Is de Terramar de meest aantrekkelijke SUV van Cupra en misschien zelfs van de hele Volkswagen-groep? Hij beschikt in ieder geval over heel wat sterke punten, maar vrij van zwaktes is hij niet…

Advertentie
Advertentie

Zijn sterktes:

1. Zijn design

De Cupra Terramar is de visueel veel dynamischere tweelingbroer van de nieuwe Volkswagen Tiguan en Audi Q3. Zowel aan de buiten- als aan de binnenkant valt zijn sportieve uitstraling meteen op. Met zijn agressieve, driehoekige lichtsignaturen, bronzen of grijze accenten en een brede, opvallende achterdiffuser weet de Spaanse SUV zeker de aandacht te trekken. Die details en lichtspelingen komen ook terug in het interieur, waar Cupra met verschillende texturen speelt. De sportieve zetels met geïntegreerde hoofdsteunen versterken de dynamische uitstraling van het interieur. De Terramar is een wagen waarin het niet alleen aangenaam is om tijd door te brengen, maar waarmee je ook zeker opvalt op de weg.

Advertentie
Advertentie

2. Ruime binnenruimte in een compact formaat

Met een lengte van 4,519 m, een breedte van 1,896 m en een hoogte van 1,584 m is de Cupra Terramar bijzonder veelzijdig. Met zijn wielbasis van 2,68 m biedt hij bovendien een uitstekende binnenruimte, vooral voor de passagiers achterin. Zij genieten van een verschuifbare achterbank (15 cm) en verstelbare rugleuningen, wat het comfort nog verhoogt. Ook de koffer is bijzonder praktisch: afhankelijk van de positie van de achterbank varieert het laadvolume van 540 tot 630 liter in een vijfzitsconfiguratie. Al geldt dit niet voor de plug-in hybride versies…

3. Diverse aandrijflijnen

In België is de Cupra Terramar verkrijgbaar met vijf verschillende motorisaties: drie benzinemotoren en twee plug-inhybrides. Zonder stekker kan de Terramar uitgerust worden met een 1.5 eTSI (110 kW/150 pk) met voorwielaandrijving, of een 2.0 TSI met vierwielaandrijving en een vermogen van 150 kW (204 pk) of 195 kW (265 pk). Alle uitvoeringen worden geleverd met een 7-traps DSG-automaat. De twee plug-inhybride varianten (150 kW/204 pk en 200 kW/272 pk) zijn uitgerust met een batterij van 25,8 kWh, waarvan 19,7 kWh bruikbaar. Hiermee haalt de Cupra Terramar een indrukwekkende elektrische actieradius van 112 tot 120 km. Een bereik dat in reële omstandigheden, bij zachte temperaturen, inderdaad haalbaar lijkt. Maar deze cijfers komen niet zonder compromissen…

Advertentie
Advertentie

Zijn zwaktes:

1. De plug-inhybride motoren

Zoals eerder vermeld, bieden de twee e-Hybrid varianten van de Cupra Terramar een genereuze elektrische actieradius dankzij hun grote batterij. Maar die batterij moet natuurlijk ergens geplaatst worden, en dat heeft gevolgen voor de koffer. De batterij neemt maar liefst 140 liter in beslag, waardoor het laadvolume in de plug-in hybride uitvoeringen krimpt tot 400 à 490 liter met vijf zitplaatsen overeind. Daarnaast verloopt de overgang tussen de elektrische en benzinemodus niet altijd even soepel. Een gemiste kans.

Advertentie
Advertentie

2. De rijpositie

Hoewel de Cupra Terramar een sportieve uitstraling heeft, biedt hij niet de bijbehorende rijpositie. De bestuurder zit namelijk vrij hoog en rechtop, terwijl het stuur niet voldoende verstelbaar is in diepte. Hierdoor is het moeilijk om een comfortabele rijpositie te vinden die vertrouwen opwekt. Tijdens onze test zaten we ofwel te dicht bij de pedalen, ofwel te ver van het stuur. Opnieuw jammer…

3. Het infotainmentsysteem en de airco

De Cupra Terramar is standaard uitgerust met een groot centraal scherm van 12,9 inch, ongeacht het uitrustingsniveau. Dit scherm heeft een goede resolutie en reageert snel. Gelukkig maar, want bijna alle functies, inclusief de klimaatregeling, moeten via dit scherm bediend worden. Het systeem vergt echter een zekere leercurve en een vaste hand, aangezien sommige knoppen nogal klein zijn. Je kunt de temperatuur en het volume ook aanpassen via verlichte touchsliders, maar deze zijn zo onhandig dat je je afvraagt of het niet eenvoudiger is om alles via het scherm te regelen.

Conclusie

De Cupra Terramar is verre van perfect en heeft zeker enkele duidelijke minpunten. Toch wegen ze niet op tegen zijn talrijkere en belangrijkere sterktes. Deze maken van de Terramar een bijzonder interessante gezins-SUV, vooral binnen het uitgebreide aanbod van de Volkswagen-groep.