of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/8

V2L, V2G en V2H: de elektrische auto, een batterij op wielen?

De algemene afkorting ‘V2X’ slaat op de mogelijkheid om ook van elektrische voertuigen gebruik te maken als energiebron. Maar hoe?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

14 Juni 2022

Advertentie

Elektrisch of niet, een auto is eerst en vooral een object waarmee je je van punt A naar punt B kan verplaatsen. Maar de aanwezigheid van een grote batterij zorgt ervoor dat je er aan kan denken om je elektrische auto ook te gebruiken als energiebron voor diverse toepassingen.

Tweerichtingsverkeer

Nog) niet alle elektrische auto's op de markt bieden die mogelijkheid. Om ervan gebruik te kunnen maken, moet het model uitgerust zijn met een zogenaamde 'bi-directionele' boordlader. Zoals de naam al zegt, betekent dit dat hij elektriciteit van het net naar de batterijmodule kan sturen en van de batterij naar een andere verbruiker.

Overal elektriciteit!

Het eerste en meest eenvoudige gebruik van een bi-directionele lader heet V2L of 'Vehicle-to-load'. Daarmee wordt het voertuig een soort mobiele batterij in XXL-formaat. Met deze functie kan je je elektrische auto gebruiken als stroomvoorziening voor elektrische apparaten, van een laptop tot een elektrische fiets, een koffiezetapparaat of draagbaar gereedschap voor werken in openlucht. Of zelfs een andere elektrische auto opladen als die geen stroom meer heeft...


Thuisbatterij

Buiten de 'eenvoudige' V2L-functie maken langzaamaan ook andere, meer complexe toepassingen hun opwachting. De zogenaamde V2H-functie bijvoorbeeld, kort voor 'Vehicle-to-Home'. In dit geval is het mogelijk om je auto te gebruiken als stroombron voor je huis. Het voertuig dat met het laadpunt van het huis verbonden is, dient dan als thuisbatterij. Je kan bijvoorbeeld de batterij van je auto opladen wanneer je zonnepanelen maximaal produceren en dan 's avonds je huishoudelijke apparaten van stroom voorzien. Bovendien kan je met deze functie de continuïteit van je elektriciteitsvoorziening garanderen, zelfs bij een storing op het net.

Geld besparen?

Met de V2G-functie, "Vehicle-to-grid", kan het voertuig ook rechtstreeks met het net communiceren. Dit betekent dat de laad- en ontlaadfase van het voertuig gemoduleerd kan worden naargelang de pieken in het verbruik en de productie op het net. Wanneer grote hoeveelheden energie aan het net worden onttrokken, zouden elektrische voertuigen hun elektriciteit aan de lokale infrastructuur kunnen teruggeven om vraag en aanbod in evenwicht te helpen brengen. Omgekeerd zullen de auto's dan opladen tijdens de productiepieken. Voor de eigenaar van het elektrische voertuig is het dan de bedoeling dat hij een veel voordeliger tarief krijgt bij het opladen in het kader van een dynamisch elektriciteitstarief.


Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie