Na de breakversie Avant zijn we nu achter het stuur gekropen van de Audi A6 Sportback e-tron, de elektrische evenknie van de recent vernieuwde Audi A6 sedan. Deze vierdeurscoupé belooft weinig in te boeten op praktisch vlak dankzij zijn grote achterklep, maar kan wel uitpakken met een royale actieradius van maximaal 756 km dankzij zijn recordstroomlijn. Laten we zien wat daar nog van overblijft in de praktijk…
Design Audi A6
De ene Audi A6 is de andere niet
Ondanks het feit dat beide modellen hun naam grotendeels delen, zijn de Audi A6 sedan en de Audi A6 Sportback e-tron eigenlijk twee totaal verschillende modellen. Ze staan op een ander platform, hebben een ander soort aandrijving en zien er ook anders uit, maar ze opereren wel in hetzelfde segment van de grote reisberlines. En als Audi de naam A6 wou behouden voor het klassieke model, waarom heet deze elektrische vierdeursberline dan niet gewoon A7? Nu goed, er is al genoeg inkt gevloeid over de verwarrende naamstrategie van Ingolstadt…
Elegant design, maar iets te hoog?
Wat wel gezegd mag worden, is dat de Audi A6 Sportback e-tron aangenaam op het netvlies valt. Zijn scherpe neus met de smalle koplampen (de dim- en grootlichten zitten verstopt in de donkere zijdelingse luchthappers) geeft hem een atletische uitstraling. Dankzij de donkere sierpanelen onderaan de deuren valt het ook niet zo op dat dit een best hoge auto is, de schuld van het grote batterijpakket in de vloer. Ook achteraan komt de kont redelijk hoog uit, maar de vloeiende daklijn zorgt wel voor de nodige elegantie.
Bekend dashboard, strak interieur
In het interieur van de A6 Sportback e-tron zijn er minder verrassingen: het dashboard wordt niet enkel gedeeld met de Avant, maar ook met quasi elke recente Audi (Q6 e-tron, A5 en A5 Avant, Q5 en Q5 Sportback, …). Dat betekent een groot, gebogen dubbel schermpaneel met twee mooie OLED-schermen, een optioneel passagiersscherm en, als dat nog niet genoeg schermen zijn, ook nog eens displays voor de optionele cameraspiegels. Verder baadt het interieur in het licht dankzij een groot glazen panoramadak dat je met een druk op de knop kan verduisteren, maar dat helaas niet opengaat.
Leuk is dat je kan kiezen uit verschillende kleuren voor de lederen zetels (zwart, beige, donkerbruin, grijs, zwart/cognac of zelfs grijs/blauw). Dat fleurt de boel een beetje op, want verder is het interieur van de A6 Sportback e-tron vooral heel strak. Over de materiaalkeuze en bouwkwaliteit hebben we niet veel te zeggen: het voelt allemaal kwalitatief en stevig aan, zonder écht luxueus te zijn, ondanks de prijs die je voor sommige configuraties moet betalen. Maar daar hebben we het later nog over.
Beleving Audi A6
Veel ruimte in de Audi A6 Sportback e-tron
Zoals je mag verwachten van een berline van 4,93 m lang, 1,92 m breed en 1,49 m hoog op een wielbasis van 2,95 m, is het best ruim aan boord van de Audi A6 Sportback e-tron. Lange volwassenen kunnen probleemloos achter elkaar zitten, al houdt de hoofdruimte achteraan niet enorm over. Dankzij de grote achterklep is de bagageruimte wel gemakkelijk toegankelijk en kan je de 502 tot 1.330 liter dus gemakkelijk benutten. Onder de koffervloer zit er nog wat opbergruimte, en er is zelfs een frunk van 27 liter waarin je laadkabels perfect passen. Er is geen knopje op de sleutel om de motorkap open te doen, maar je kan wel… swipen op de bovenkant van de voorbumper, net onder de sluitnaad van de motorkap, waarmee hij openspringt. Niet intuïtief, wel handig!
Android Automotive met een paar bugs
De digitale ervaring aan boord van de Audi A6 Sportback e-tron is bijzonder compleet, maar niet zonder foutjes. Zoals gezegd gaan de twee grote OLED-schermen op het dashboard, 11,9 en 14,5 inch groot, met alle aandacht lopen. Er blijven maar heel weinig knoppen over op de middenconsole, waarvan de sneltoets voor de actieve veiligheidssystemen de belangrijkste is. Op het beginscherm daarvan kan je vijf ‘favoriete’ functies programmeren die je meteen kan uitschakelen, wat bij elke start moet gebeuren (zoals bij elke nieuwe auto).
Verder draait het nieuwste infotainmentsysteem van Audi op Android Automotive, wat betekent dat je externe apps erop kan installeren, zoals Spotify, YouTube en andere streamingdiensten. Je moet wel een Audi-account aanmaken om te kunnen genieten van de belangrijkste online diensten. Het systeem reageert snel, is helder afleesbaar en is rustgevend in het donker dankzij de OLED-schermen, waarbij zwart ook echt zwart is. Ook zijn we blij dat de temperatuur en zetelverwarming permanent onderaan het centrale scherm blijven staan.
Nog een paar leuke details: je kan de navigatie van Android Auto of Apple CarPlay op het bestuurdersscherm projecteren, wat we nog niet vaak zijn tegengekomen, en er is een clip om je telefoon stevig op zijn plaats te houden op de inductielader. Handig!
Toch hebben we een paar softwarefoutjes meegemaakt tijdens onze testweek. Tijdens onze eerste rit wilde de cruisecontrol niet werken omdat “de gordel los was”. Welke gordel? Geen idee, want de onze zat gewoon vast en verder zat er niemand in de auto. Daarnaast zijn we een paar keer uit Apple CarPlay gegooid en bleef het systeem af en toe haperen, vooral kort na het opstarten. Foutjes die ongetwijfeld met een update opgelost kunnen worden.