De Renault Austral kwam in 2022 op de markt en moest de Kadjar doen vergeten, die op zijn beurt de Koleos verving, maar nooit potten wist te breken. De nieuwste middelgrote SUV van het Franse merk staat sterker in zijn schoenen, met een knap design, een zeer compleet en gebruiksvriendelijk technologisch aanbod aan boord (mede dankzij Google) en mild- of ‘full’ hybride motorisaties die het verbruik laag houden. En dat voor een vanafprijs van slechts 32.700 euro, of 36.800 euro voor de Austral E-Tech Full Hybrid met 200 pk! Welke concurrenten komen daarbij in de buurt?

Advertentie
Advertentie

Hyundai Tucson: breed motorengamma en modern design

De vierde generatie Hyundai Tucson was bij zijn lancering in 2020 al erg opvallend, met een design dat grondig verschilde van dat van zijn voorganger, en sinds de recente facelift is ook het interieur naar een nieuw niveau getild. De Tucson onderscheidt zich verder met een breed motorengamma: mildhybride benzine- en dieselmotoren, een klassieke hybride en een plug-inhybride aandrijflijn zijn allemaal mogelijk. De prijzen beginnen bij 35.249 euro voor een benzinemotor, 40.199 euro voor de Tucson Hybrid en 49.999 euro voor de Tucson Plug-In Hybrid.

Advertentie
Advertentie

Nissan Qashqai: eigenzinnige hybride

Ook de Nissan Qashqai werd recent opgefrist, met een nog scherpere neus en een update voor de technologie aan boord. Het Japanse model staat bovendien op hetzelfde technische platform als de Renault Austral, maar kiest toch voor een andere soort hybridisering: de zogenaamde e-Power-technologie, waarbij de benzinemotor enkel dient als generator. Deze hybride SUV rijdt dus als een volledig elektrisch model, maar dan zonder laadstress. De Qashqai is verkrijgbaar vanaf 36.190 euro als mildhybride of vanaf 43.340 euro als ‘full hybrid’ e-Power.

Volkswagen Tiguan: klassiek, maar niet goedkoop

De Volkswagen Tiguan is een van de meest populaire compacte/middelgrote SUV’s, maar in dit overzicht is het ook een van de duurste. De prijzen van deze in 2023 voorgestelde derde generatie beginnen namelijk pas bij 38.790 euro, maar het is vooral de plug-inhybride Tiguan eHybrid die ons van onze stoel deed vallen: pas vanaf 52.430 euro! Ook de opties zijn niet bepaald goedkoop. Het goede nieuws is dat deze versie wel een royaal elektrisch rijbereik van 115 tot 129 km biedt. De rest van het gamma bestaat uit benzine- en dieselmotoren van 130 tot 265 pk, waarmee de Tiguan wel de snelste SUV in dit overzicht is.

Advertentie
Advertentie

Peugeot 3008: ook volledig elektrisch

De Peugeot 3008 is niet alleen een van de meer bijzonder getekende modellen in dit lijstje, met zijn fastback-vorm die het midden houdt tussen een klassieke en een coupé-SUV, maar het is ook de enige die je als volledig elektrisch model kan krijgen. Het motorengamma bestaat uit een mildhybride 1,2 liter-driecilinder (vanaf 32.860 euro), een plug-inhybride combinatie van 195 pk (vanaf 42.085 euro) of de volledig elektrische E-3008 (vanaf 42.810 euro), die ook als ‘Long Range’ met 701 km(!) autonomie verkrijgbaar is (vanaf 46.810 euro).

Advertentie
Advertentie

Ford Kuga: praktisch en plezierig

De Ford Kuga ziet er sinds zijn facelift van begin 2024 weer helemaal fris uit, met ook een vernieuwd infotainmentaanbod in het interieur, maar aan de techniek veranderde er weinig. Enkel de dieselmotor werd volledig uit het gamma geschrapt. Je kan dus nog kiezen tussen een 1.5 EcoBoost-benzinemotor van 150 pk (vanaf 38.705 euro), een 2.5 ‘Full Hybrid’ van 180 pk (42.830 euro) of 183 pk en vierwielaandrijving (44.580 euro) of een plug-inhybride van 243 pk (45.375 euro). Verder onderscheidt de Kuga zich met zijn praktische interieur en zijn rijplezier, zoals we gewend zijn van Ford.