Leapmotor heeft grote plannen op de Europese markt en dat is geen toeval. Stellantis heeft in 2023 1,5 miljard euro geïnvesteerd in het ambitieuze Chinese merk en een joint venture opgericht om de modellen van het merk hier te vermarkten.

Advertentie
Advertentie

Vandaag kan je de 100% elektrische Leapmotor T03 en C10 SUV al vinden bij het Belgische dealernetwerk van Stellantis. Binnenkort komt daar nog een nieuw model bij: de Leapmotor B10, een compacte elektrische SUV. Je kan je stilaan afvragen of Stellantis ondertussen nog niet genoeg modellen heeft in dat segment…

515 liter bagageruimte in de Leapmotor B10 SUV

De compacte crossover heeft een lengte van 4,56 m en is daarmee 18 cm korter dan zijn grote broer, de C10. Hij heeft een koffer met variabele laadvloer van 420 tot 515 liter en met de achterbank plat loopt zijn laadvolume op tot 1.415 liter.

Ongeziene technologie en rijhulpsystemen

Qua design deelt de B10 heel wat kenmerken met de C10 met als meest opvallende elementen de verzonken deurgrepen, de ledstrip achteraan en de LiDAR op het dak. Waar de B10 echter het verschil mee hoopt te maken in zijn segment, is zijn technologische uitrusting die Leapmotor zelf omschrijft als “ongezien voor dit prijssegment”. Hij heeft een LiDAR-sensor op het dak, twee 8MP frontale camera's, vier 3MP camera’s rondom, twaalf ultrasone sensoren en drie mm-golfradars.

Paarse Zeekr X elektrische SUV op minimalistische paarse achtergrond.
Zijdeur van een auto in metallic paars, met verzonken handgreep en stijlvolle spiegel.
Achteraanzicht van een paarse Tesla, strak en minimalistisch design met metallic tint.
Achteraanzicht van paarse Leapmotor B10 met futuristische LED-achterlichten.
Advertentie
Advertentie

800V-platform met 600 km bereik voor de Leapmotor B10

De B10 is gebouwd op het Leap 3.5 800 V-platform. Het instapmodel heeft een enkele elektrische motor achteraan met 132 kW (177 pk). De krachtigere variant krijgt een sterkere motor van 160 kW (215 pk) en gaat van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Er is keuze uit een batterij van 56,2 kWh met een rijbereik van 510 km (CLTC) en een batterij van 67,1 kWh met een range tot 600 km (CLTC).

Concrete laadvermogens worden niet gecommuniceerd, maar Leapmotor laat weten dat de kleine batterij in 19 minuten kan opladen van 30 tot 80%, de grote batterij heeft daar 1 minuutje meer voor nodig. Zijn rijgedrag hebben we nog niet kunnen testen, maar Leapmotor probeert ons vooraf al gerust te stellen door te melden dat de specialisten van Maserati het chassis hebben mogen finetunen.

Paarse HiPhi SUV zijaanzicht tegen paarse achtergrond, modern en elegant ontwerp.
SUV BYD B10 in metallic paars met modern ontwerp en opvallende LED-achterlichten.

Made in Spain: productie in Europa vanaf 2026

De B10 is pas gelanceerd in China, maar komt ook naar Europa. Meer nog: hij zal in Europa gebouwd worden! Leapmotor heeft namelijk een overeenkomst gesloten met een fabriek in Zaragoza, Spanje om daar de B10 te bouwen vanaf begin 2026. Momenteel lopen er al T03’s van de band in Polen.

Of die productie in Spanje - en het wegvallen van de Chinese importtarieven - betekent dat we eindelijk ook in Europa een Chinese gezinswagen kunnen kopen voor een appel en een ei, zal nog moeten blijken. In China variëren de prijzen van de B10 tussen 12.000 euro en 15.500 euro.

Advertentie
Advertentie