Olivier Maloteaux

7 JAN 2025

Test: Mercedes G 580 EQ, dinosaurus op batterijen

De Mercedes G-Klasse werd meer dan 45 jaar geleden geboren en is daarmee een van de dinosauriërs van de autowereld. Om ervoor te zorgen dat hij niet uitsterft, rijdt hij nu ook op elektriciteit.

{"fr":"Mercedes-Benz Classe G bleue roulant au coucher du soleil dans un désert.","nl":"Blauwe Mercedes-Benz G-Klasse rijdt bij zonsondergang in de woestijn."}
{"fr":"Intérieur du Mercedes-Benz Classe G avec tableau de bord numérique, volant moderne en plein désert.","nl":"Interieur van de Mercedes-Benz G-Klasse met digitaal dashboard, modern stuur in woestijn."}

"Het koppel en de stilte van zijn elektrische aandrijving passen hem als gegoten en versterken zijn terreinvaardigheid nog meer. Maar de elektrische G-Klasse is totaal niet ecologisch!"

De G-Klasse werd in 1979 gelanceerd en is sindsdien vrijwel onveranderd gebleven op esthetisch vlak. Maar onder zijn schil van een ander tijdperk is het model voortdurend technisch aangepast, met een compleet herontwerp in 2018, gevolgd door een facelift in de loop van 2024. De nieuwste evolutie is deze volledig elektrische versie, die naast het brandstofgamma wordt verkocht. Een model dat aanvankelijk EQG zou heten, zoals de conceptversie uit 2021, maar Mercedes heeft uiteindelijk gekozen voor de ‘G 580 met EQ-technologie’, of kortweg G 580 EQ. Laten we zien wat er achter deze lange naam zit.

Advertentie
Advertentie

Design

Licht fijngeslepen kubus

De kubusvormige look is een van de handelsmerken van de G-Klasse, en dat al sinds zijn geboorte. Voor de vernieuwing van 2018 heeft Mercedes de scherpe hoeken behouden, met een bult op de motorkap, zichtbare scharnieren aan de deuren en uitstekende knipperlichten bovenop de zijschermen vooraan. De elektrische versie kiest niet voor afgeronde hoeken en lijkt op het eerste gezicht vrijwel identiek te zijn aan zijn brandstofbroers. Maar om de wind toch iets vloeiender te laten stromen, krijgt de G 580 een hertekende motorkap, een nieuwe overkapping aan de raamstijlen van de voorruit, een specifieke dakspoiler en spleten in de zijschermen achteraan. De grille kan optioneel worden bedekt door een zwart paneel met achtergrondverlichting.

Met of zonder reservewiel

Op de achterdeur heb je de keuze tussen het typische reservewiel (standaard, maar de plastic afdekking kost 363 euro) of een extra opbergbak voor de laadkabels (de ‘design box’, met een prijs van 908 euro en een simpele schuimkit voor als je een platte band hebt…). Qua formaat is de G-Klasse minder lang dan hij lijkt: de carrosserie meet 4,62 m lang (slechts 6 cm langer dan een A-Klasse sedan!) zonder reservewiel, of 4,86 m inclusief het wiel op de koffer (ongeveer even groot als een Mercedes EQE SUV).

De huidige G-Klasse is enkel beschikbaar als ‘lange’ versie met 5 deuren, de korte 3-deurs van vroeger is uit het gamma verdwenen. Er was toen zelfs een korte cabrioversie, die nu een collector’s item geworden is!

Beleving

Hoge cocon

De G-Klasse is een van de hoogste wagens die je vandaag kan kopen. Om gemakkelijker aan boord te kunnen klimmen, raden we de optionele treeplanken aan. En je moet de deuren met wat spierkracht dichtslaan, een handeling die gepaard gaat met een metaalachtige klank die doet denken aan vroeger. Het ligt ver van het gedempte geluid van de andere luxeproducten van het merk met de ster, maar dat is opzettelijk: dit geluid is een van de onmisbare kenmerken van de G-Klasse. Hetzelfde geldt voor het geluid van de automatische deursloten, dat klinkt als het slot van een gevangenisdeur. Maar dan zit je wel aan boord van een gouden kooi…

De voorzetels (standaard verwarmd en gekoeld) zitten comfortabel en zijn standaard bekleed met leer (zwart, bruin of beige). Er wordt een nog chiquere bekleding aangeboden als optie (Nappaleer), net als een massagefunctie voor de voorzetels en een ‘multicontour’-systeem dat de zijsteunen automatisch aanspant in de bochten om je op je plaats te houden. Je voelt je aan boord echt als een koning die hoog op zijn troon zit en flink boven het automobiele plebs uitsteekt! De afwerking is van een hoge kwaliteit en we hebben geen rammeltjes of kraakjes gehoord, ook niet in het terrein. En als het begint te schudden aan boord, kan de voorpassagier in de G-Klasse zich altijd vastgrijpen aan het brede handvat voor zich.

Iets kleinere koffer

Achteraan is er een royale beenruimte en kan je de rugleuning van de achterbank ook instellen. Maar de zitting is niet verschuifbaar en het middelste plekje is minder comfortabel dan de twee zijdelingse vanwege een hardere rugleuning. De koffer is nog steeds bereikbaar via een openzwaaiende deur, wat minder praktisch is dan een klassieke achterklep. De grote batterij slorpt 20 liter aan bagageruimte op ten opzichte van de G-Klasse met verbrandingsmotor, maar je houdt nog steeds 620 liter over met de achterbank overeind, wat zeer correct is (en 100 liter meer dan in de Mercedes EQE SUV). Met de achterbank neergeklapt beschik je over bijna 2 kubieke meter aan stouwruimte (1.990 liter).

Multimedia is up-to-date

Qua multimedia krijg je twee grote multifunctionele schermen van 12,3 inch per stuk. Het eerste zit voor de bestuurder en doet dienst als instrumentenpaneel, terwijl het tweede bovenop de middenconsole staat en de multimedia- en navigatiefuncties op zich neemt.

De nieuwe Mercedes G-Klasse heeft natuurlijk recht op alle moderne connectiviteitsfuncties, zoals een WiFi-hotspot of draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-compatibiliteit. Ook handig is de ‘transparante’ motorkap, met een camera onder de neus waarmee je perfect de plaatsing van de voorwielen in de gaten kan houden. Dat is handig bij het terreinrijden. Voor alle andere manoeuvres is er ook nog een 360°-camerasysteem aanwezig.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Kolossale batterij!

Als elektrische versie moet je de G-Klasse aan een zijden draadje hangen om zijn gigantische batterij te voeden (116 kWh bruikbaar en 727 kilo!). Een pakket dat in elk beschikbaar hoekje van het ladderchassis is gepropt, bestaande uit 216 cellen in 12 modules en geïntegreerd in een stevige, waterdichte en torsiebestendige behuizing. De ingenieus hebben ook een 2,6 cm dikke beschermplaat onder de batterij geplaatst, gemaakt van koolstofcomposiet om gewicht te besparen ten opzichte van een stalen plaat. Een stevige bescherming die toch nog 57,6 kilo weegt.

4 motoren en meer dan 1.100 Nm koppel!

De grote batterij moet maar liefst 4 elektromotoren van stroom voorzien: een exemplaar per wiel (niet rechtstreeks geïntegreerd in de wielen, maar in het midden van de assen en gekoppeld aan de wielen via een korte aandrijfas). Elke motor beschikt over zijn eigen transmissie (met een lange en een korte verhouding voor terreinrijden) en ontwikkelt 147 pk, samen goed voor een totaal van 588 pk en een koppel van… 1.164 Nm! Dat zijn haast vrachtwagencijfers! Elke motor kan tot 14.500 toeren per minuut draaien, maar natuurlijk zonder lawaai.

Om zijn elektrische beest toch een stem te geven, biedt Mercedes een geluidsgenerator aan (G-ROAR, een optie van 544,50 euro) die het geluid van een V8 op benzine nabootst. Bij rustig rijden krijg je daarmee een aangename brom op de achtergrond, die niet stoort. Maar bij stevige acceleraties klinkt het totaal niet als een echte AMG G 63 met V8… Hoewel hij minder lawaai maakt, zit de elektrische G niet zo ver van de AMG wat de prestaties betreft, met een 0-100 km/u in 4,7 seconden tegenover 4,3 voor zijn tegenhanger met V8. De G zonder uitlaatpijpen is echter begrensd op 180 km/u, tegenover 240 km/u voor de V8.

Gewatteerd comfort, goede balans

Tijdens deze test hebben we regelmatig het kunstmatige geluid uitgeschakeld om te kunnen genieten van de stilte, wat voor een bijzonder rustgevende rit zorgt, vooral omdat de gestuurde ophanging voor een zijdezacht comfort zorgt. Maar met een machine van meer dan 3 ton (3.085 kilo… zonder opties!) en een dak dat 2 meter boven de grond uitsteekt hadden we niet verwacht vlot door de bochten te kunnen gaan. In de praktijk voelt de G 580 EQ echter nooit zo zwaar aan als hij is. De grote batterij in de bodem zorgt voor een laag zwaartepunt (wat de koetswerkbewegingen beperkt), het stuur is precies en het onderstel is perfect in balans (de starre achteras is nog steeds aanwezig, maar sinds 2018 heeft de G-Klasse wel een onafhankelijke voorophanging). Natuurlijk vallen de wetten van de fysica niet te negeren en moet je niet overdrijven in de bochten. Maar het rijgedrag voelt alleszins niet aan als dat van een containerschip.

Verbluffend in het terrein

Hoewel de G-Klasse in de loop der jaren een luxeproduct is geworden, vergeet hij zijn landelijke roots niet en heeft hij nog steeds zijn verbazingwekkende terreinvaardigheid. Die wordt hier nog uitvergroot dankzij de vier elektromotoren die elk wiel onafhankelijk kunnen aandrijven om obstakels nog gemakkelijker te kunnen overwinnen. Je moet niet meer spelen met de vergrendelbare differentiëlen, die zijn nu virtueel en automatisch geworden (gesimuleerd door de besturing van de elektromotoren). Simpel en verduiveld efficiënt.

De elektrische G heeft nog steeds een korte overbrenging (met een twee keer kleinere verhouding om beter te kunnen klimmen/afdalen en zware lasten te kunnen trekken), die ook automatisch wordt ingeschakeld als je bergaf rijdt aan lage snelheden. Kortom, de elektrische G-Klasse is net zo capabel in het terrein als zijn brandstofbroers en is er zelfs gemakkelijker te besturen dankzij het automatische beheer van de 4 elektromotoren. Hij verdrinkt ook minder snel (doorwaaddiepte van 85 cm tegenover 70 cm voor de G op benzine of diesel). Maar de bodemvrijheid is, net als bij elke andere G-Klasse, niet instelbaar omdat het model het zonder luchtveren doet, die in het terrein kwetsbaarder zijn dan de goede oude spiraalveren.

Als een tank op rupsbanden!

We dachten dat we alles gezien hadden wat de G-Klasse EQ te bieden heeft, tot wanneer we de ‘G Turn’-functie inschakelden… Via een vrij complexe procedure (volledig tot stilstand komen, de korte overbrenging en de Rock-modus inschakelen, het stuur recht houden en aan de linker- of rechterflipper trekken om de richting aan te geven) doet de G-Klasse zijn linker- en rechterwielen in de tegengestelde richting draaien… waarmee hij om zijn eigen as draait als een tank op rupsbanden! Toegegeven, het is eerder een gadget dan een echt nuttige functie, maar het doet in ieder geval de hoofden van je passagiers draaien! Nog een specifieke functie voor de G 580 EQ: G-Steering, die de draaicirkel verkleint door het binnenste achterwiel te vertragen in de bochten. Twee functies die exclusief voorbehouden zijn aan de elektrische G-Klasse dankzij zijn 4 onafhankelijke motoren.

Wat is het verbruik en de autonomie van de Mercedes G 580 EQ?

Of hij nu op stroom of op benzine rijdt, een machine van 3 ton zwaar en 2 meter hoog zal nooit zuinig zijn… Deze elektrische Mercedes is dus niet bepaald ecologisch: de constructeur kondigt een officieel gemiddeld verbruik aan van 28 tot 30,4 kWh/100 km en een autonomie van 433 tot 468 km, dankzij de enorme batterij. In de praktijk, tijdens onze test in winterse omstandigheden (3 tot 6°C), haalden we een minimaal verbruik van 29,5 kWh/100 km op een traject over binnenwegen (met een autonomie van 395 km in deze omstandigheden), 38,5 kWh/100 km aan 120 km/u op de snelweg (301 km autonomie) en een maximum van 45 kWh/100 km (250 km autonomie). Het gemiddelde kwam uit op 37 kWh/100 km (313 km autonomie). Het verbruik ligt dus erg hoog in alle omstandigheden. Maar dankzij de gigantische batterij hou je wel nog een correcte autonomie over. De G 580 EQ biedt verschillende regeneratieniveaus via de flippers aan het stuur, maar eenpedaalrijden is niet mogelijk. Opladen duurt lang aan een AC-laadpaal (slechts 11 kW): minstens 12 uur voor een volledige lading. Aan een DC-snellader (tot 200 kW) kan je de batterij wel in 32 minuten van 10 tot 80% bijladen.

Prijs

Prijs Mercedes G 580 EQ

Zoals verwacht is de prijs vorstelijk: vanaf 148.467 euro als basisversie (die gelukkig wel al goed is uitgerust) en zelfs zo’n 200.000 euro als je jouw G 580 EQ wil personaliseren. Verschrikkelijk duur, maar wel vergelijkbaar met de prijs van een G 500 op benzine, die minder krachtig is (449 pk) en vooral niet aftrekbaar is voor professionals in 2025. De elektrische G blijft echter 100% fiscaal aftrekbaar voor professioneel gebruik, inclusief het opladen.

Verdict

Laten we duidelijk zijn: de elektrische G-Klasse is totaal niet ecologisch! Dit monster van 3 ton met het formaat van een menhir, met vier motoren en een enorme batterij, slorpt enorm veel energie op, zowel bij de productie ervan als tijdens het rijden. Maar het koppel en de stilte van de elektrische aandrijving passen hem als gegoten en versterken zijn kwaliteiten in het terrein nog meer. Deze bijzondere machine is een leuk en aantrekkelijk speeltje voor grote kinderen. En een fiscaal interessant ‘werktuig’ voor rijke zelfstandigen die (hoge) bedrijfskosten willen aftrekken…

Ontdek meer inzichten
Mercedes Arrow-icon
Advertentie
Advertentie