Europese autofabrikanten maken een moeilijke tijd door. De Europese Commissie is vastbesloten hen te helpen. Ze krijgen meer tijd om aan de strenge CO₂-regels te voldoen, maar de einddoelen blijven weliswaar overeind. Om de sector te steunen in de transitie, heeft de Europese Commissie een set maatregelen klaar die de auto-industrie uit het slop moet halen.

Advertentie
Advertentie

Meer tijd, maar uitstel is geen afstel

Het einddoel blijft echter onveranderd: vanaf 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto's meer verkocht worden die CO₂ uitstoten. Dit betekent in de praktijk het einde van nieuwe benzine- en dieselauto’s in de catalogus, tenzij ze op klimaatneutrale brandstoffen rijden. Er wordt dus nog een deur opengelaten voor koolstofneutrale brandstoffen zoals e-fuels, maar daarvan weten we al dat ze geen oplossing zijn op grote schaal voor personenwagens.

Bedrijfswagens als instrument naar vergroening

De Europese Commissie zet extra in op zakelijke wagenparken, die goed zijn voor ruim 60% van alle nieuwe auto's in Europa. Er komt nieuwe wetgeving die bedrijven verplicht om vanaf 2028 hun wagenpark te vergroenen als dat meer dan 50 wagens telt (die verplichting geldt nu vanaf 100 wagens). Niet alleen wordt op deze manier de verkoop van nieuwe elektrische wagens gestimuleerd, maar deze aanpak zou tegen 2035 bijna 7 miljoen betaalbare elektrische auto's op de tweedehandsmarkt moeten brengen.

BMW elektrische auto geparkeerd bij oplaadpunt, Belgische nummerplaat zichtbaar.
Advertentie
Advertentie

Europese miljarden om grote stappen te zetten

Europa trekt ook flink de portemonnee open: 1,8 miljard euro voor batterijproductie, 1 miljard euro voor nieuwe batterijtechnologie en 570 miljoen euro voor laadpalen. Die laatste zijn hard nodig, want momenteel staat 60% van alle Europese laadpalen in slechts drie landen (Nederland, Duitsland en Frankrijk). Een groter aantal laadpalen in landen die achterlopen, zal daar zorgen voor een snellere adoptie van elektrische mobiliteit.

Elektrische blauwe auto laad bij station met rode achterlicht 's nachts.
Interieurzicht auto op snelweg, head-up display en gematigd verkeer bij bewolkt weer.

Voor Europese batterijfabrikanten is het moeilijk concurreren tegen Chinese concurrenten. De Commissie overweegt daarom joint ventures met Aziatische batterijfabrikanten om te leren van hun expertise (een tactiek die China zelf al jaren met succes voert). Daarnaast wil Europa striktere eisen invoeren voor onderdelen van elektrische voertuigen die in de EU worden verkocht.

Ook wil de EU de regels voor rijhulpsystemen stroomlijnen om niet achter Amerika en China aan te lopen in de race naar zelfrijdende auto's.

Tot slot wordt ook de consument niet vergeten. Voor hen belooft Europa meer stimulerende maatregelen en sociale leaseconstructies voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische wagens. De details van al deze steunmaatregelen zullen in de komende maanden verder uitgewerkt worden.

En de constructeurs? Die werken hard aan goedkopere elektrische modellen zoals de Citroën ë-C3, Volkswagen ID.1 en een nieuwe Dacia onder de €18.000. Daarmee hopen zij de consument te kunnen verleiden tot de aankoop van een elektrische wagen

Advertentie
Advertentie
Witte Citroën C3 auto op een binnenautobeurs, omringd door bezoekers.
Dashboardconsole Honda e met 96% batterijweergave.

Industrie juicht, milieubeweging fronst: verdeelde reacties op EU-koerswijziging

De gunstmaatregelen komen er na aandringen van vertegenwoordigers uit de autoindustrie die opriepen tot het aanpassen van de doelstellingen om zo zware straffen te vermijden en de concurrentiepositie van Europa te versterken.

Sommige constructeurs - zoals Volkswagen, dat een boete van 1,5 miljard boven het hoofd hing - juichen de maatregelen toe. Milieuorganisaties zijn dan weer minder blij met het naar beneden bijstellen van de ambities, omdat het een verkeerd signaal zou geven aan autoconstructeurs die hebben nagelaten om de nodige investeringen te doen in schone technologie.

Advertentie
Advertentie