De G-Klasse werd in 1979 gelanceerd en is sindsdien vrijwel onveranderd gebleven op esthetisch vlak. Maar onder zijn schil van een ander tijdperk is het model voortdurend technisch aangepast, met een compleet herontwerp in 2018, gevolgd door een facelift in de loop van 2024. De nieuwste evolutie is deze volledig elektrische versie, die naast het brandstofgamma wordt verkocht. Een model dat aanvankelijk EQG zou heten, zoals de conceptversie uit 2021, maar Mercedes heeft uiteindelijk gekozen voor de ‘G 580 met EQ-technologie’, of kortweg G 580 EQ. Laten we zien wat er achter deze lange naam zit.
Design Mercedes G-Klasse
Licht fijngeslepen kubus
De kubusvormige look is een van de handelsmerken van de G-Klasse, en dat al sinds zijn geboorte. Voor de vernieuwing van 2018 heeft Mercedes de scherpe hoeken behouden, met een bult op de motorkap, zichtbare scharnieren aan de deuren en uitstekende knipperlichten bovenop de zijschermen vooraan. De elektrische versie kiest niet voor afgeronde hoeken en lijkt op het eerste gezicht vrijwel identiek te zijn aan zijn brandstofbroers. Maar om de wind toch iets vloeiender te laten stromen, krijgt de G 580 een hertekende motorkap, een nieuwe overkapping aan de raamstijlen van de voorruit, een specifieke dakspoiler en spleten in de zijschermen achteraan. De grille kan optioneel worden bedekt door een zwart paneel met achtergrondverlichting.
Met of zonder reservewiel
Op de achterdeur heb je de keuze tussen het typische reservewiel (standaard, maar de plastic afdekking kost 363 euro) of een extra opbergbak voor de laadkabels (de ‘design box’, met een prijs van 908 euro en een simpele schuimkit voor als je een platte band hebt…). Qua formaat is de G-Klasse minder lang dan hij lijkt: de carrosserie meet 4,62 m lang (slechts 6 cm langer dan een A-Klasse sedan!) zonder reservewiel, of 4,86 m inclusief het wiel op de koffer (ongeveer even groot als een Mercedes EQE SUV).
De huidige G-Klasse is enkel beschikbaar als ‘lange’ versie met 5 deuren, de korte 3-deurs van vroeger is uit het gamma verdwenen. Er was toen zelfs een korte cabrioversie, die nu een collector’s item geworden is!
Beleving Mercedes G-Klasse
Hoge cocon
De G-Klasse is een van de hoogste wagens die je vandaag kan kopen. Om gemakkelijker aan boord te kunnen klimmen, raden we de optionele treeplanken aan. En je moet de deuren met wat spierkracht dichtslaan, een handeling die gepaard gaat met een metaalachtige klank die doet denken aan vroeger. Het ligt ver van het gedempte geluid van de andere luxeproducten van het merk met de ster, maar dat is opzettelijk: dit geluid is een van de onmisbare kenmerken van de G-Klasse. Hetzelfde geldt voor het geluid van de automatische deursloten, dat klinkt als het slot van een gevangenisdeur. Maar dan zit je wel aan boord van een gouden kooi…
De voorzetels (standaard verwarmd en gekoeld) zitten comfortabel en zijn standaard bekleed met leer (zwart, bruin of beige). Er wordt een nog chiquere bekleding aangeboden als optie (Nappaleer), net als een massagefunctie voor de voorzetels en een ‘multicontour’-systeem dat de zijsteunen automatisch aanspant in de bochten om je op je plaats te houden. Je voelt je aan boord echt als een koning die hoog op zijn troon zit en flink boven het automobiele plebs uitsteekt! De afwerking is van een hoge kwaliteit en we hebben geen rammeltjes of kraakjes gehoord, ook niet in het terrein. En als het begint te schudden aan boord, kan de voorpassagier in de G-Klasse zich altijd vastgrijpen aan het brede handvat voor zich.
Iets kleinere koffer
Achteraan is er een royale beenruimte en kan je de rugleuning van de achterbank ook instellen. Maar de zitting is niet verschuifbaar en het middelste plekje is minder comfortabel dan de twee zijdelingse vanwege een hardere rugleuning. De koffer is nog steeds bereikbaar via een openzwaaiende deur, wat minder praktisch is dan een klassieke achterklep. De grote batterij slorpt 20 liter aan bagageruimte op ten opzichte van de G-Klasse met verbrandingsmotor, maar je houdt nog steeds 620 liter over met de achterbank overeind, wat zeer correct is (en 100 liter meer dan in de Mercedes EQE SUV). Met de achterbank neergeklapt beschik je over bijna 2 kubieke meter aan stouwruimte (1.990 liter).
Multimedia is up-to-date
Qua multimedia krijg je twee grote multifunctionele schermen van 12,3 inch per stuk. Het eerste zit voor de bestuurder en doet dienst als instrumentenpaneel, terwijl het tweede bovenop de middenconsole staat en de multimedia- en navigatiefuncties op zich neemt.
De nieuwe Mercedes G-Klasse heeft natuurlijk recht op alle moderne connectiviteitsfuncties, zoals een WiFi-hotspot of draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-compatibiliteit. Ook handig is de ‘transparante’ motorkap, met een camera onder de neus waarmee je perfect de plaatsing van de voorwielen in de gaten kan houden. Dat is handig bij het terreinrijden. Voor alle andere manoeuvres is er ook nog een 360°-camerasysteem aanwezig.