Volgens drie ingewijde bronnen zou Tesla in China werken aan een kleinere en goedkopere versie van de Model Y. De geruchten doen al langer de ronde dat Tesla een kleiner model op stapel heeft staan, maar tot nu toe wist niemand met zekerheid of het om een volledig nieuw model of een aangepaste versie van een bestaand model zou gaan.
Als we de nieuwe informatie mogen geloven, zou het model - dat de codenaam “E41” kreeg - gebouwd worden op basis van de Model Y. Dat is handig als het snel moet gaan, want zo kan Tesla voor de productie gebruikmaken van de bestaande infrastructuur in zijn fabrieken.
Geen uitgeklede Tesla Model Y
Welke veranderingen mogen we dan verwachten ten opzichte van de Model Y, om te kunnen spreken van een nieuw model? Volgens de anonieme bronnen gaat het om een wat kleinere versie van de Model Y en is het model minstens 20% goedkoper om te produceren dan de Juniper facelift van de Model Y. Over wat voor afmetingen en welke koetswerkvorm het dan precies gaat, is niet geweten.
Het zou dus niet louter gaan om een uitgeklede versie van de Model Y. Die tactiek heeft Tesla namelijk al toegepast in Mexico, waar het een goedkopere basisversie van de Model 3 aanbiedt sinds augustus vorig jaar. Om de prijs op die markt te drukken, heeft Tesla enkele aanpassingen gemaakt aan de uitrusting van de wagen. Zo zijn de zetels bekleed met stof (iets wat hier ook wel zou aanslaan) en is het scherm voor de achterpassagiers verdwenen. Zetel- en stuurverwarming, waar ze in Mexico waarschijnlijk minder nood aan hebben dan bij ons, zijn geschrapt en de sfeerverlichting is enkel nog in het wit in plaats van in meerdere kleuren.
Het is niet ondenkbaar dat deze aanpassingen ook toegepast zullen worden in het goedkopere model, maar het lijken dus zeker niet de enige aanpassingen te worden.


Productie start in China, later wereldwijd
Twee van de drie bronnen melden dat de productie van het nieuwe model zou kunnen starten in 2026 in de fabriek van Shanghai. Naar de reden is het niet ver zoeken: Tesla moet dringend slechte verkoopcijfers goedmaken en dat wil het doen in zijn tweede grootste markt, waar er bovendien een enorme vraag is naar goedkope elektrische wagens. Naderhand zou het model ook geproduceerd moeten worden in Europa en Noord-Amerika, al is er van een concrete timing nog geen sprake.
Bij Tesla onthouden ze zich zoals gewoonlijk van alle commentaar. Of deze geruchten betrouwbaarder zijn dan de eerdere onvervulde beloftes van CEO Elon Musk, zal de tijd moeten uitwijzen.