Als praktische bedrijfswagen draagt de bestelwagen de naam Ford Transit Custom, terwijl de gezinsversie voor comfortabel passagiersvervoer Tourneo Custom heet. De Transit Custom MS-RT schippert tussen beide werelden met zijn "multi use"-carrosserie met dubbele rij stoelen in een dubbele cabine, gescheiden van de laadruimte. Meer nog: hij toont zelfs sportieve ambities. De naam MS-RT is namelijk afkomstig uit de competitiewereld. Het verwijst naar M-Sport Road Technology en werd eerder al gebruikt voor de Ranger MS-RT pick-up. Deze verrassende combinatie heeft onverwachte troeven getoond op de weg met zijn plug-in hybride configuratie uit de Transit/Tourneo Custom. Van onze test hebben we 5 opvallende details onthouden.

Advertentie
Advertentie

1. De rebelse geest van MS-RT

Een saaie witte of deprimerende zwarte bestelwagen past niet bij de filosofie van het huis. De Ford Transit Custom MS-RT wil gezien worden. Levendige kleuren en opzichtige aerodynamische toevoegingen maken een discrete rit of levering onmogelijk. De stickers op de carrosserie zijn niet verplicht, maar de voorbumper met opvallende lamellen, de achterspoiler, de diffusor, de speciale zijskirts, de 19-inch velgen en de verbrede wielkasten maken wel degelijk deel uit van het pakket. Hetzelfde geldt voor de blauwe remklauwen. Dit is een machine die opvalt in de wereld van de bestelwagens. Dat het kleurenpalet allesbehalve subtiel is, helpt ook: blauw, groen, geel, oranje en paars met namen als Fast Blue, Ultramarine Blue, Yellow Green, Cadmium Yellow, Sunset Orange en Turini Purple.

Groene Ford MS-RT bestelwagen op bosweg, sportief en modern ontwerp.
Interieur van een moderne Ford bestelwagen met ergonomisch stuur en digitaal scherm.
Advertentie
Advertentie

2. De krachtige motoren van de Custom

Ford haalt het onderste uit de kan voor de Transit Custom MS-RT met de krachtigste motoren uit het gamma. Bovenaan staat de elektrische 286 pk (210 kW) E-Transit Custom met een WLTP-bereik van 337 km dankzij zijn 64 kWh-batterij. Dit vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd, net als bij de 160 kW (218 pk) versie. Met een verbrandingsmotor worden de voorwielen aangedreven. Er is ook een PHEV plug-in hybride, een voorwielaandrijver van 233 pk die een 2,5 l benzinemotor van 118 pk combineert met een elektromotor van 152 pk (111,7 kW) met een elektrisch bereik van ongeveer 50 km. Een hybride oplossing die nooit aan kracht verliest onderweg, zelfs niet wanneer de 11,8 kWh-batterij "uitgeput" is. En dan is er nog de 2,0 l EcoBlue dieselmotor van 170 pk met 8-traps automatische transmissie die het vermogen naar de voorwielen stuurt. Het is echter ook mogelijk om deze diesel te voorzien van vierwielaandrijving.

Groene Ford Transit Custom bestelwagen geparkeerd in een rustige, zonnige straat.

3. Het middelpunt

Aan boord van de Transit Custom MS-RT telt elk detail. Allereerst het stuurwiel. Het is versierd met een blauwe markering van de stuurpositie, een herkenningspunt om het noorden niet te verliezen in allerlei bochten. Blauw is ook de kleur van de stiksels op de stoelen van ecologisch leder. Met de zijdelingse steun die ze bieden, zijn ze ontworpen om sportief te rijden. Ondanks het MS-RT-logo moet je wel in gedachten houden dat dit een bestelwagen is van 2 m hoog. De rijpositie lijkt meer op die van een hulpvoertuig dan op die van een aan de weg klevende bolide in polepositie. Het enthousiasme van de "bestelwagen" belemmert je niet om hem comfortabel onder controle te houden en één te worden met het beest voor een serene rijervaring.

Advertentie
Advertentie
Interieur van een Ford met digitaal dashboard en modern centraal touchscreen.
Interieur van groene bestelwagen met zwarte leren achterbank en blauwe stiksels.

4. De sportieve genen van M-Sport

M-Sport Road Technology werd in 2015 opgericht door Edward Davies en het bedrijf M-Sport. Deze engineeringpartners hebben rallyauto's ontwikkeld voor Ford. Zo waren er M-Sport-kits voor de bedrijfsvoertuigen van het merk. Nu is hij direct verkrijgbaar bij de dealer volgens Ford's wensen. Deze Transit beschikt over aangepaste vering voor een preciezere wegligging zodat hij minder zweeft dan een klassieke bestelwagen. De constructeur heeft er ook voor gezorgd dat de wielen zijn voorzien van Goodyear Eagle Sport 235/45 R19-banden.

Advertentie
Advertentie
Heldere groene Ford Transit Custom M-Sport geparkeerd in een landelijke voorjaarsomgeving.

5. Een Transit die even praktisch als sportief is

Cruisen in het fluogroen en met een coole sportieve look is geweldig. Maar de Ford Transit Custom MS-RT blijft een echt bedrijfsvoertuig. Zo is het mogelijk om te kiezen voor een configuratie als bestelwagen met 3 zitplaatsen voorin en een laadruimte van 6,8 m³ uitgerust met 230V-stopcontacten in het compartiment, met de lange wielbasis L2. Het voertuig meet dan 5,45 m in plaats van de 5,05 m van de L1. Beide lengtes worden ook aangeboden met een dubbele cabine voor het vervoer van 5 of 6 personen. De achterpassagiers worden dan afgeschermd van de lading door een tussenwand. Zo kan een groep in een geïsoleerde cabine de weg op voor het werk of vrije tijd. Alleen moet al dat moois wel eerst verdiend worden, met een factuur van bijna 70.000 euro inclusief btw voor de geteste PHEV hybride L1-variant. De diesel vraagt een inspanning van minimaal 60.000 euro, inclusief btw. Voor de elektrische versie moet je bijna 86.000 euro inclusief btw neertellen! Maar ach, als je ervan houdt...

Heldere groene bestelwagen met open achterdeuren, lege laadruimte zichtbaar.
Interieur van een groene bestelwagen, achterstoelen met veiligheidsgordels, zijdeur geopend.