Tijdens de presentatie van de nieuwe C-HR+ en de facelift van de bZ4X onthulde Toyota ook de voorlopige autonomiecijfers van de Urban Cruiser. Wij kregen de kans om deze nieuwe SUV in levenden lijve te ontdekken!
Met een lengte van 4,285 m, een breedte van 1,8 m en een hoogte van 1,64 m is de Urban Cruiser de kleinste telg in Toyota’s elektrische familie. Ter vergelijking: hij is 23,5 cm korter dan de nieuwe C-HR+ en zelfs 40,5 cm korter dan de bZ4X. Zijn afmetingen en vormgeving doen sterk denken aan zijn Japanse neef, de Suzuki e Vitara, en ook aan de Kia EV3. Qua interieurruimte en rijbereik kan de Urban Cruiser echter niet tippen aan de Kia EV3, die ruimer is en ook een stuk verder kan rijden…



Stoer design, zowel binnen als buiten
Binnenin de Toyota Urban Cruiser vinden we een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch en een centraal touchscreen van 10,1 inch. Beide zijn van goede kwaliteit en voldoende responsief. Wat de afwerking betreft, bestaat het interieur vooral uit harde kunststoffen, maar ze voelen kwalitatief aan. Bovendien is alles stevig in elkaar gezet, wat een robuuste indruk geeft.

Toyota Urban Cruiser: een compacte SUV met bescheiden binnenruimte
Deze compacte Japanse SUV heeft een wielbasis van 2,7 m, wat resulteert in een eerder krappe achterbank. Er is plaats voor vier volwassenen van gemiddelde lengte, maar zonder al te veel bewegingsruimte. Bovendien is de vloer achteraan vrij hoog. Toch krijgen passagiers achterin wel een verschuifbare achterbank en verstelbare rugleuningen, wat de flexibiliteit vergroot. De kofferruimte van 306 liter is aan de bescheiden kant en de Urban Cruiser beschikt niet over een frunk (voorste kofferruimte), wat de totale laadcapaciteit beperkt.



Tot 135 kW (184 pk), 300 Nm en 400 km rijbereik
Toyota zal de Urban Cruiser aanbieden in drie versies. De basisvariant krijgt voorwielaandrijving met een elektromotor van 106 kW (144 pk) en 189 Nm, gekoppeld aan een batterij van 49 kWh. Dit zou een rijbereik van ongeveer 300 km moeten opleveren. De tweede versie blijft eveneens voorwielaangedreven, maar beschikt over een krachtigere motor van 128 kW (174 pk) en dezelfde 189 Nm. Dankzij een grotere batterij van 61 kWh stijgt het rijbereik naar 400 km.
De topversie behoudt diezelfde 61 kWh-batterij, maar krijgt vierwielaandrijving dankzij de toevoeging van een extra elektromotor van 48 kW achteraan. In totaal levert deze configuratie 135 kW (184 pk) en 300 Nm koppel, goed voor een maximaal rijbereik van 350 km.



Toyota’s bekende garantie en lancering in herfst 2025
Net als zijn grotere broers krijgt de Urban Cruiser toegang tot Toyota’s Battery Care Program. Dit garandeert dat de batterij minstens 70% van zijn capaciteit behoudt na 10 jaar of 1 miljoen kilometer, op voorwaarde dat de auto jaarlijks op onderhoud gaat bij Toyota.
Wat we nog niet weten, zijn de prijzen van de verschillende versies van de Urban Cruiser. Die zal Toyota pas later bekendmaken, aangezien de Europese marktintroductie pas in de herfst van 2025 gepland staat.