Sébastien Vanhouche

23 JAN 2025

Test: Ford Tourneo Custom PHEV, voor een heel specifieke taak

Doet zijn plug-inhybride motorisatie de Ford Tourneo Custom nog meer schitteren, of is de Amerikaanse monovolume met 8 zitplaatsen toch beter af zonder batterij?

{"fr":"Ford Van gris roulant sur route humide par temps nuageux, plaque d'immatriculation belge visible.","nl":"Grijze Ford bestelwagen rijdt op natte weg onder bewolkte hemel, Belgische nummerplaat zichtbaar."}
{"fr":"Ford Tourneo blanc sur route déserte par temps nuageux, vue arrière.","nl":"Witte Ford Tourneo op lege weg bij bewolkt weer, achteraanzicht."}

"De Ford Tourneo Custom PHEV is ontworpen voor één specifiek doel: heel wat passagiers en al hun bagage vervoeren. En dat doet hij bijzonder goed!"

De Ford Tourneo Custom kreeg in 2023 een nieuwe generatie die beschikbaar is met dieselmotoren en volledig elektrische aandrijflijnen, maar ook als plug-inhybride! Maar is dat daadwerkelijk een meerwaarde voor het al uitstekende personenbusje van het Amerikaanse merk?

Advertentie
Advertentie

Design

Imposanter qua formaat dan qua design

De Ford Tourneo Custom is beschikbaar in twee lengtes en meet 2,032 m breed, 1,983 m hoog en 5,05 of 5,45 m lang. Met andere woorden: hij is erg groot, maar ook niet té groot. Dankzij zijn hoogte van minder dan 2 meter past hij bijvoorbeeld nog steeds binnen in de meeste parkeergarages. Maar het is nipt, en achter het stuur moet je altijd even slikken wanneer je binnenrijdt! Ondanks zijn imposante formaat en het feit dat hij wat hoger staat gepositioneerd dan zijn voorganger, is de Ford Tourneo Custom echter nog steeds niet het meest begeerlijke busje op de markt. Maar wat hij mist aan sexappeal, maakt hij gelukkig goed met zijn praktische bruikbaarheid en zijn gebruiksgemak!

Het interieur is (zeer) verzorgd en bevestigt die hogere positionering van het busje van Ford, waar we het hierboven over hadden. Er zijn wel nog steeds best wat harde plastics te vinden hier en daar aan boord. De Tourneo Custom is dan ook nog steeds verwant aan een ‘echte’ bestelwagen, de Transit Custom. De bouwkwaliteit van de verschillende onderdelen en materialen is echter onberispelijk. Er is niets dat beweegt, kraakt of piept aan boord.

Beleving

Meer technologie dan ooit

De Ford Tourneo Custom geniet tegenwoordig van een digitaal instrumentenpaneel van 12 inch, bijgestaan door een nog groter centraal aanraakscherm van 13 inch! Toegegeven, het bestuurdersscherm is niet het meest instelbare van de markt, het toont simpelweg wat je nodig hebt. Maar het centrale display is bijzonder gemakkelijk in gebruik. Het scherm zelf is scherp en reageert snel en het Sync 4-infotainmentsysteem van Ford is eenvoudig ingedeeld, met slim ingedeelde menu’s. Het systeem onder de knie krijgen is dan ook kinderspel! De verbinding met Android Auto en Apple CarPlay verloopt bovendien draadloos.

Alleen het gebrek aan fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole vinden we jammer. Gelukkig blijven ze wel permanent staan onderaan het centrale scherm. De Ford Tourneo Custom maakt dit minpuntje trouwens deels goed met enkele fysieke knoppen voor het volume of als snelkoppeling voor bepaalde menu’s van het infotainmentsysteem, zoals dat van de rijhulpsystemen. En dat is dan weer handig.

Gigantisch interieur dat naar wens ingedeeld kan worden

De Ford Tourneo Custom is beschikbaar in twee lengtes, die ook elk hun eigen wielbasis hebben: 3,1 of 3,5 meter. Qua binnenruimte maakt het echter niet zo’n groot verschil, want in beide gevallen beschikken de 8 passagiers over een enorme leefruimte. Dankzij de rails en de individuele, verschuifbare en comfortabele zetels - op een tweezit op de derde rij na - krijg je hier een haast ongekende mate van modulariteit! Praktisch alle denkbare indelingen zijn gemakkelijk op te stellen aan boord van de Ford Tourneo Custom. Als je nog bewijs nodig had dat het Amerikaanse personenbusje hogerop in de markt gepositioneerd staat, dan is dit het wel. Als kers op de taart beschikt hij ook nog eens over talloze laadpunten, stopcontacten (zelfs 220 V) en opbergvakken aan boord. Vooral het grote extra handschoenenkastje bovenaan het dashboard vonden we handig, waar je probleemloos een iPad of compacte laptop in kan opbergen.

Het enige verschil qua ruimte aan boord tussen beide lengtematen van de Ford Tourneo Custom is in de koffer te vinden. De 40 extra centimeters van de lange versie leveren een koffervolume op van 1.354 liter… achter de derde zitrij! Als je alle zetels verwijdert, biedt het busje zelfs tot 5.472 liter aan laadvolume! Er is dus nooit een gebrek aan ruimte aan boord van de Ford Tourneo Custom. Het enige probleempje: de zeer grote achterklep vraagt ook veel ruimte (en wat spierkracht) om te kunnen openzwaaien.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Welkome batterij

Naast de verschillende dieselmotoren en zijn volledig elektrische versie, is de Ford Tourneo Custom er dus ook als plug-inhybride. Die drijft uitsluitend de voorwielen aan met een 2,5 liter-viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een batterij van 16,5 kWh, waarvan (slechts) 11,8 kWh bruikbaar is. Het geheel ontwikkelt een piekvermogen van 171 kW (232 pk) en biedt de Ford Tourneo Custom PHEV een maximale elektrische autonomie van 50 km. Of toch in theorie. In de praktijk konden we eerder 30 à 40 km afleggen op de batterij. En hoewel de plug-inhybride Ford Tourneo Custom een rijmodus heeft die de nadruk legt op elektrisch rijden, schakelt hij al snel zijn verbrandingsmotor in als er meer vermogen nodig is. Jammer.

De aanwezigheid van deze batterij heeft wel nog extra voordelen. Zelfs als hij leeg is, blijft hij de benzinemotor regelmatig bijstaan met gerecupereerde (rem)energie. Dat levert een redelijk verbruik op voor een busje met het formaat van de Ford Tourneo Custom. We haalden namelijk ongeveer dezelfde waarden als met de dieselversie, met een minimum van 8,7 l/100 km en een gemiddelde van slechts 9,1 l/100 km over een afstand van ongeveer 1.100 km. Het enige echte nadeel aan deze motor is dat hij maar maximaal 1,85 ton mag trekken.

Comfortabel in alle omstandigheden

Eenmaal in beweging rijdt de plug-inhybride Ford Tourneo Custom zeer aangenaam. Hij schittert vooral met zijn soepele en comfortabele demping, met dank aan de nieuwe, onafhankelijke ophanging achteraan. Maar de geluidsisolatie aan boord kon beter. Op de snelweg komt er zowel windgeruis als motorlawaai binnen - dat laatste gelukkig enkel tijdens acceleraties.

Met een lengte van meer dan 5 meter en een hoogte van praktisch 2 meter, is de Ford Tourneo Custom natuurlijk geen sportwagen. In de bochten durft hij overhellen, maar dat maakt hij goed met een gebalanceerde voortrein en een besturing die misschien niet veel feedback levert, maar wel precies is. Het vermogen van zijn oplaadbare hybride aandrijflijn is daarnaast meer dan voldoende om vlot mee te komen met het verkeer.

Ondanks zijn formaat is de Ford Tourneo Custom zowel op zijn gemak op de snelweg als in de stad, waar je wel goed zal moeten zoeken om een parkeerplaats te vinden waar dit forse busje in past. Het zicht rondom is echter uitstekend dankzij de dubbele zijspiegels, die de dode hoeken verkleinen. Maar net als bij de meeste monovolumes in deze klasse is de rijpositie aan boord van de Ford Tourneo Custom zeer hoog en zeer recht. Het Amerikaanse busje is ook wat gevoelig aan zijwind, maar dat is opnieuw niet verrassend, gezien zijn grootte.

Prijs

Hoeveel kost de Ford Tourneo Custom PHEV in België in 2025?

Naast zijn twee lengtes is de Ford Tourneo Custom plug-inhybride ook beschikbaar in drie uitvoeringen in België: Trend, Titanium en Titanium X. De eerste versie start vanaf 60.046,25 euro inclusief btw, de tweede vanaf 61.861,25 euro en de topversie is verkrijgbaar vanaf 66.701,25 euro. De lange versie van de Tourneo Custom kost slechts 1.210 euro extra. En hoewel dit personenbusje standaard al vrij goed is uitgerust, zijn er nog steeds heel wat opties beschikbaar die de eindprijs flink kunnen opdrijven…

Verdict

Van generatie op generatie heeft Ford zijn Tourneo Custom flink verbeterd. Hij heeft niet veel meer te benijden van zijn meer luxueuze “premium” concurrenten, zeker als je kijkt naar de prijzen van zijn (uitstekende) plug-inhybride motorisatie! Het is overduidelijk dat alles aan boord van deze Ford Tourneo Custom PHEV is ontworpen voor één specifiek doel: het vervoer van (heel wat) personen en (heel wat) bagage. Een taak die hij, zonder verrassing, bijzonder goed vervult!

Advertentie
Advertentie