Ford: de veelzijdige gigant

Bekend zowel voor zijn bedrijfsvoertuigen als voor zijn sportieve en compacte auto's, is Ford een merk met vele gezichten. Een merk dat een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de moderne auto en, meer specifiek, zijn productiemethoden. Ontdek het merk in 7 punten!

Geschiedenis

Aan het begin van de 20e eeuw stond de auto nog in de kinderschoenen. Voorbehouden aan een elite en zowel weinig performant als betrouwbaar, trok het echter een groeiend aantal industriëlen aan die het zagen als een oplossing voor de toekomst van mobiliteit. Een van hen was Henry Ford, die zijn bedrijf oprichtte in 1903. In tegenstelling tot de meeste van zijn tijdgenoten zag Henry Ford de auto echter niet als een luxe waar of als accessoire voor het dagelijks leven, maar eerder als een transportmiddel voor de massa. En al in 1908 bracht hij zijn ideeën in praktijk met de lancering van de Ford T, de eerste industriële en "populaire" auto ter wereld. Om de kosten te verlagen, paste Henry Ford de principes van het Tayloriaans systeem toe op de productielijnen en herontwierp hij de hele logistiek om verspilling te voorkomen. Dit werd een fenomenaal succes, met meer dan 15 miljoen exemplaren geproduceerd tot 1927! Dit succes zorgde ervoor dat het merk over de hele wereld bekend werd.

 

Het ontwaken na de oorlog was moeilijk, maar enkele opvallende successen, zoals de sportieve overwinningen in de 24 uur van Le Mans en de lancering van de zeer begeerde Mustang in de jaren 60, hielpen het merk weer aan de top te komen. In Europa kende Ford verschillende divisies die elk hun eigen gamma produceerden: Ford Frankrijk, Ford Groot-Brittannië en Ford Duitsland. Het merk zou uiteindelijk zijn aanwezigheid in Europa rationaliseren en tegelijkertijd investeren in andere merken. Zo kocht Ford in de laatste twee decennia van de 20e eeuw vele merken: Jaguar, Land Rover, Aston Martin en zelfs Volvo werden onder de Ford-vlag gebracht, terwijl de Amerikaanse gigant zijn aandeel in Mazda vergrootte. In de volgende eeuw rationaliseerde het merk zijn merkenportefeuille aanzienlijk, die vandaag de dag nog slechts twee merken bevat: Ford en Lincoln.

2. Huidige gamma

Met enkele uitzonderingen, zoals de Ford Focus en de Ford Mustang, concentreert het huidige gamma van de fabrikant zich voornamelijk rond SUV's en begint het met de sympathieke Ford Puma. Vervolgens vinden we de Ford Kuga, Ford Explorer, Ford Mustang Mach-E en de nostalgische Ford Bronco. Voor gezinnen die vooral ruimte zoeken, heeft de fabrikant ook enige ervaring en biedt hij de Ford Tourneo Courier en Ford Tourneo Custom aan. Aan de kant van de bedrijfsvoertuigen heeft het merk een legende op wielen gecreëerd met de Ford Transit en Ford Transit Custom. Verkiest u een pick-up boven een bestelwagen? De Ford Ranger staat voor u klaar! En als u deze laatste wilt gebruiken op ruig terrein, is de Ford Ranger Raptor een must!

3. Legendarische modellen

De eerder genoemde Ford T is natuurlijk het belangrijkste model van het merk, omdat Ford dankzij deze auto is uitgegroeid tot de kolos die we vandaag kennen. De Ford A, die de opvolger werd, heeft ook zijn aandeel liefhebbers, omdat hij glamoureuzer en gemakkelijker te gebruiken is dan de "T". Na de oorlog lanceerde Ford een mooie reeks iconische modellen, zowel op de sportieve markt, met de Ford Thunderbird, Ford Mustang, Ford Capri en andere Ford GT, als op de markt van compacte en gezinsauto's, met de onmisbare Ford Ka, Ford Fiesta, Ford Focus en andere Ford Mondeo, en zelfs op de markt van bedrijfsvoertuigen en luxe SUV's, met de Ford Bronco, Ford F150 en Ford Explorer.

4. Innovatie en technologie

De grootste innovatie die Ford in de auto-industrie bracht, dateert uit het begin van de 20e eeuw en is van industriële aard: het Fordisme, geïnspireerd door het tayloriaans systeem, is een assemblagemethode die door vele andere industriëlen werd gekopieerd, met André Citroën voorop. Bovendien revolutioneerde Ford al in 1914 de arbeidswereld door zijn arbeiders royaal te betalen en hen een 5-daagse werkweek aan te bieden. In 1964 lanceerde Ford de Mustang, die het segment van de pony cars populairiseerde met een auto die zeer aanpasbaar was en een zeer lage startprijs had. Het verbluffende succes van deze formule wordt nog steeds aangehaald in business schools! Dichter bij huis ontwikkelde Ford ook een dode-hoek waarschuwingssysteem, dat voor het eerst werd gepresenteerd op het concept GT90.

5. Prestaties en betrokkenheid in competities

Hoewel Ford al vroeg auto's in competitie bracht, verwierf de gigant zijn roem op dit gebied onmiskenbaar in de tweede helft van de jaren 60. In 1966 maakte Ford een einde aan de indrukwekkende reeks opeenvolgende overwinningen van Ferrari in de 24 uur van Le Mans, waarmee het niet alleen wraak nam op deze Italiaanse ambachtsman die zijn overnamebod had afgewezen, maar ook het merkimago verjongde! Een mooie zet die het merk op de voorgrond van de autosport plaatste, waar het de komende jaren gul in zou investeren, zowel in de Formule 1 met zijn beroemde V8-motor, in rally's als in de toerwagenklasse. Aan de kant van de particuliere auto's ontbraken de sportieve modellen nooit, van de Ford Cortina Lotus tot de Ford GT en de reeks ST- en RS-modellen, er is voor elk wat wils en... voor elke portemonnee!

6. Milieubescherming en elektrische voertuigen

De fabrikant is begonnen met een groot offensief om zijn gamma te elektrificeren, dat naast hybrides en plug-in hybrides ook 100% elektrische voertuigen omvat, zoals de Explorer, de Mustang Mach-E en de Tourneo Custom. Op het gebied van assemblage kondigt Ford aan dat het de hele productieketen en materiaalvoorziening analyseert voor een zo deugdzaam mogelijk resultaat. De leveranciers van het merk ontvangen bovendien een gids voor goede milieuprocedures. Ten slotte moedigt het merk ook alternatieve vervoermiddelen aan naast de auto.

7. Wereldwijde aanwezigheid

Het duurde slechts enkele jaren voordat Ford de grenzen van zijn thuismarkt overschreed. Vandaag de dag is het merk aanwezig in alle uithoeken van de wereld en heeft het ongeveer 350.000 werknemers! Het merk heeft echter veel fabrieken gesloten, te beginnen met de Belgische fabriek in Genk, die in Groot-Brittannië in Southampton en, meer recentelijk, zijn productielocaties in India.

Conclusie

Hoewel hij controversieel was, bouwde Henry Ford in recordtijd een imperium. Zijn visie op de auto, en vooral zijn productiemethoden, hebben niet alleen zijn bedrijf naar de voorgrond geduwd, maar ook de auto-industrie in een nieuwe realiteit gebracht, namelijk de assemblagelijn, waardoor auto's veel betaalbaarder werden. Met zo'n geschiedenis zou je kunnen denken dat het merk rationeel is... Toch heeft het een van de meest indrukwekkende sportieve palmares in de hele industrie! Bewijs dat passie en rede kunnen samengaan.

Advertentie
Advertentie

Ford modellen

Ontdek alle Ford modellen en het aanbod direct beschikbare auto's.

Advertentie
Advertentie

Ford te koop

Ontdek de recentste nieuwe en tweedehands Ford auto’s

Advertentie
Advertentie

Ford artikels

Ontdek Ford nieuws, tests en inzichten.

7.5 Gele Lynk & Co-auto in een magazijn, man in blauw pak op de achtergrond.

Test: Ford Capri 2024, een goed ID?

Is het een goed idee geweest om deze Capri neer te zetten als opvolger van de klassieke Ford-coupé uit de vorige eeuw? Maar om de ingenieurs in Lommel Volkswagens ID-platform te laten aanpassen en er een Ford-saus over te gieten, dat was een briljant idee!