Tegenwoordig zijn bijna alle SUV’s op de markt verkrijgbaar met minstens een (licht) geëlektrificeerde aandrijving. Maar dat betekent niet dat al deze modellen echte hybrides zijn! Hier zijn de volgens ons vijf meest overtuigende, aantrekkelijke en begeerlijke SUV's die beschikken over een echte hybride aandrijving en niet zomaar een mildhybride (MHEV) of licht geëlektrificeerd systeem.

Advertentie
Advertentie

1. Dacia Duster, de toegankelijke hybride

Opmerkelijk genoeg is de Dacia Duster niet de goedkoopste hybride SUV op de markt. Die eer gaat naar de MG ZS Hybrid+, die 905 euro goedkoper is dan het Roemeense model in zijn hybride uitvoering. Toch weet de Duster meer te overtuigen dan zijn Chinees-Britse concurrent. Hij onderscheidt zich niet alleen door zijn stijl, maar ook door het beter uitgebalanceerde chassis, de ergonomische zitpositie en de verfijning van zijn hybride aandrijving. Die bestaat uit een 1,6 liter-viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren. Samen goed voor een totaalvermogen van 104 kW (142 pk) en 205 Nm koppel, met een gemiddeld verbruik van slechts 5 l/100 km!

Advertentie
Advertentie

2. Renault Austral, de gezinsvriendelijke hybride

De hybride technologie van Renault is tot in de puntjes verfijnd en komt het best tot zijn recht in de Austral. Deze Franse SUV beschikt over een vermogen van 146 kW (200 pk) en een gemiddeld WLTP-verbruik van slechts 4,5 l/100 km! Bovendien heeft hij een uitstekend onderstel dat comfort en dynamiek mooi combineert. De technologie aan boord is indrukwekkend, mede dankzij de samenwerking met Google. Hoewel de Renault Austral niet perfect is, doet hij zeker niet onder voor de concurrentie. Sterker nog, het is eerder de concurrentie die jaloers mag zijn! En als kers op de taart is deze knappe technologie ook beschikbaar in de Symbioz, Captur, Espace en Rafale. Bravo, Renault!

3. Toyota C-HR, de stijlvolle hybride

Toyota blijft de onbetwiste koning van de "klassieke" hybride aandrijvingen. En welk model kan dat beter belichamen dan een van zijn meest stijlvolle SUV’s? De C-HR heeft het uiterlijk van een concept car, zonder dat hij onbetaalbaar is. De Japanse SUV is al beschikbaar vanaf 36.830 euro. Beide hybride aandrijflijnen verbruiken minder dan 5 l/100 km en stoten minder dan 110 g/km CO₂ uit. Als het budget het toelaat, raden wij de krachtige 2-liter versie aan met 198 pk. Deze heeft ondanks zijn 58 extra pk’s dezelfde CO₂-uitstoot en hetzelfde verbruik als de 1.8 Hybrid.

Advertentie
Advertentie

4. Hyundai Santa Fe, de hybride met 7 zitplaatsen

Als je op zoek bent naar een SUV met hybride aandrijving en zeven zitplaatsen, zijn er niet veel opties… Gelukkig is er eentje die absoluut indruk maakt: de compleet nieuwe Hyundai Santa Fe! Met zijn robuuste, stoere look die doet denken aan een Discovery 4, onderscheidt hij zich van de rest. Onder de motorkap zit een 1,6 liter-viercilinder hybride motor met een totaalvermogen van 158 kW (215 pk) en 265 Nm koppel. Ondanks zijn vermogen heeft hij een verbruik van slechts 6,5 l/100 km voor de versie met voorwielaandrijving. Helaas heeft kwaliteit zijn prijs: de Hyundai Santa Fe hybride begint vanaf 62.199 euro in de 7-zits uitvoering. Gelukkig is er een voordeliger alternatief: de Nissan X-Trail e-4orce, die verkrijgbaar is vanaf 49.150 euro. De Japanse SUV is echter 15 cm korter en heeft een iets krappere derde zitrij.

Advertentie
Advertentie

5. Lexus NX Overtrail, de premium hybride

Helaas biedt bijna geen enkele premiummerk een echte hybride SUV aan. Ze kiezen doorgaans voor licht geëlektrificeerde motoren of plug-inhybrides, behalve Lexus! De hybride motoren van dit Japanse merk zijn uitmuntend en als we één SUV uit het gamma moesten kiezen, dan is het zonder twijfel de NX. Deze premiumversie van de al uitstekende Toyota RAV4 is simpelweg overtuigender dan de kleinere LBX en UX of de duurdere RX. En als je echt wilt opvallen, kies dan voor de Overtrail-uitvoering met offroadbanden en een avontuurlijk design!

Bonus: Nissan Qashqai e-Power, de hybride die rijdt als een EV

De Nissan Qashqai verdient een speciale vermelding in deze lijst, omdat zijn hybride aandrijving volledig anders werkt dan die van andere hybrides. Alleen de elektromotor drijft de wielen aan, terwijl de benzinemotor uitsluitend als generator fungeert. Dankzij deze unieke configuratie biedt de Nissan Qashqai e-Power functies die normaal alleen bij elektrische auto’s te vinden zijn, zoals een eenpedaalmodus. Daarmee moet je enkel op het rempedaal duwen om volledig stil te staan. Dit innovatieve systeem maakt het rijden bijzonder aangenaam in dagelijks gebruik en is ook te vinden in zijn grotere broer, de X-Trail.