Hybride auto's, die ook tot de categorie "geëlektrificeerde" voertuigen behoren, zijn in opmars. Deze technologie verlaagt het brandstofverbruik. Ze biedt daarnaast nog andere voordelen, maar er zijn ook nadelen aan verbonden.

Advertentie
Advertentie

De verschillende categorieën van hybrides

Voordat we de kwaliteiten en gebreken van hybride auto's op een rijtje zetten, is het belangrijk om de verschillende soorten hybrides te onderscheiden. Want ze hebben niet allemaal dezelfde technologie of dezelfde positieve en negatieve punten. Dit zijn de 4 hoofdcategorieën:

  • Microhybride (MHEV): milde hybride of mild-hybrid die alleen helpt om de verbrandingsmotor te ontlasten bij het vertragen, in vrijloop en bij stilstand, en ook een kleine boost geeft bij het accelereren. Het is een soort geavanceerde start-stop. Meestal is de elektromotor een startgenerator.
  • Volledige "zelfopladende" hybride (HEV): de elektrische motor heeft voldoende vermogen om de auto tijdens manoeuvres of tegen lage snelheden aan te drijven. De batterij wordt opgeladen door te vertragen en door te remmen. Hiermee kan je niet lang in 100% elektrische modus rijden, hooguit enkele kilometers en alleen in de stad.
  • Plug-in hybride (PHEV): de elektromotor is krachtiger dan in een HEV en de batterij heeft een grotere capaciteit. De auto kan dus tientallen kilometers in elektrische modus rijden, zelfs tot 100 km, ook op de snelweg. De batterij moet worden opgeladen zoals bij een elektrische auto, regeneratie alleen is niet voldoende. Zodra de batterij leeg is, gedraagt de auto zich als een HEV.
  • E-Power (Nissan) en e:HEV (Honda): gepresenteerd als hybrides, worden deze auto's aangedreven door hun elektromotor. De batterij hoeft niet op een stopcontact te worden opgeladen: de verbrandingsmotor - die zich hier gedraagt als generator - zorgt ervoor dat deze wordt gevoed. De elektriciteit wordt dus geproduceerd dankzij benzine. Bij de e:HEV kan de verbrandingsmotor nog een kleine boost geven door ook de wielen aan te drijven. Dat kan de E-Power niet, daar is alleen de elektromotor verbonden met de wielen.
Open motorkap van een Toyota GR Corolla, onthult de krachtige hybride motor.
Digitaal dashboard van een hybride auto, met snelheid, navigatie en laadtijdweergave.
Advertentie
Advertentie

De voordelen van hybrides

  • Het belangrijkste voordeel van alle hybride oplossingen is het laten dalen van het officiële verbruik en dus van de WLTP-emissies. Die zuinigheid zien we ook echt in de praktijk, en dan vooral in de stad. Wel een kleine kanttekening bij de PHEV's, want daar is er een voorwaarde voor een lager gemiddeld verbruik: je moet de auto regelmatig opladen.
  • Door regelmatig een elektromotor te gebruiken, is de auto vaak stiller en rijdt hij soepeler in de stad.
  • Hybrides werken met een automatische transmissie, wat zorgt voor minder stressvolle ritten, vooral in de stad.
  • Geen stress over opladen, want zelfs PHEV's kunnen blijven rijden met een lege batterij. Ze zijn dus flexibel en veelzijdig.
  • Hybrides winnen aan vermogen en koppel dankzij de elektromotor. Dit maakt het soms mogelijk om een verbrandingsmotor met een kleinere cilinderinhoud te gebruiken.
  • Hybrides zijn over het algemeen meer welkom in lage-emissiezones (LEZ), vooral PHEV's.
  • Voor MHEV's, HEV's, e:HEV's en E-Power: het is niet nodig om je gewoontes te veranderen of om op te laden. Je moet de auto gewoon af en toe voltanken.
  • Een PHEV kan perfect elke nacht thuis worden opgeladen via een gewoon stopcontact in de garage (met voldoende ampères).
  • Omdat de CO2-uitstoot lager is en de cilinderinhoud kleiner, zijn de belastingen soms lager en de fiscale aftrek hoger (maar niet altijd).
  • De MHEV- en HEV-oplossingen hebben meestal een aanvaardbare prijs.
  • De restwaarde (inruilwaarde) van hybrides is beter dan die van elektrische auto's.
Opladen van een zwarte elektrische auto met een oranje kabel door iemand in blauwe trui.
Lexus rijmodus schakelaar, EV controles en elektronische handremknoppen.

De nadelen van hybrides

  • De relatief hoge prijs van PHEV's is vaak een drempel om er een aan te schaffen.
  • Het ecologische voordeel van PHEV's is betwistbaar als de gebruiker zijn auto niet voldoende (of nooit) oplaadt. PHEV's moeten immers regelmatig worden aangesloten op een wandlader of een huishoudelijk stopcontact om efficiënt te zijn, anders zal het benzineverbruik lijden onder het extra gewicht van de batterij en de elektrische aandrijving. Zonder garage of private parkeerplaats is dit soms een uitdaging.
  • Om optimaal gebruik te maken van een PHEV, moet je zijn werking begrijpen en de juiste rijmodus selecteren om te voorkomen dat je onnodig elektriciteit verspilt, bijvoorbeeld op de snelweg tijdens een lange rit. Sommige modellen regelen dit automatisch, op voorwaarde dat je elke keer de bestemming in de navigatie ingeeft.
  • Sommige HEV-modellen hebben de neiging om het toerental van de verbrandingsmotor op de snelweg op te laten lopen en luidruchtig te worden (maar niet allemaal). Hierdoor wordt het verbruik tijdens lange ritten op de autosnelweg soms benadeeld bij deze modellen.
  • Er zijn bijna geen hybride dieselwagens, buiten die met MHEV-technologie en enkele Mercedes PHEV's.
  • Door de dubbele aandrijving neemt het risico op storingen toe, zowel voor de motoren als voor de batterij. Er kunnen zich ook elektronische problemen voordoen. En het is erg moeilijk om zelf een hybride auto te repareren.
  • Sommige hybride modellen zijn niet geschikt voor het trekken van een aanhangwagen. Maar andere zijn dat wel, dus zorg ervoor dat je de juiste informatie krijgt voordat je een hybride auto koopt.
  • De aarzeling van de autoriteiten zorgt voor fiscale onduidelijkheid over (plug-in) hybrides na 2025 en 2030 en over hun gebruik in lage-emissiezones na 2035! Maar het lijkt erop dat ze weer in de gunst komen bij de wetgevers. Al valt dat - zoals altijd - af te wachten...
Advertentie
Advertentie