Hyundai heeft geen half werk geleverd met het ontwerp van de 5e generatie Santa Fe. Zoals het sinds 2000 bijna elke 6 jaar lijkt te doen, is het Koreaanse merk zo te zien weer begonnen vanaf een leeg blad voor het ontwerp van zijn grote SUV. Of stonden de lijnen van een zekere Britse terreinwagen deze keer al op het blad?
Design Hyundai Santa Fe
Hyundai Discovery?
Hyundai heeft zijn nieuwe Santa Fe niet enkel een avontuurlijk design gegeven, dat meer dan een beetje doet denken aan de Land Rover Discovery, maar het merk heeft ook subtiel “H’s” over de hele carrosserie verstopt. De meest opvallende zijn natuurlijk die van de lichtsignatuur, maar de letter is ook te zien in het centrale deel in koetswerkkleur van de voorbumper. De Santa Fe is onmogelijk te verwarren met een andere Hyundai, enkel een Land Rover komt in de buurt…
Maar opvallen doet hij zeker, met zijn lengte van 4,83 m, zijn breedte van 1,9 m en zijn hoogte van 1,77 m. Ondanks zijn imposante uiterlijk heeft hij geen enkele moeite om de stad in te rijden. Ondergrondse parkings zijn geen probleem, zelfs in de parkeervakken kleurt hij binnen de lijntjes. Hij is dan ook maar 8 cm langer, 15 cm hoger en zelfs 2 cm smaller dan de (oude) Tesla Model Y, die je dagelijks in het straatbeeld ziet.
Ook in het interieur kom je de 8e letter van het alfabet hier en daar tegen. De sfeerverlichting loopt bijvoorbeeld over de hele breedte van het dashboard, maar ook langs de zijkanten, en vormt zo een “H”. En de 4 stippen in het midden van het stuurwiel staan eigenlijk voor “H” in morsecode. Creatieve details die een glimlach op je gezicht toveren wanneer je ze tegenkomt. De rest van het interieurdesign van de Hyundai Santa Fe is echter minder aantrekkelijk dan zijn koetswerk. Het is vrij somber en vooral gemaakt van plastic. Gelukkig is het plastic wel van een goede kwaliteit en zit het stevig in elkaar.
Beleving Hyundai Santa Fe
Meer dan enkel schermen
Een van de hoogtepunten van het interieur van de Hyundai Santa Fe is zijn gebogen dubbel schermpaneel, met twee displays van 12,3 inch per stuk. Naast een mooie resolutie genieten deze displays ook van het nieuwste infotainmentsysteem van de groep, dat zowel sneller reageert en gemakkelijker is in gebruik dan vroeger. De kleine “terug”- en “home”-knoppen zijn echter nog steeds moeilijk te vinden tijdens het rijden, en het digitale instrumentenpaneel is niet erg uitgebreid instelbaar. Android Auto en Apple CarPlay zijn wel allebei standaard draadloos beschikbaar en er is een dubbele inductielader om zowel jouw telefoon als die van je passagier in leven te houden. Handig! Hyundai heeft ook de fysieke knoppen behouden om de klimaatcontrole, multimedia en de rijmodi te bedienen, wat het leven aan boord van deze grote SUV een stuk gemakkelijker maakt!
Ruimte in overvloed
Wat ook aangenaam is aan boord van de Hyundai Santa Fe, is alle ruimte waarover je beschikt. Zijn wielbasis van 2,815 m schept namelijk voldoende ruimte om comfortabel 5, of optioneel zelfs 7 passagiers mee te nemen - al is de derde zitrij wat krapper en vooral geschikt voor de kleintjes. De Hyundai Santa Fe geniet ook van een royale kofferruimte, met een volume van 711 tot 2.032 liter als 5-zitter en 628 tot 1.949 liter als 7-zitter. Hou echter voldoende ruimte vrij achter de auto voor de grote achterklep.
De Hyundai Santa Fe beschikt ook over tal van handige opbergruimtes in het interieur, zoals zijn dubbele handschoenkastje, de middenconsole die zowel naar voren als naar achteren kan worden geopend, en waaronder ook nog een lade zit verstopt. Twee vakken die dus ook vanop de achterbank bereikbaar zijn. De Koreaanse gezins-SUV heeft zelfs een compartiment dat al je spullen kan ontsmetten via UV-straling! Waarom? Geen idee, maar waarom ook niet?