Sébastien Vanhouche

10 MRT 2025

Test: Hyundai Santa Fe, functie volgt vorm?

De Hyundai Santa Fe werd vorig jaar van top tot teen vernieuwd. Is deze vijfde generatie even aangenaam om mee te leven als om naar te kijken?

{"fr":"Hyundai Santa Fe orange 2023 en mouvement sur route de campagne ensoleillée.","nl":"Oranje Hyundai Santa Fe 2023 rijdend op zonnige landelijke weg."}
{"fr":"","nl":""}

"De Hyundai Santa Fe is een van de beste SUV’s van het moment! Hij is niet vrij van (kleine) foutjes, maar zijn looks maken veel goed."

Hyundai heeft geen half werk geleverd met het ontwerp van de 5e generatie Santa Fe. Zoals het sinds 2000 bijna elke 6 jaar lijkt te doen, is het Koreaanse merk zo te zien weer begonnen vanaf een leeg blad voor het ontwerp van zijn grote SUV. Of stonden de lijnen van een zekere Britse terreinwagen deze keer al op het blad?

Advertentie
Advertentie

Design

Hyundai Discovery?

Hyundai heeft zijn nieuwe Santa Fe niet enkel een avontuurlijk design gegeven, dat meer dan een beetje doet denken aan de Land Rover Discovery, maar het merk heeft ook subtiel “H’s” over de hele carrosserie verstopt. De meest opvallende zijn natuurlijk die van de lichtsignatuur, maar de letter is ook te zien in het centrale deel in koetswerkkleur van de voorbumper. De Santa Fe is onmogelijk te verwarren met een andere Hyundai, enkel een Land Rover komt in de buurt…

Maar opvallen doet hij zeker, met zijn lengte van 4,83 m, zijn breedte van 1,9 m en zijn hoogte van 1,77 m. Ondanks zijn imposante uiterlijk heeft hij geen enkele moeite om de stad in te rijden. Ondergrondse parkings zijn geen probleem, zelfs in de parkeervakken kleurt hij binnen de lijntjes. Hij is dan ook maar 8 cm langer, 15 cm hoger en zelfs 2 cm smaller dan de (oude) Tesla Model Y, die je dagelijks in het straatbeeld ziet.

Ook in het interieur kom je de 8e letter van het alfabet hier en daar tegen. De sfeerverlichting loopt bijvoorbeeld over de hele breedte van het dashboard, maar ook langs de zijkanten, en vormt zo een “H”. En de 4 stippen in het midden van het stuurwiel staan eigenlijk voor “H” in morsecode. Creatieve details die een glimlach op je gezicht toveren wanneer je ze tegenkomt. De rest van het interieurdesign van de Hyundai Santa Fe is echter minder aantrekkelijk dan zijn koetswerk. Het is vrij somber en vooral gemaakt van plastic. Gelukkig is het plastic wel van een goede kwaliteit en zit het stevig in elkaar.

Beleving

Meer dan enkel schermen

Een van de hoogtepunten van het interieur van de Hyundai Santa Fe is zijn gebogen dubbel schermpaneel, met twee displays van 12,3 inch per stuk. Naast een mooie resolutie genieten deze displays ook van het nieuwste infotainmentsysteem van de groep, dat zowel sneller reageert en gemakkelijker is in gebruik dan vroeger. De kleine “terug”- en “home”-knoppen zijn echter nog steeds moeilijk te vinden tijdens het rijden, en het digitale instrumentenpaneel is niet erg uitgebreid instelbaar. Android Auto en Apple CarPlay zijn wel allebei standaard draadloos beschikbaar en er is een dubbele inductielader om zowel jouw telefoon als die van je passagier in leven te houden. Handig! Hyundai heeft ook de fysieke knoppen behouden om de klimaatcontrole, multimedia en de rijmodi te bedienen, wat het leven aan boord van deze grote SUV een stuk gemakkelijker maakt!

Ruimte in overvloed

Wat ook aangenaam is aan boord van de Hyundai Santa Fe, is alle ruimte waarover je beschikt. Zijn wielbasis van 2,815 m schept namelijk voldoende ruimte om comfortabel 5, of optioneel zelfs 7 passagiers mee te nemen - al is de derde zitrij wat krapper en vooral geschikt voor de kleintjes. De Hyundai Santa Fe geniet ook van een royale kofferruimte, met een volume van 711 tot 2.032 liter als 5-zitter en 628 tot 1.949 liter als 7-zitter. Hou echter voldoende ruimte vrij achter de auto voor de grote achterklep.

De Hyundai Santa Fe beschikt ook over tal van handige opbergruimtes in het interieur, zoals zijn dubbele handschoenkastje, de middenconsole die zowel naar voren als naar achteren kan worden geopend, en waaronder ook nog een lade zit verstopt. Twee vakken die dus ook vanop de achterbank bereikbaar zijn. De Koreaanse gezins-SUV heeft zelfs een compartiment dat al je spullen kan ontsmetten via UV-straling! Waarom? Geen idee, maar waarom ook niet?

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Hybride of plug-inhybride

Hyundai biedt twee motoropties aan voor de nieuwe Santa Fe: hybride of plug-inhybride. Beide versies gebruiken dezelfde 1,6 liter-turbobenzine en een 6-trapsautomaat. Samen met de elektromotor levert dat een totaal vermogen op van 158 kW (215 pk) en 367 Nm koppel in het geval van de Santa Fe Hybrid, of 185 kW (252 pk) en 367 Nm onder de motorkap van de PHEV. Die laatste komt altijd met vierwielaandrijving, de zelfladende hybride bestaat ook als voorwielaandrijver.

Met deze motoren kan de Hyundai Sante Fe in respectievelijk 9,8 of 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, de topsnelheid is in bede gevallen begrensd op 180 km/u. Maar ondanks zijn avontuurlijke uiterlijk en zijn optionele vierwielaandrijving is de Santa Fe niet in staat om ver buiten de gebaande paden te treden, ook al lijkt hij op een Land Rover Discovery.

Het grootste verschil tussen de Hyundai Santa Fe Hybrid en Plug-In Hybrid is natuurlijk de grootte van hun batterij. Die meet 1,49 kWh in de Hybrid en 13,8 kWh in de stekkerversie, die tot 54 km volledig elektrisch kan rijden. Dat levert ook een officiële CO2-uitstoot op van slechts 38 g/km, tegenover 146 tot 163 g/km voor de gewone hybride. Die laatste heeft een officieel gemiddeld verbruik van 6,4 tot 7,4 l/100 km, afhankelijk van de uitrusting en het aantal aangedreven wielen. Cijfers die ook in de praktijk haalbaar blijken.

Nooit veel dorst

Achter het stuur van de plug-inhybride Hyundai Santa Fe konden we net geen 50 km volledig elektrisch rijden alvorens we zonder stroom kwamen te zitten. Met een lege batterij konden we vervolgens een minimaal gemiddelde van 6,4 l/100 km meten op een gevarieerd parcours van 40 km. Na iets meer dan 400 km te hebben afgelegd en één keer te hebben opgeladen, sloten we onze test af met een gemiddelde van 6,7 l/100 km. Dat ligt dus erg dichtbij de officiële cijfers van Hyundai.

We hadden ook de gelegenheid om de klassieke hybride motorisatie van de Santa Fe te testen. Die lag echter niet onder de motorkap van de Hyundai, maar wel onder die van zijn technische tweelingbroer, de Kia Sorento. Daarmee haalden we een gemiddelde van 6,9 l/100 km, ondanks de vierwielaandrijving van ons testmodel. Dit ligt opnieuw pal binnen het bereik dat de Koreaanse constructeur aankondigt.

De ultieme gezins-SUV, of toch bijna…

Tijdens het rijden merk je meteen dat de Hyundai Sante Fe vooral een comfortabele SUV is. Hij geniet om te beginnen van een uitstekende regeneratieve remwerking, die je in vier standen kan instellen via de flippers aan het stuur. Zijn ophanging veegt ook de meeste putten en bulten van het asfalt glad, zonder dat het echt een vliegend tapijt wordt. Toch helt de Sante Fe nog steeds redelijk wat over in de bochten.

En hoewel hij “compacter” is dan hij lijkt, is de Hyundai Sante Fe verre van een compacte auto, en al zeker geen lichtgewicht. Zijn massa schommelt namelijk van 1.845 tot 2.090 kilo, afhankelijk van de motorisatie en de configuratie van het interieur. Met een sprinttijd van 0-100 km/u in 9,3 tot 9,8 seconden is het ook geen topatleet, al is hij meer dan vlot genoeg om met het verkeer mee te komen. Maar het enige dat ons echt heeft gestoord achter het stuur, is de geluidsisolatie van de Santa Fe, en dan vooral die van de motorruimte. De viercilinder laat flink van zich horen als hij aan het werk moet.

Prijs

Hoeveel kost de Hyundai Santa Fe 2025 in België?

De prijzen van de Hyundai Santa Fe beginnen bij 61.199 euro voor de hybride. De Koreaanse SUV is er in drie uitrustingsniveaus: Shine, Luxury en Calligraphy, met telkens een verschil van 2.000 euro. De 7 zitplaatsen vragen een meerprijs van 1.000 euro, terwijl vierwielaandrijving nog eens 2.000 euro extra kost. De plug-inhybride is dan weer alleen verkrijgbaar vanaf de Luxury-uitvoering en kost minstens 68.499 euro.

Om maar te zeggen dat de nieuwe Hyundai Santa Fe niet goedkoop is, maar anno 2025 zijn dit (helaas) geen uitzonderlijke prijzen… Hij is dan ook zeer goed uitgerust vanuit de fabriek, met als enige losse optie een dubbel glazen dak (enkel op de Hybrid). Bovendien krijg je 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Dat maakt de hoge aanschafprijs toch al deels goed.

Verdict

De Hyundai Santa Fe is een uitstekende SUV voor het gezin, of je nu voor de hybride of de plug-inhybride kiest. Hij is vooral comfortabel en heeft geen sportieve aspiraties. Voor ons is het zelfs een van de beste gezinswagens van het moment! Toegegeven, goedkoop en volledig vrij van fouten is hij niet. Maar dankzij zijn charismatische uiterlijk en zijn zeeën aan binnenruimte vergeef je hem al snel zijn kleine imperfecties!

Advertentie
Advertentie