1. Sinds 1975
Hyundai werd in 1947 opgericht door Chung Ju-yung, een boerenzoon. In eerste instantie was Hyundai een autoreparatiebedrijf en een onderneming voor zware constructies. Na de Koreaanse Oorlog werkte het bedrijf aan de wederopbouw van het land, wat leidde tot de bloei van de groep. In 1967 werd Hyundai Motors opgericht met de ambitie om auto's te produceren. Aanvankelijk produceerde de fabriek Ford Cortina's voor de lokale markt. De allereerste Hyundai-auto was de Pony, die in 1975 werd geïntroduceerd. De Zuid-Koreaanse fabrikant koos de ontwerper Giorgetto Giugiaro (Italdesign) voor deze compacte sedan. België was een van de eerste Europese landen die Hyundai's importeerde, in 1978. Frankrijk moest nog 14 jaar wachten, tot 1992!
2. Van low cost naar gerespecteerde waarde
Hyundai is nu een wereldwijde autogigant. De eerste modellen werden beschouwd als goedkope voertuigen. Maar door de evolutie van het gamma kon Hyundai zich vanaf het begin van de 21e eeuw meten met Europese standaarden. De Europese verankering van Hyundai begon met een ontwikkelingscentrum in Duitsland, geopend in 1994 in Rüsselsheim, nabij het hoofdkantoor van Opel. De grote revolutie kwam met de lancering van de Tucson in 2004, die het volledige vakmanschap van Hyundai liet zien. De reputatie van het merk werd verder versterkt door modellen zoals de Hyundai Santa Fe, de i30 en de i10. Sinds 2007 assembleert de fabrikant auto's in Europa, in Tsjechië. Ook kan het rekenen op de assemblagelijnen in Slowakije van dochteronderneming Kia. Hyundai behoort nu tot de populairste merken van het continent, met auto's die kunnen concurreren met Japanse en Europese voertuigen. Vandaar de garantie van 5 jaar die op de modellen wordt geboden.
3. Algemeen gamma
Hoewel het merk momenteel geen coupé aanbiedt, is het Hyundai-gamma zeer divers met aanwezigheid in vele populaire segmenten. Het heeft zich vooral onderscheiden in SUV's in vele maten en in compacte auto's. Wat betreft SUV's kunnen de dealers van het merk, in volgorde van grootte, de Hyundai Bayon, de Hyundai Kona en de Hyundai Tucson aanbieden. De Ioniq 5 heeft een SUV-formaat met een sedan stijl. De stadsauto Hyundai i10 staat naast de sedans i20 en i30, evenals de Ioniq 6. Deze laatste is ook beschikbaar als stationwagen, de i30 Wagon, en als coupé, de i30 Fastback. Er is ook een grote MPV, afgeleid van een futuristisch ogende bestelwagen, de Hyundai Staria. De grote SUV Hyundai Santa Fe is momenteel aan het einde van zijn levenscyclus in afwachting van de nieuwe generatie (2024). Ook wordt in 2024 een Hyundai Ioniq 7 met 7 zitplaatsen verwacht.
4. Hybride, elektrisch en waterstof
Het aanbod aan motorisaties blijft gevarieerd, van verbrandingsmotoren tot elektrische aandrijvingen, hybride en waterstof. De voertuigen Ioniq 5 en Ioniq 6 zijn uitsluitend 100% elektrisch. Hyundai biedt echter ook de Kona EV aan, zonder verbrandingsmotor. Dit model is daarnaast beschikbaar met een hybride-oplossing en benzinemotoren. De "i"-modellen (i10, i20 en i30) zijn alleen verkrijgbaar met benzinemotoren, net als de Bayon. De Staria rijdt alleen op diesel. De Tucson, het paradepaardje van Hyundai, biedt echter benzine-, diesel-, hybride- en plug-in hybride motoren. Veel benzine- en dieselmotoren van Hyundai worden optioneel aangeboden met een mild-hybride systeem van 48 V (elektrische startmotor). Hyundai is een van de weinige fabrikanten die een waterstofvoertuig op de markt brengt, de Nexo. Dit gas produceert elektriciteit via een brandstofcel die de elektromotor van de SUV aandrijft. Enkele tankstations in België bieden H2-tankmogelijkheden.
5. De Ioniq-revolutie
Hyundai heeft zich geïnnoveerd in de productie van elektrische auto's met de Ioniq-modellen en het Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Deze zijn uitgerust met krachtige batterijen en een snellaadsysteem dankzij een elektrisch systeem van 800 V. Zo accepteren de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6 een laadvermogen van 240 kW om snel hun actieradius te vergroten. De Ioniq 6, met zijn streamlined-look, is ontworpen met aerodynamische lijnen om het verbruik te verminderen en het bereik te vergroten. Dit model maakt ook gebruik van veel gerecyclede of milieuvriendelijke materialen.
6. De N-lijn
Hyundai behoort tot de topteams in het WRC (wereldkampioenschap rally). Om hiernaar te verwijzen, heeft de fabrikant de N-lijn ontwikkeld voor de sportiefste modellen van het merk. Het boegbeeld van deze sportieve stroming is de Hyundai i30 N met 280 pk. De 2-liter motor kan worden bediend met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 8-traps natte dubbele koppeling met schakelpaddles. Een pittige, wendbare, krachtige en luidruchtige sedan. Bescheidener, maar net zo energiek, is de Hyundai i20 N met 204 pk en een 1.6 liter turbomotor. Zelfs de elektrische Ioniq 5 heeft de N-lijn ontvangen. De Hyundai Ioniq 5 N trekt op van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden dankzij de 650 pk die door twee motoren wordt geleverd. Hij kan zelfs het geluid van een verbrandingsmotor nabootsen met de N Active Sound+ oplossing. Het opladen is ultrasnel: 350 kW (bij een geschikte laadpaal).
7. De technologieën
Hyundai heeft al zijn veiligheidssystemen en rijhulpsystemen gegroepeerd onder de naam "SmartSense". Dit omvat onder andere autonome noodremmen, adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie... De Ioniq 6 kan worden uitgerust met een digitale achteruitkijkspiegel die werkt met camera's. De Koreaanse fabrikant biedt moderne infotainmentsystemen aan die compatibel zijn met Android Auto en Apple CarPlay. Het verbonden systeem Bluelink maakt het mogelijk om functies op afstand te bedienen met een smartphone, zoals vergrendeling of airconditioning. Het dient ook voor het lokaliseren van het voertuig. Zelfs op het gebied van motorisaties is de technologie alomtegenwoordig. Zoals bij de intelligente handgeschakelde koppeling iMT, gekoppeld aan het 48 V mild-hybrid systeem. Dit systeem ontkoppelt de motor van de transmissie na het loslaten van het gaspedaal.
Conclusie
Hyundai is een wereldwijd gevestigd automerk. Het catalogus aanbod omvat een breed scala aan moderne voertuigen, van kleine stadsauto's tot elektrische en hybride SUV's en voertuigen met brandstofcellen. Hyundai blijft trouw aan zijn roots. Dit Koreaanse DNA is een slimme mix van technologische vooruitgang en traditionele wortels. In België geniet het merk van een goede reputatie dankzij de kwaliteit en diversiteit van zijn producten: sedans, stationwagens, SUV's, MPV's en bedrijfsvoertuigen. Het merk is uitgegroeid tot een onmisbare speler in ons land, en staat in de top 15 van verkopen. En in de rallywereld draagt de Belgische coureur Thierry Neuville bij aan de reputatie van Hyundai in het WRC.