In 2022 had Ford ons al gewaarschuwd: er komt geen opvolger voor de huidige Ford Focus. Dat einde van een tijdperk heeft nu ook een officiële datum gekregen: in november 2025 zal de laatste Focus van de band rollen. Voor ons de ideale aanleiding om eens terug te kijken op de rijke geschiedenis van de Ford Focus. En hoe zouden we dit beter kunnen doen dan met een top 5 van onze meest favoriete modellen!
1. Mk1 Ford Focus (1998) - De eerste en direct de beste
De Ford Focus startte zijn carrière in 1998 als opvolger van de populaire Ford Escort. Hij was speciaal ontworpen om in de smaak te vallen bij de Europeanen. En dat deed hij absoluut! De Focus was een commercieel schot in de roos vanaf dag één en werd Auto van het Jaar in Europa in 1999. Van een droomdebut gesproken!
Dankzij zijn ideale afmetingen, uitgebreide uitrusting en gedurfde cutting-edge design werd hij door een breed publiek omarmd. Maar het waren vooral zijn rijkwaliteiten die in het oog sprongen bij autojournalisten over de hele wereld. De Focus zette een nieuwe standaard voor weggedrag in zijn segment en dwong de concurrentie – zoals de Volkswagen Golf – om een tandje bij te steken.



2. Mk1 Ford Focus WRC (1999) - De rally-legende
Dat de rijkwaliteiten van de Focus zo goed waren, was natuurlijk geen toeval. De Focus was zelfs ontworpen met het oog op de rallysport. Het was namelijk dringend tijd om de Escort op rallypensioen te sturen. Om de nieuwe rallywagen te kunnen homologeren, kon de straatversie mee profiteren van enkele technische hoogstandjes, zoals een uitzonderlijke carrosseriestijfheid en een geavanceerde multilink ophanging achteraan.
Achter het stuur vonden we ronkende legendarische namen zoals Colin McRae en Carlos Sainz. Dat deze Mk1 Focus WRC in de FIA World Rally Championship uiteindelijk geen titel won, is slechts een kleine smet op zijn blazoen, want wat voor een formidabele voorbode was dit voor de straatversies die nog zouden volgen!


3. Mk2 Focus RS500 (2010) - De brute kracht
De eerste RS-versie van de Focus was gebaseerd op de Mk1 Focus en verscheen in 2002, om nog geen jaar later alweer uit de catalogus te verdwijnen. Pas in 2009 kwam Ford met een nieuwe RS, dit keer aangedreven door een 2.5 liter vijfcilinder turbo afkomstig van Volvo. De reacties waren lovend, maar Ford vond het blijkbaar nog niet goed genoeg en besloot er nog een schepje bovenop te doen met deze RS500.
Neen, het getal in zijn naam slaat niet op zijn pk’s, maar op zijn gelimiteerde aantal: slechts 500 genummerde exemplaren werden er gemaakt. Aan pk’s nochtans geen gebrek, want met aanpassingen aan de intercooler, luchtfilter, uitlaat enz. kon deze Focus 350 pk op de voorwielen loslaten. En dat zorgde voor spektakel, zo veel zelfs dat Ford besloot om de volgende generatie toch maar uit te rusten met vierwielaandrijving…



4. Mk3 Focus ST Clipper (2012) - De redelijkheid zelve
Ford besefte dat de RS varianten voor veel gewone klanten te bruut (en te duur) waren. Zij konden voor sportiviteit terecht bij de ST-reeks van de Focus. De Mk3 Focus ST ruilde zijn 2.5 liter Volvo-motor omwille van een te hoge CO2-uitstoot voor een 20% zuinigere 2.0 EcoBoost viercilinder op benzine, die weliswaar nog steeds goed was voor 250 pk en 360 Nm aan koppel. Qua rijdynamiek en wegligging werd er niets ingeboet en ook de sportieve aankleding van de ST variant kon heel wat kopers bekoren.
Nog een primeur voor deze generatie van de Focus ST: voor het eerst werd hij aangeboden als break. Deze Ford Focus ST Clipper was een heel aantrekkelijke keuze voor wie rijplezier met praktisch gebruiksgemak wou combineren.



5. Mk4 Ford Focus ST Edition (2024) - De laatste ooit?
Het laatste model in deze top 5 is ook het sluitstuk van de modellenreeks van de Focus. Ford zelf omschrijft hem als de meest complete hot hatch ooit. Zie het als een soort ultieme ST-versie van de Focus, voorzien van de meest populaire opties, waaronder een Bang & Olfusen geluidssysteem en de Driver Assist en Winter packs. Exclusieve extra’s zoals een instelbare ophanging en remmen van Brembo moeten dit de ideale Focus maken, waarmee je zowel op het circuit kan genieten als tijdens je dagelijkse ritjes naar school of de supermarkt.
Wil je dit toekomstige collector’s item zelf nog kopen? Twijfel dan niet te lang. In België kan je hem voorlopig nog online configureren en bestellen, maar in Nederland kan je nu al geen enkele Focus meer bestellen. Wie daar nog een nieuwe Ford Focus wil, zal genoegen moeten nemen met een stockwagen. Het lijkt er dus sterk op dat de productiecapaciteit tot november 2025 stilaan volgepland is…



Betekent dit einde van een tijdperk dat we nooit meer een nieuwe Ford Focus zullen zien? In zijn huidige vorm waarschijnlijk niet. Maar aangezien Ford flink bezig is met oude namen van onder het stof te halen - zoals de Capri en de Mustang - zou het ons niet verbazen mochten we vroeg of laat een elektrisch model met dezelfde naam te zien krijgen.