Hoewel BMW benadrukt dat dit concept niet in productie zal gaan, geeft het interessante hints over wat de elektrische opvolger van de M3 zou kunnen worden. De hoofdfocus ligt echter bij de ontwikkeling van twee cruciale componenten die de basis zullen vormen voor alle Neue Klasse-modellen.

Advertentie
Advertentie

De BMW Vision Driving Experience beschikt over vier elektromotoren die samen meer dan 1.100 kW (1.500 pk) leveren, met een adembenemend koppel van 18.000 Nm! Maar de echte reden waarom dit model is ontwikkeld, is niet het vermogen, maar de nieuwe besturingseenheid genaamd "Heart of Joy" en de BMW Dynamic Performance Control-software. Beide technologieën zullen worden toegepast in alle seriemodellen van de Neue Klasse.

Waarom dan zo’n extreme krachtbron? Volgens BMW is de redenering eenvoudig: "Als het besturingssysteem zo’n enorme krachttoename aankan, dan zal het moeiteloos kunnen omgaan met de eisen van het dagelijkse rijden."

Ge ïn camoufleerde BMW sportwagen op snelweg onder een heldere lucht.
Gecamoufleerde BMW op snelweg, agressief ontwerp en opvallende LED-koplampen, natuurlijke omgeving.
Camouflage auto prototype in testrit, met opvallende groene wielen.
Advertentie
Advertentie

Een systeem dat tien keer sneller reageert!

"Heart of Joy" is een van de vier nieuwe centrale besturingseenheden die BMW heeft ontwikkeld. Deze unit regelt niet alleen de acceleratie, maar ook het remmen, de aandrijving, de stabiliteit, de besturing, de energieterugwinning en het opladen. Gecombineerd met de BMW Dynamic Performance Control-software zorgt dit voor een reactietijd in milliseconden, wat maar liefst tien keer sneller is dan de huidige BMW-systemen.

Camouflage prototype Peugeot 408 met LED-verlichting, moderne industriële omgeving.
BMW gecamoufleerd in een garage, rode LED-verlichting op de achtergrond.
Prototype BMW i5 met camouflage in een garage met futuristische rode verlichting.

Bijna geen remmen meer nodig

Dankzij deze nieuwe besturingstechnologie worden de toekomstige modellen van de Neue Klasse niet alleen dynamischer, maar ook efficiënter, vooral door de geavanceerde energierecuperatie. "We verhogen de efficiëntie en dus de actieradius, omdat bestuurders in de toekomst bijna uitsluitend zullen vertragen door middel van regeneratief remmen," verklaart Frank Weber, bestuurslid van BMW Group.

Om de effectiviteit van dit systeem te demonstreren, heeft BMW het Vision Driving Experience-concept uitgerust met lichtgevende velgen: groen licht staat voor acceleratie, blauw voor energierecuperatie en oranje voor wrijving via de conventionele remmen. Volgens BMW zal 98% van de bestuurders van de Neue Klasse hun klassieke remschijven en -blokken in het dagelijks gebruik nauwelijks nog nodig hebben.

Advertentie
Advertentie
Camouflage-auto rijdt op met bomen omzoomde weg, autotestmodel.
Close-up van BMW LED-koplampen onder rood "Heart of Joy" bord.
Achterkant van futuristische auto met rode neonverlichting, slogan "Heart of Joy" op achtergrond.

Tot 25% meer rijbereik voor de Neue Klasse, die in 2025 op de markt komt

Concreet betekent de combinatie van de "Heart of Joy" besturingseenheid en de BMW Dynamic Performance Control-software dat de efficiëntie – en dus de actieradius – met maximaal 25% kan toenemen in vergelijking met de huidige elektrische modellen van BMW.

Het eerste productiemodel dat deze nieuwe technologie krijgt, wordt de serieversie van de Vision Neue Klasse X, die dit jaar in productie gaat in Debrecen, Hongarije. Daarna volgt de Vision Neue Klasse sedan.

Wat betreft het eerste volledig elektrische model van BMW's M-divisie, dat zou nog dit jaar kunnen worden voorgesteld. Tenminste, dat hopen we…

Advertentie
Advertentie