De Ford Puma en Toyota Yaris Cross hebben vorig jaar allebei hun tussentijdse facelift gekregen. Een uitstekende aanleiding om ze met elkaar te vergelijken, niet? Maar welke van deze twee kleine SUV's zal de overhand krijgen in dit duel?

Advertentie
Advertentie

Slechts enkele millimeters verschil!

Voor één keer hebben onze twee concurrenten van vandaag verschillende stijlen, maar de Ford Puma en Toyota Yaris Cross hebben toch quasi identieke buitenafmetingen! De aanzienlijk meer gespierde en rechtlijnige Japanse SUV meet 4,180 m in lengte, 1,765 m in breedte en 1,595 m in hoogte. De Amerikaan met zijn rondere vormen meet 4,186 m in lengte, 1,805 m in breedte en 1,550 m in hoogte. Over smaak niet valt te twisten en de ene is niet gemakkelijker te parkeren in de stad of neemt niet meer ruimte in in een garage dan de andere. Dus… de wedstrijd begint met een gelijke stand!

Rode Ford Puma geparkeerd voor een oud stenen gebouw.
Rode Ford Puma geparkeerd voor een stenen huis, achter-zijaanzicht.
Toyota Yaris Cross 2023 geparkeerd voor een modern gebouw met donkere panelen.
Witte Toyota Yaris Cross geparkeerd voor een modern gebouw, zijachteraanzicht.
Advertentie
Advertentie

Grotere schermen bij de ene, maar fysieke knoppen bij de andere!

Hoewel de Toyota Yaris Cross voor 2024 werd bijgewerkt, is er bijna niets veranderd, en dat zowel vanbuiten als vanbinnen. Het interieur werd wel opgewaardeerd met grotere schermen. De Japanse SUV is nu standaard uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel waarvan de diagonaal varieert tussen 7 en 12,3 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Het centrale scherm meet 9 of 10,5 inch en toont de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van het merk. Het is zeker niet het meest aantrekkelijke in zijn soort, maar het is responsief en heel gebruiksvriendelijk, en dat is precies wat we ervan verwachten. Ondanks de grotere schermen heeft Toyota kunnen weerstaan aan de verleiding en toch de aparte fysieke bedieningselementen voor de klimaatregeling behouden.

Toyota-interieur met modern touchscreen en uitzicht op het water op de achtergrond.

Het interieur van de Ford Puma, die begin 2024 een facelift kreeg, is dan weer volledig vernieuwd! De kleine Amerikaanse SUV beschikt nu over een nieuw dashboard met in het midden een gloednieuw 12-inch scherm. Dit is standaard gekoppeld aan een breed digitaal instrumentenpaneel van 12,8 inch. Het infotainmentsysteem van de Amerikaan heeft een meer verfijnde stijl, maar in gebruik is het even gemakkelijk en ergonomisch als dat van zijn concurrent van vandaag. En uiteindelijk gebruiken velen toch vaker Android Auto of Apple CarPlay, waarmee beide wagens standaard draadloos kunnen verbinden. Het scherm bevat hier ook de bediening van de klimaatregeling en stoelverwarming. En hoewel die knoppen altijd toegankelijk zijn op de onderkant van het scherm, werkt dit duidelijk minder praktisch dan de fysieke bediening van de Yaris Cross. Grotere schermen voor de Amerikaan, betere gebruiksvriendelijkheid voor de Japanner: 1-1, de bal ligt weer in het midden...

Advertentie
Advertentie
Interieur van Ford met multifunctioneel stuur en modern centraal touchscreen.

Een "Mega" verschil binnenin...

De Ford Puma heeft een wielbasis van 2,588 m. Het is dus echt een kleine SUV met een vrij gemiddelde binnenruimte op de achterbank, wat logisch is gezien zijn formaat. De Amerikaan maakt dit echter goed met zijn kofferbak en dan vooral met zijn “MegaBox” die onder de dubbele bodem is verborgen! Deze extra laadruimte biedt niet alleen 80 liter extra indien nodig (in totaal 456 l), maar de royale diepte maakt het ook mogelijk om objecten tot 1,15 m hoog rechtop te vervoeren. En de kers op de taart is dat deze opbergbak met plastic is bekleed en met veel water kan worden schoongemaakt dankzij de ingebouwde afvoerplug. Het is dus de perfecte plek om vuile voorwerpen in te leggen.

Advertentie
Advertentie
Bagageruimte van Skoda auto met robuuste, diepe opbergruimte en gedeeltelijk open deksel.
Ruime kofferbak van een rode auto, met neergeklapte achterstoelen, ideaal voor laden.

De Toyota Yaris Cross staat op een wielbasis van 2,560 m die net genoeg ruimte biedt om een volwassene van 1,8 m op de achterbank te laten plaatsnemen. Het is dus niet de tweede zitrij die hem voorsprong zal geven op zijn concurrent van vandaag. Hoewel de kofferbak royaal is met een volume van 397 l in de vijfzitsconfiguratie, beschikt hij niet over een even praktische slimmigheid als de MegaBox van de Puma... Op het gebied van binnenruimte en interieur gaat de overwinning dus duidelijk naar de Ford.

Interieur achterbank van compacte auto met zwarte stoffen stoelen en inklapbare armleuningen.
Toyota bZ4X-autokoffer met open achterklep aan het water.

Benzine en elektrisch, of de combinatie van beide?

Sinds 2024 kan de Ford Puma niet meer worden geleverd met een dieselmotor. Hij is zelfs alleen nog maar beschikbaar met de driecilinder turbo benzinemotor met 48 V mild-hybride ondersteuning, de 1.0 EcoBoost mHEV! Deze kan 125 of 155 pk leveren en zelfs 160 pk onder de motorkap van de nieuwe Ford Puma ST, die nu enkel beschikbaar is met de nieuwe Powershift-transmissie. Maar sinds eind vorig jaar biedt Ford ook een 100% elektrische variant van zijn kleine SUV aan met de naam Puma Gen-E. Deze beschikt over een motor van 168 pk (123,5 kW) en 290 Nm en wordt gevoed door een batterij van 43 kWh. Hiermee kan de Ford Puma Gen-E een WLTP-bereik tot 376 km claimen.

Rode Ford Puma rijdend op een landweg omringd door bomen.

De Toyota Yaris Cross, die enkel als hybride wordt aangeboden, kan alleen worden uitgerust met een 1,5-liter driecilinder in combinatie met een elektromotor en een automatische CVT-transmissie. Net als zijn concurrent kan deze aandrijflijn verschillende vermogensniveaus ontwikkelen: 116 pk en 141 Nm of 132 pk en 185 Nm. Benzine of elektrisch versus de combinatie van beide: qua motorisering geven we de overwinning aan de Puma, simpelweg omdat hij meer keuze biedt.

Toyota Yaris Cross op kronkelende weg onder bomen, herfstachtige omgeving.

Comfort versus dynamiek

Eenmaal in beweging is het verschil tussen de twee kleine SUV's duidelijk: de Toyota is soepeler en comfortabeler terwijl de Puma dynamischer is en leuker om te rijden, ongeacht het type motor! De ST-variant heeft weliswaar een veel sportievere set-up, maar het is zeker mogelijk om plezier te beleven achter het stuur van een Ford Puma zonder ST-Line uitvoering! De Amerikaan dankt dat rijplezier vooral aan een steviger onderstel, dat gelukkig niet bijzonder oncomfortabel is. Comfort of sportiviteit, het ene is niet beter dan het andere, het is gewoon aan jou om een keuze te maken.

Rode Ford Puma SUV rijdt op landelijke weg, dynamische achterzijde in beweging.

Wat zijn de prijzen van de Ford Puma en Toyota Yaris Cross in 2025 in België?

De prijs van de Toyota Yaris Cross begint vanaf 31.474 euro in België voor de kleinste hybride motor. Voor de Hybrid 130 moet je je spaarvarken aanspreken en 4.000 euro extra neertellen. De prijs van de Ford Puma begint vanaf 29.050 euro in België, maar kan natuurlijk veel hoger oplopen. De 100% elektrische Gen-E versie kost bijvoorbeeld minimaal 35.490 euro, terwijl je minstens 39.600 euro moet neertellen om de ST-variant aan te kunnen schaffen. Bij vergelijkbare uitrusting en vermogen blijkt de Ford Puma steeds iets goedkoper dan de Toyota Yaris Cross, al kan deze laatste wel profiteren van een garantie van 10 jaar!

Toyota Yaris Cross rijdt op een kustweg, zonsondergang weerspiegeld op de auto.

Conclusie: de Ford Puma toont zijn klauwen

De Ford Puma is iets goedkoper en iets ruimer. Als we een keuze moeten maken, kruipen we bij hem achter het stuur. Bovendien is de kleine Amerikaanse SUV verkrijgbaar in een sportieve ST-versie en sinds kort als 100% elektrische Gen-E variant! Dat de Yaris Cross in deze test het onderspit moet delven, betekent - zoals zo vaak - niet dat de Yaris Cross geen goede kleine SUV is. Sterker nog, de Yaris Cross blinkt uit dankzij zijn zuinigheid, om nog maar te zwijgen van zijn 10 jaar garantie! Dit zijn gewoon niet meer of minder dan twee van de beste kleine SUV's die momenteel op de markt zijn, ook al is de Ford Puma naar onze mening nog net iets aantrekkelijker.