De opkomst van de elektrische wagen wordt vaak gezien als een bedreiging voor het elektriciteitsnetwerk. Als deze auto’s allemaal tegelijk tijdens piekmomenten opgeladen worden, dreigt een overbelasting van het bestaande systeem. Nochtans vormt diezelfde elektrische auto een belangrijk deel van de oplossing in dat complexe vraagstuk. En nog interessanter: als eigenaar zou je er elk jaar nog een flinke som aan over kunnen houden ook!
Tweerichtingsverkeer van elektriciteit
Slapend rijk worden, dat wil toch iedereen? Als we het recentste onderzoek van Eurelectric en EY mogen geloven, is dit precies wat Vehicle-to-Grid (V2G) technologie mogelijk moet maken. Terwijl je auto slaapt op zijn parkeerplaats, levert hij jou geld op door energie te leveren aan het net.
V2G-technologie zorgt ervoor dat elektriciteit in twee richtingen kan stromen (bidirectioneel laden). Normaal gesproken laadt je elektrische auto alleen op, maar met V2G kan je auto ook energie terugleveren aan het net wanneer dat nodig is. Je EV wordt dus een rijdende stroombron die het elektriciteitsnet helpt balanceren.
Hoeveel brengt V2G jou mogelijk op?
Er zijn verschillende manieren om financieel voordeel te halen uit de flexibiliteit die je EV biedt. Je kan je auto opladen wanneer stroom goedkoop is (meestal 's nachts) en terugleveren wanneer de prijzen hoog zijn tijdens piekmomenten (slim laden). Zelfs zonder bidirectioneel laden kan je vandaag al profiteren van het zogenaamde dynamische tarief waarbij je minder betaalt als je op gunstige momenten laadt.

Daarnaast kan je je auto inzetten om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren en daarvoor zijn netbeheerders bereid te betalen. En dat kan je elk jaar een aardige cent opleveren. Eurelectric en EY rekenden uit hoeveel precies. Een eigenaar van een EV in Europa kan 450 tot 2.900 euro per jaar besparen (in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor) door slim laden en bidirectioneel laden te combineren. Het bedrag verschilt tussen de verschillende landen als gevolg van de lokale energiemarkt en regelgeving, maar is ook afhankelijk van het type EV en meer bepaald de grootte van de batterij. Hoe groter de batterij, hoe groter het voordeel.
Kijken we voor bezitters van een elektrische wagen enkel en alleen naar de winst die V2G extra kan opleveren bovenop de reguliere kostenbesparing van een EV, dan zien we dat die opbrengst kan oplopen tot 1.760 euro per jaar.
Waarop wachten we dan nog?
Zoals vaak is het in theorie makkelijker dan in praktijk. Vandaag zijn er nog wel wat obstakels die een wijdverspreide adoptie van V2G tegenhouden.
Bidirectionele laders en compatibele elektrische wagens zijn nog maar beperkt beschikbaar. Kia rolt momenteel bijvoorbeeld Vehicle-to-Home (V2H) uit voor de EV9 in geselecteerde regio’s, maar dit is slechts een tussenstap naar de echte V2G-functionaliteit. Ook de Neue Klasse modellen van BMW zijn ontworpen om dit soort laadtechnieken toe te laten.
De hoge kosten van V2G-laadpalen zijn een ander probleem. In veel landen is er ook het probleem van dubbele belasting, waarbij je tweemaal betaalt: bij het opladen én bij het terugleveren.


V2G: gigantisch maatschappelijk potentieel
De toekomst ziet er echter veelbelovend uit. Verschillende landen werken al aan het wegnemen van regelgevende barrières, zoals het afschaffen van deze dubbele belasting. Er wordt werk gemaakt van standaardisatie en autofabrikanten brengen steeds meer V2G-compatibele modellen op de markt.
Het grootste potentieel van V2G ligt echter in de collectieve impact. Met naar verwachting 55 miljoen elektrische voertuigen op Europese wegen tegen 2030, kan de gecombineerde batterijcapaciteit werken als een enorm gedistribueerd energieopslagsysteem dat het net stabiliseert, hernieuwbare energie effectiever integreert en netwerkkosten verlaagt. Dit kan leiden tot een jaarlijkse besparing van 4 miljard euro voor Europese netbeheerders.
Zodra de technologie toegankelijker wordt en de regelgeving verbetert, zal je elektrische auto niet alleen een vervoersmiddel zijn, maar ook een actief onderdeel van het energiesysteem én een bron van inkomsten!