Iets meer dan een jaar na zijn kleine broer, de Model 3, is het aan de Tesla Model Y om zijn facelift te krijgen. Een facelift die de bijnaam ‘Juniper’ heeft gekregen van het internet, maar Tesla neemt die naam niet in de mond. Hoe dan ook werd het hoog tijd voor de populaire elektrische SUV om te genieten van een reeks (al dan niet subtiele) verbeteringen! En de Amerikaanse constructeur heeft zich gelukkig niet ingehouden, want de concurrentie is harder dan ooit binnen het segment!
Design Tesla Model Y
Onmogelijk te verwarren met de oude Model Y
De nieuwe Tesla Model Y heeft een volledig nieuwe neus gekregen, met onder meer een brede lichtstrook die doet denken aan de Cybertruck en Cybercab. Ook de knipperlichten zitten erin verwerkt, maar niet de koplampen zelf, die nu in de nieuwe bumper zijn verwerkt. Het geheel past netjes in het rijtje van de andere modellen van het Amerikaanse merk, maar er zijn ook gelijkenissen met enkele concurrenten uit China, waaronder de Xpeng G6!
Ook achteraan zijn er veel veranderingen te zien, te beginnen met een lichtsignatuur die ook hier over de hele breedte van de elektrische SUV loopt. Al is eigenlijk enkel de reflectie ervan zichtbaar - waarmee deze LED-strip de grootste indirecte verlichting ter wereld is, maar dat terzijde. De achterruit en spoiler zijn ook licht aangepast, waardoor ze gemakkelijker te vervangen zijn. Slim gezien! Tenslotte profiteert de Tesla Model Y 2025 van een nieuwe achterbumper waarin de nummerplaat nu zit verwerkt. De achterklep ziet er daardoor veel massiever en imposanter uit.
Met zijn verjongingskuur is de Tesla Model Y ook 4 cm gegroeid. Hij meet nu 4,79 m lang, maar blijft 1,92 m breed en 1,624 m hoog. De Amerikaanse SUV rolt ook op nieuwe velgen met nieuwe banden. Kortom, hoewel het onmogelijk is om de nieuwe en oude Model Y te verwarren, is het wel mogelijk om er andere elektrische SUV’s (vooral uit China) in te zien, wat niet het geval was met zijn meer onderscheidend gelijnde voorganger.
Premium elektrische SUV
In het interieur van de Tesla Model Y vinden we praktisch dezelfde cabine terug als in de nieuwe Model 3. Dat betekent materialen van een (veel) betere kwaliteit, een nieuwe middenconsole en vijf nieuwe zetels met nu ook een ventilatiefunctie vooraan en elektrisch instelbare rugleuningen achteraan. De Amerikaanse elektrische SUV is ook uitgerust met dezelfde sfeerverlichting als zijn berlinebroertje, in de vorm van een lichtstrook over de hele breedte van het dashboard en een deel van de voor- en achterdeuren.
De nieuwe Tesla Model Y onderscheidt zich echter van de Model 3 ter hoogte van zijn stuurwiel. Daar zijn er namelijk geen knoppen voor de richtingaanwijzers op te vinden, want de SUV behoudt zijn klassieke hendel! Deze heeft echter een zeer korte slag omdat hij enkel de ‘predictieve’ knipperlichten bedient, waarmee hij nogal apart is in gebruik. De transmissiepook is echter verdwenen: voor vooruit en achteruit moet je ook hier ‘swipen’ op de linkerzijde van het centrale scherm.
Beleving Tesla Model Y
Alles via het scherm, nu ook achteraan
Ondanks alle nieuwe functies in het interieur van de Tesla Model Y facelift, laat bijna alles in de elektrische SUV zich nog steeds bedienen via het centrale aanraakscherm van 15,4 inch. Een haarscherp en zeer responsief scherm, dat echter nog steeds niet in staat is om te verbinden via Android Auto en Apple CarPlay. Gelukkig is het infotainmentsysteem dat erop draait nog steeds even gemakkelijk in gebruik als vroeger, ondanks enkele kleine toetsen. De klimaatcontrole heeft zelfs een nieuwe oscillatiefunctie gekregen voor wie af en toe een briesje wil voelen. Maar hoe gebruiksvriendelijk het aanraakscherm ook is, zouden we het niet erg vinden om wat meer fysieke bedieningselementen te krijgen…
Daar moeten we echter niet op hopen, want zelfs de passagiers achterin hebben nu hun eigen aanraakscherm van 8 inch gekregen! Daarmee kan je de airco bedienen, maar ook spelletjes spelen of videocontent bekijken. Het is zelfs mogelijk om het scherm te verbinden met een Bluetooth-koptelefoon. Handig als je met jongere kinderen reist.
Iets kleiner, maar veel praktischer
De wielbasis van 2,89 m is eveneens onveranderd gebleven voor de nieuwe Tesla Model Y. Drie volwassenen kunnen dus comfortabel plaatsnemen op de achterbank. Helaas is de facelift van de Amerikaanse elektrische SUV voorlopig enkel beschikbaar met 5 zitplaatsen. De achterzetels zijn wel nieuw en kunnen nu elektrisch inklappen en terug rechtkomen. Handig. De frunk is nu 116 liter groot, een liter kleiner dan voordien, maar heeft nu wel een stop waarmee je hem kan uitwassen, net als bij de Megabox van Ford. Opnieuw handig. De koffer achteraan meet 822 tot 2.022 liter groot met de achterbank neergeklapt. Dat is iets minder dan voorheen, toen de Model Y 854 tot 2.041 liter aan laadruimte bood. In totaal heeft de nieuwe Tesla Model Y daarmee 938 tot 2.138 liter aan kofferinhoud, wat 20 tot 33 liter minder is dan zijn voorganger.