of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Comparaison Ford Puma rouge et Toyota Yaris Cross grise, vue frontale, devant bâtiments.","nl":"Vergelijking Ford Puma rood en Toyota Yaris Cross grijs, vooraanzicht, voor gebouwen."}
{"fr":"Ford Puma rouge garée devant maison pittoresque, cadre bucolique et arboré.","nl":"Rode Ford Puma geparkeerd voor schilderachtig huis, omringd door groene bomen."}
1/21

Ford Puma vs Toyota Yaris Cross: groot duel tussen kleine SUV's!

Wie op zoek is naar een kleine SUV twijfelt waarschijnlijk tussen de Ford Puma en de Toyota Yaris Cross, maar voor welke zou je moeten kiezen?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

1 Maart 2025

Advertentie

De Ford Puma en Toyota Yaris Cross hebben vorig jaar allebei hun tussentijdse facelift gekregen. Een uitstekende aanleiding om ze met elkaar te vergelijken, niet? Maar welke van deze twee kleine SUV's zal de overhand krijgen in dit duel?

Slechts enkele millimeters verschil!

Voor één keer hebben onze twee concurrenten van vandaag verschillende stijlen, maar de Ford Puma en Toyota Yaris Cross hebben toch quasi identieke buitenafmetingen! De aanzienlijk meer gespierde en rechtlijnige Japanse SUV meet 4,180 m in lengte, 1,765 m in breedte en 1,595 m in hoogte. De Amerikaan met zijn rondere vormen meet 4,186 m in lengte, 1,805 m in breedte en 1,550 m in hoogte. Over smaak niet valt te twisten en de ene is niet gemakkelijker te parkeren in de stad of neemt niet meer ruimte in in een garage dan de andere. Dus… de wedstrijd begint met een gelijke stand!

Rode Ford Puma geparkeerd voor een oud stenen gebouw. Rode Ford Puma geparkeerd voor een stenen huis, achter-zijaanzicht. Toyota Yaris Cross 2023 geparkeerd voor een modern gebouw met donkere panelen. Witte Toyota Yaris Cross geparkeerd voor een modern gebouw, zijachteraanzicht.
Advertentie

Grotere schermen bij de ene, maar fysieke knoppen bij de andere!

Hoewel de Toyota Yaris Cross voor 2024 werd bijgewerkt, is er bijna niets veranderd, en dat zowel vanbuiten als vanbinnen. Het interieur werd wel opgewaardeerd met grotere schermen. De Japanse SUV is nu standaard uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel waarvan de diagonaal varieert tussen 7 en 12,3 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Het centrale scherm meet 9 of 10,5 inch en toont de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van het merk. Het is zeker niet het meest aantrekkelijke in zijn soort, maar het is responsief en heel gebruiksvriendelijk, en dat is precies wat we ervan verwachten. Ondanks de grotere schermen heeft Toyota kunnen weerstaan aan de verleiding en toch de aparte fysieke bedieningselementen voor de klimaatregeling behouden.

Toyota-interieur met modern touchscreen en uitzicht op het water op de achtergrond.
Advertentie

Het interieur van de Ford Puma, die begin 2024 een facelift kreeg, is dan weer volledig vernieuwd! De kleine Amerikaanse SUV beschikt nu over een nieuw dashboard met in het midden een gloednieuw 12-inch scherm. Dit is standaard gekoppeld aan een breed digitaal instrumentenpaneel van 12,8 inch. Het infotainmentsysteem van de Amerikaan heeft een meer verfijnde stijl, maar in gebruik is het even gemakkelijk en ergonomisch als dat van zijn concurrent van vandaag. En uiteindelijk gebruiken velen toch vaker Android Auto of Apple CarPlay, waarmee beide wagens standaard draadloos kunnen verbinden. Het scherm bevat hier ook de bediening van de klimaatregeling en stoelverwarming. En hoewel die knoppen altijd toegankelijk zijn op de onderkant van het scherm, werkt dit duidelijk minder praktisch dan de fysieke bediening van de Yaris Cross. Grotere schermen voor de Amerikaan, betere gebruiksvriendelijkheid voor de Japanner: 1-1, de bal ligt weer in het midden...

Interieur van Ford met multifunctioneel stuur en modern centraal touchscreen.
Advertentie

Een "Mega" verschil binnenin...

De Ford Puma heeft een wielbasis van 2,588 m. Het is dus echt een kleine SUV met een vrij gemiddelde binnenruimte op de achterbank, wat logisch is gezien zijn formaat. De Amerikaan maakt dit echter goed met zijn kofferbak en dan vooral met zijn “MegaBox” die onder de dubbele bodem is verborgen! Deze extra laadruimte biedt niet alleen 80 liter extra indien nodig (in totaal 456 l), maar de royale diepte maakt het ook mogelijk om objecten tot 1,15 m hoog rechtop te vervoeren. En de kers op de taart is dat deze opbergbak met plastic is bekleed en met veel water kan worden schoongemaakt dankzij de ingebouwde afvoerplug. Het is dus de perfecte plek om vuile voorwerpen in te leggen.

Bagageruimte van Skoda auto met robuuste, diepe opbergruimte en gedeeltelijk open deksel. Ruime kofferbak van een rode auto, met neergeklapte achterstoelen, ideaal voor laden.
Advertentie

De Toyota Yaris Cross staat op een wielbasis van 2,560 m die net genoeg ruimte biedt om een volwassene van 1,8 m op de achterbank te laten plaatsnemen. Het is dus niet de tweede zitrij die hem voorsprong zal geven op zijn concurrent van vandaag. Hoewel de kofferbak royaal is met een volume van 397 l in de vijfzitsconfiguratie, beschikt hij niet over een even praktische slimmigheid als de MegaBox van de Puma... Op het gebied van binnenruimte en interieur gaat de overwinning dus duidelijk naar de Ford.

Interieur achterbank van compacte auto met zwarte stoffen stoelen en inklapbare armleuningen. Toyota bZ4X-autokoffer met open achterklep aan het water.
Advertentie

Benzine en elektrisch, of de combinatie van beide?

Sinds 2024 kan de Ford Puma niet meer worden geleverd met een dieselmotor. Hij is zelfs alleen nog maar beschikbaar met de driecilinder turbo benzinemotor met 48 V mild-hybride ondersteuning, de 1.0 EcoBoost mHEV! Deze kan 125 of 155 pk leveren en zelfs 160 pk onder de motorkap van de nieuwe Ford Puma ST, die nu enkel beschikbaar is met de nieuwe Powershift-transmissie. Maar sinds eind vorig jaar biedt Ford ook een 100% elektrische variant van zijn kleine SUV aan met de naam Puma Gen-E. Deze beschikt over een motor van 168 pk (123,5 kW) en 290 Nm en wordt gevoed door een batterij van 43 kWh. Hiermee kan de Ford Puma Gen-E een WLTP-bereik tot 376 km claimen.

Rode Ford Puma rijdend op een landweg omringd door bomen.
Advertentie

De Toyota Yaris Cross, die enkel als hybride wordt aangeboden, kan alleen worden uitgerust met een 1,5-liter driecilinder in combinatie met een elektromotor en een automatische CVT-transmissie. Net als zijn concurrent kan deze aandrijflijn verschillende vermogensniveaus ontwikkelen: 116 pk en 141 Nm of 132 pk en 185 Nm. Benzine of elektrisch versus de combinatie van beide: qua motorisering geven we de overwinning aan de Puma, simpelweg omdat hij meer keuze biedt.

Toyota Yaris Cross op kronkelende weg onder bomen, herfstachtige omgeving.
Advertentie

Comfort versus dynamiek

Eenmaal in beweging is het verschil tussen de twee kleine SUV's duidelijk: de Toyota is soepeler en comfortabeler terwijl de Puma dynamischer is en leuker om te rijden, ongeacht het type motor! De ST-variant heeft weliswaar een veel sportievere set-up, maar het is zeker mogelijk om plezier te beleven achter het stuur van een Ford Puma zonder ST-Line uitvoering! De Amerikaan dankt dat rijplezier vooral aan een steviger onderstel, dat gelukkig niet bijzonder oncomfortabel is. Comfort of sportiviteit, het ene is niet beter dan het andere, het is gewoon aan jou om een keuze te maken.

Rode Ford Puma SUV rijdt op landelijke weg, dynamische achterzijde in beweging.
Advertentie

Wat zijn de prijzen van de Ford Puma en Toyota Yaris Cross in 2025 in België?

De prijs van de Toyota Yaris Cross begint vanaf 31.474 euro in België voor de kleinste hybride motor. Voor de Hybrid 130 moet je je spaarvarken aanspreken en 4.000 euro extra neertellen. De prijs van de Ford Puma begint vanaf 29.050 euro in België, maar kan natuurlijk veel hoger oplopen. De 100% elektrische Gen-E versie kost bijvoorbeeld minimaal 35.490 euro, terwijl je minstens 39.600 euro moet neertellen om de ST-variant aan te kunnen schaffen. Bij vergelijkbare uitrusting en vermogen blijkt de Ford Puma steeds iets goedkoper dan de Toyota Yaris Cross, al kan deze laatste wel profiteren van een garantie van 10 jaar!

Toyota Yaris Cross rijdt op een kustweg, zonsondergang weerspiegeld op de auto.
Advertentie

Conclusie: de Ford Puma toont zijn klauwen

De Ford Puma is iets goedkoper en iets ruimer. Als we een keuze moeten maken, kruipen we bij hem achter het stuur. Bovendien is de kleine Amerikaanse SUV verkrijgbaar in een sportieve ST-versie en sinds kort als 100% elektrische Gen-E variant! Dat de Yaris Cross in deze test het onderspit moet delven, betekent - zoals zo vaak - niet dat de Yaris Cross geen goede kleine SUV is. Sterker nog, de Yaris Cross blinkt uit dankzij zijn zuinigheid, om nog maar te zwijgen van zijn 10 jaar garantie! Dit zijn gewoon niet meer of minder dan twee van de beste kleine SUV's die momenteel op de markt zijn, ook al is de Ford Puma naar onze mening nog net iets aantrekkelijker.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Ford Puma of vergelijkbare auto

Ford

Puma

17 950 €

Prijs Prijs

2020

26 471 km

Hybride

125 pk

Manueel

132 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Ford

Puma

18 500 €

Prijs Prijs

2020

48 837 km

Hybride

125 pk

Manueel

128 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Ford

Puma

16 490 €

2021

78 981 km

Benzine

125 pk

Manueel

Tweedehands

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

Ford

Puma

24 995 €

Prijs Prijs

2025

10 km

Benzine

125 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Ford

Puma

16 990 €

2020

71 022 km

Benzine

124 pk

Manueel

99 g/km

date

Groupe Autosphere Visé

Visé

date

Car-Pass

My Way

Ford

Puma

23 699 €

Nieuw Nieuw

2022

10 552 km

Benzine

125 pk

Automaat

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Puma

24 790 €

Prijs Prijs

2024

8 km

Hybride

125 pk

Manueel

Tweedehands

date

MACAMPAGNE

Izegem

date

Car-Pass

Ford Approved

Ford

Puma

17 099 €

2020

43 314 km

Benzine

125 pk

Manueel

136 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass


Koop een Toyota Yaris of vergelijkbare auto

Toyota

Yaris

21 989 €

2023

18 511 km

Hybride

92 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

Toyota

Yaris

27 989 €

Prijs Prijs

2024

22 947 km

Hybride

92 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

Yaris

19 990 €

2021

48 932 km

Hybride

116 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

Toyota

Yaris Cross

29 989 €

Prijs Prijs

2023

1 030 km

Hybride

92 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

Yaris Cross

24 490 €

Prijs Prijs

2023

20 540 km

Hybride

92 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

Yaris Cross

24 490 €

Prijs Prijs

2023

18 420 km

Hybride

92 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

Yaris

13 199 €

2020

31 835 km

Benzine

111 pk

Manueel

135 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Toyota

Yaris

13 799 €

Prijs Prijs

2019

8 601 km

Benzine

111 pk

Manueel

135 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass