG versnellingsbak brengt de 2.0 TSI van 204 pk zijn maximale koppel van 320 Nm al over naar de vierwielaandrijving vanaf een motortoerental van 1.400 tpm. De versie met 265 pk doet er nog een schepje bovenop met een maximaal koppel van 400 Nm vanaf 1.650 tpm. Deze motor kennen we al vanuit de Golf GTI, maar is voor de gelegenheid door de Volkswagen-ingenieurs specifiek aangepast voor gebruik in de grotere Tiguan-, Tayron- en Passat-modellen. Voor hun toepassing als ideaal sleepvoertuig werd het maximale koppel voor deze modellen verhoogd.


Slimme vermogensverdeling
Een bijzonder intelligente functie is het automatische aanhangwagenprofiel: zodra er een aanhanger wordt aangekoppeld, past het 4MOTION-systeem automatisch de vermogensverdeling aan voor optimale tractie en stabiliteit. In normale rijomstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven (om brandstof te besparen), maar bij gladde ondergrond of onder zware belasting schakelt het systeem vanzelf over naar vierwielaandrijving. Je kunt op eender welk moment de vierwielaandrijving ook manueel inschakelen, om bijvoorbeeld door de sneeuw te rijden.
Indrukwekkende prestaties dankzij GTI-blok
Naast de trekcapaciteit zijn ook de prestaties indrukwekkend. De Passat met 265 pk sprint in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. De SUV-modellen moeten nauwelijks onderdoen: de Tiguan heeft 5,9 seconden nodig voor dezelfde sprint, terwijl de grotere Tayron er 6,3 seconden over doet.

Het brandstofverbruik blijft, zeker gezien de puike prestaties, best aanvaardbaar. Afhankelijk van de uitvoering en uitrusting verbruiken de modellen tussen de 7,5 en 9,0 liter per 100 kilometer volgens de WLTP-meetmethode.
Kan “Bruin” (uw portemonnee) dat wel trekken?
Paardenliefhebbers met een zware trailer beginnen misschien al te rekenen. Maar hoeveel mag zoveel trekkracht kosten?
In België biedt D'Ieteren de 204 pk sterke Tiguan 2.0 TSI 4MOTION aan vanaf 50.740 euro voor de Life-versie. Voor de 265 pk sterke versie, die alleen verkrijgbaar is met de sportieve R-Line, moet je minimaal 59.370 euro neertellen.
De ruimere Tayron begint bij respectievelijk 53.340 en 61.970 euro in dezelfde versies.
Tot slot moeten we ook nog vermelden dat de Belgische importeur heeft besloten om de Passat met de nieuwe 265 pk turbobenzinemotor niet op onze markt aan te bieden.