Door vast te houden aan atmosferische en wankelmotoren, zwemt Mazda volledig tegen de stroom in! Wat vandaag geldt, was vroeger al net zo: het erfgoed van het Japanse merk bestaat uit tal van gedurfde en bijzonder aantrekkelijke modellen. Hier zijn 5 Mazda’s die je beter nu koopt, voordat hun waarde de hoogte inschiet…

Advertentie
Advertentie

1. Mazda RX-7 FD (1992-2002)

Sportwagens en GT’s uit de jaren 90 zijn momenteel enorm in trek, en deze RX-7 is daarop geen uitzondering! Dit laatste model uit de RX-7-reeks – generatie FD – wordt door velen beschouwd als de meest begeerlijke van allemaal. Toegegeven, de motor lust een flinke slok en is minder duurzaam dan een conventionele krachtbron, maar wat een karakter! Dankzij twee turbo’s haalt de wankelmotor tussen de 255 en 280 pk. Voeg daar een unieke sound, een uitgebalanceerd chassis en een tijdloos design aan toe, en je hebt een absolute droomwagen. Helaas zijn veel exemplaren gesloopt door drifters of verminkt door de tuningrage. De prijzen beginnen rond de 50.000 euro, en de mooiste exemplaren gaan al voor meer dan 70.000 euro over de toonbank. En dat is misschien nog niet het einde…

Grijze Mazda RX-7 sportwagen met opvallende velgen en achterspoiler.
Advertentie
Advertentie

2. Mazda MX-5 NB (1998-2005)

De MX-5 heeft eigenlijk geen introductie meer nodig: deze legendarische roadster is de best verkochte ter wereld. Inmiddels zijn er vier generaties van het model. De tweede generatie, de NB, zat lange tijd tussen wal en schip – met de iconische NA waarvan de prijzen de lucht in schoten en de NC die nog volop als occasie circuleert. Maar nu krijgt de NB plots de aandacht die hij verdient! Hij verloor de klapkoplampen van zijn voorganger, maar behield wat echt telt: een perfect uitgebalanceerd chassis, een eenvoudig te bedienen softtop, een charmant design en betrouwbare motoren. Met een 1.6- of 1.8-benzinemotor die tot 146 pk levert, is rijplezier gegarandeerd. En het goede nieuws? Degelijke exemplaren zijn nog steeds te vinden onder de 10.000 euro!

Mazda MX-5 zilvergrijs, stijlvolle cabriolet met rode stoelen, rechterkant.

3. Mazda RX-8 (2003-2012)

De Mazda RX-8 doet werkelijk niets zoals de rest! Als opvolger van de RX-7 heeft hij een meer gezinsvriendelijke aanpak, met vier zitplaatsen en unieke “suicide doors” achteraan. Onder de motorkap ligt een compleet nieuwe wankelmotor, maar deze keer zonder turbo’s. Dat betekent dat het vermogen, afhankelijk van de versie, 192 of 231 pk bedraagt. Exemplaren voor minder dan 10.000 euro bestaan nog, maar wees voorzichtig: de motor heeft een beperkte levensduur (ongeveer 100.000 km) en revisies zijn niet eenvoudig. Laat je dus bijstaan door een expert als je er een koopt. Maar als je het aandurft, heb je wel een bijzonder unieke machine!

Advertentie
Advertentie
Helderrode Mazda RX-8 vanuit driekwart vooraanzicht, met opvallend sportief design.

4. Mazda 323 GT-R (1989-1994)

Deze blijft opvallend onder de radar! De Mazda 323 mag dan een bescheiden compacte auto lijken, maar in de GT-R-versie is het een echte raket. Kijk maar eens naar de specs: een 1.8 liter-turbomotor met 185 pk, vierwielaandrijving en een productie van slechts 2.200 exemplaren. Dit is een zeldzame, compromisloze Japanse hot hatch, ontworpen om te concurreren met de rally-iconen van zijn tijd. En toch blijft de prijs verrassend laag: een goed exemplaar is al te vinden vanaf 25.000 euro. Hoe lang dat zo blijft, is maar de vraag…

Advertentie
Advertentie
Rode Mazda 323 GT op grind met sportieve luchtinlaten en elegante afwerking.

5. Mazda MX-3 V6 (1991-1998)

Iedereen kent de MX-5, maar wat weet je van de MX-3? Op het eerste gezicht lijkt dit schattige coupétje weinig spectaculair: geen cabriodak, voorwielaandrijving… Maar het geheim zit onder de motorkap! Naast een 1,6 liter-viercilinder bood Mazda ook een piepkleine V6 van 1,8 liter aan, goed voor 130 pk en een verslavend mooie soundtrack. Helaas zijn veel exemplaren geveld door roest of mismeesterd door tuningfanaten. Een origineel en goed bewaard exemplaar is inmiddels een zeldzaam juweeltje. De prijs? Rond de 7.000 euro… Een koopje!

Rode sportwagen Mazda Eunos Presso, vooraanzicht, ontwerp uit de jaren '90.